Vestre-fabrikken The Plus hedret med miljøpris

The Plus ble kåret til «Årets nybygg» da Grønn Byggallianse torsdag 6. juni delte ut BREEAM-prisen 2024.

STOR ANERKJENNELSE: Vestre setter stor pris på å motta BREEAM-prisen for The Plus.

Med BREEAM-prisen hedrer Grønn Byggallianse eiendomsutviklere og byggeiere som bruker BREEAM NOR-sertifiseringsstandardene til å redusere klima- og naturavtrykket fra virksomheten.

Vinnerne av årets tre BREEAM-priser ble kåret av en uavhengig jury, bestående av blant annet arkitekter, rådgivere og entreprenører. The Plus, Vestres møbelfabrikk på Magnor, tegnet av arkitektkontoret Bjarke Ingels Group (BIG) gikk av med seieren i kategorien «Årets nybygg».

I juryens begrunnelse ble det lagt vekt på Vestre og The Plus’ svært lave utslipp av CO2, kloke bruk av lokale materialer og minimale naturpåvirkning i området rundt bygget. Satsingen på sosial bærekraft, blant annet gjennom nytenkende tiltak for ansatte og tilrettelegging for besøk, ble også pekt på som en av grunnene til at Vestre mottar prisen.

«The Plus har satt en ny standard for industribygg og har blitt en attraksjon i bransjen og nærområdet», konkluderte juryleder Viel Sørensen.

– Dette er en enorm anerkjennelse for alle som jobber i Vestre og for alle samarbeidspartnerne våre, som har vært med på å gjøre The Plus mulig, sier Bjørn Fjellstad, konsernsjef i Vestre.

«Et fyrtårn innen bærekraft»

The Plus mottok i 2023 BREEAM NOR-sertifiseringen BREEAM Outstanding, som det første fabrikkbygget i verden. Denne miljøsertifiseringen er ekstremt streng, og på verdensbasis er det mindre enn én prosent av alle bygg som ikke er boliger som oppfyller miljø- og arbeidsmiljøkravene som stilles. I forbindelse med sertifiseringen beskrev Grønn Byggallianse Vestre som et «fyrtårn innen bærekraft».

For konsernsjef Bjørn Fjellstad er det viktig å understreke at The Plus ikke bare er et produksjonslokale – det er også et levende eksempel på hva som er mulig å få til når man setter bærekraft i høysetet.

Fjellstad forteller at Vestre 15. juni inviterer til åpen dag på The Plus. Her blir det aktiviteter for store og små og omvisning på den prisbelønte møbelfabrikken på Magnor i Innlandet. Fjellstad håper så mange som mulig vil ta turen.

– I arbeidet med The Plus er det veldig mange som har strukket seg ekstremt langt for å få til ting som ikke har eksistert før. En av verdiene våre i Vestre er «litt galskap». Dette har vært komplett galskap, som forhåpentligvis er med på å inspirere andre, sier Fjellstad stolt.

Fakta om Vestre Vestre har i en årrekke levert bærekraftige utemøbler til aktører over hele verden. Møbelprodusenten har i mer enn 70 år skapt sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Alt fra takterrasser i New York, til havnepromenaden i Oslo er møblert med utemøblene fra Vestre. Selskapet har vokst til å bli Europas største utemøbelprodusent og er kjent for klimavennlig produksjon, holdbare produkter og nordisk design. Gjennom sine produkter bidrar Vestre til å skape sosiale møteplasser og arenaer for hverdagsdemokratiet. Fakta om The Plus The Plus er verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk. Fabrikken på Magnor i Innlandet er tegnet av det verdenskjente arkitektkontoret Bjarke Ingels Group (BIG). I tillegg til spektakulær arkitektur vil The Plus by på et eget besøkssenter og en park på 300 mål. The Plus blir sannsynligvis verdens første prosjekt i sin typologi som oppnår miljøklassifiseringen BREAAM Outstanding. Fabrikken vil være «Paris Proof», og skal ha minst 55 prosent lavere utslipp av klimagasser sammenlignet med en tilsvarende konvensjonell fabrikk, i tillegg til at The Plus reduserer levert energibehov med minst 90 prosent.