Vestre

Vestre lanserer ny versjon av prisbelønt Munch-serie, er blitt mer fleksibel og tilgjengelig

Under åpningen av Munch-museet i Oslo i oktober 2021 ønsket Vestre publikum velkommen med elegante sittemøbler og bord. Munch-serien er designet av Andreas Engesvik og Jonas Stokke, og er produsert spesielt for museet. Nå presenterer Vestre en ny mer allsidige versjon av benkene og loungestolene i Munch-serien.
Benken i den nye Munch- serien.

Munch-serien ble til etter at Vestre vant en nasjonal designkonkurranse som ble kunngjort i 2017 i forbindelse med byggingen av det 58 meter høye landemerket ved vannkanten i Bjørvika i Oslo.

Da Engesvik og Stokke startet prosjektet, begynte de med én enkelt benk. Men snart så de at designet kunne utvides til å inkludere en kaféstol, en loungestol og et bord. Kaféstolene og bordene står nå i restauranten og baren i øverste etasje og i kafeen i første etasje, mens benkene og loungestolene er fordelt på de tretten etasjene i museet. I 2021 ble Munch-serien utnevnt til vinner av det prestisjetunge DOGA-merket for design og arkitektur.

Våren 2023 lanseres benkene og loungestolene i nye versjoner med komfortable armlener, noe som gjør dem enklere å bruke og mer komfortable og tilgjengelige. Det betyr at Munch-møblene kan tilpasses på flere måter for ulike interiører og behov.

Benkene og stolene består av flere lag med elastisk stålnetting drapert over en enkel stålramme, og er tilgjengelige med eller uten formstøpte puter med ulltrekk. Alle de tre elementene har egenskaper som bidrar til møbelets funksjon og design: Vekten av rammen holder møbelet stabilt, stålnettingen tilpasser seg kroppen for maksimal ergonomi, og putene bidrar til komfort og skaper en varm og taktil følelse.

Som alle Vestres produkter er møblene i Munch-serien skapt for å vare i generasjoner – med andre ord er dette bærekraft på sitt beste.

- Alle delene av rustfritt stål er sveiset sammen, galvanisert og til slutt lakkert, uten skruer eller andre deler som kan løsne. Det gjør dem svært robuste og slitesterke, og de er skapt for å tåle svært krevende forhold, både inne og ute. Hvis de vedlikeholdes på rett måte, kan de brukes i hundrevis av år, forteller en av designerne, Jonas Stokke.

Samtlige av Vestres møbler er laget av varmforsinket svensk stål, tilbys i rundt 200 RAL-farger og har livstidsgaranti mot rust. Vi viste fram utvalgte Munch-møbler på Vestres stand under Stockholm Design Week 2023.

Om Vestre

Vestre er en av Skandinavias ledende produsenter av bymøbler. Vi har skapt sosiale og bærekraftige møtesteder for millioner av mennesker i over 70 år. Bærekraftige, lokalt produserte materialer og minst mulig miljøpåvirkning står sentralt for møbelproduksjonen vår. Vestre er en norsk familiebedrift. Produktene våre produseres i Norge og Sverige, er tilgjengelige i nesten 200 ulike farger og leveres med livstidsgaranti mot rust.

Fabrikken i Torsby i Värmland i Sverige er tegnet av arkitektkontoret Snøhetta, som står bak mange høyprofilerte internasjonale prosjekter, blant annet biblioteket i Alexandria, 9/11 Memorial Center i New York, San Francisco Museum of Modern Art og Operahuset i Oslo. Det var også de som designet «fredsbenken», som Vestre og Hydro skapte i 2019 på vegne av Nobels Fredssenter. Vestre er blitt nominert til «årets merkevarebygger» av Norsk Industri og omtalt som «best på utemøbler» av det prestisjefylte design- og livsstilsmagasinet Monocle, som har lesere over hele verden. I 2019 ble selskapet nominert til «Entrepreneur of the Year» (årets entreprenør) ved EYs landsfinale i Norge. I januar 2020 ble Vestre tildelt sin 16. DOGA-pris fra Design og arkitektur Norge. Selskapet vant prisen for samarbeidet med Front under utviklingen av Folk. I februar 2020 ble Vestre tildelt premien for «beste stand» ved Stockholm Furniture & Light Fair i Sverige for sin bærekraftige stand, som ble utviklet sammen med Note Design Studio.

I juni 2022 åpnet Vestres nye fabrikk, The Plus Colour and Wood Factory, i Magnor. Fabrikken er tegnet av det ledende arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group og er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk og den største investeringen i norsk møbelhistorie på mange tiår.

The Plus har allerede rukket å motta en rekke priser og vinne publikumskåringer:

Les mer på vestre.com og theplus.no

Om Vestre

Vestre
Drammensveien 44A

Følg pressemeldinger fra Vestre

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vestre på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vestre