Vi bulker mest dagene før lillejulaften

De siste årene har 21. og 22. desember ligget på bulketoppen. – Glatte veier og julestress kan være en farlig kombinasjon, advarer Codan Forsikring.

BULKEDAGENE: Pass på hvis du skal ut i trafikken 21. eller 22. desember. De siste årene har en av disse dagene vært desembers store bulkedag. Foto: iStock.

I fjor var fredag 21. desember dagen med mest bulking i desember. Hele 1806 trafikkuhell skjedde denne dagen, viser tall fra Finans Norge.

– Oppfatningen i bransjen er at det rundt lillejulaften skjer flest trafikkuhell i desember. Våre tall bekrefter at flere bulker dagene rett før lillejulaften. Vi har registrert fra to til syv ganger så mange skader som vanlig på disse dagene, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

– Farlig kombinasjon

Tall fra Finans Norge viser at enten 21. eller 22. desember var den store bulkedagen i desember i årene 2015-2018. Forsikringsselskapene har registrert mellom 1800 og 2000 skader disse dagene.

– I desember er det snø og is mange steder i Norge. Det kan gi glatte og vanskelige kjøreforhold. I tillegg har mange av oss det travelt når vi er ute i trafikken i tida før jul. Glatte kjøreforhold og julestress kan være en farlig kombinasjon, advarer Georg Richvoldsen.

Følge med på andre

– Selv om du har det travelt er det viktig å ikke la deg stresse når du kjører bil. Det er lurt å huske på at andre bilførere også kan være stresset og derfor følge ekstra godt med i trafikken, sier Richvoldsen.

Fakta

• Desemberdagen forsikringsselskapene har mottatt flest meldinger om trafikkuhell har i årene 2015-2018 vært 21. eller 22. desember.
  • I 2018 var det flest trafikkuhell fredag 21. desember, da det skjedde 1806 uhell.
  • Forsikringsselskapenes utbetalinger for materielle skader skjedd 21. og 22. desember har de siste årene vært mellom 65 og 70 millioner kroner.
  • Codan Forsikring har de siste årene mottatt mellom to og syv ganger flere skademeldinger 21. eller 22. desember enn på en gjennomsnitts dag.

Kilde: Finans Norge og Codan Forsikring.

Følg saker fra Codan Forsikring

Siste saker fra Codan Forsikring