Vern om sebrastripene!

15. oktober markeres «Den hvite stokkens dag» over hele verden. I Norge bruker Blindeforbundet dagen til å få oppmerksomhet rundt en viktig utfordring, nemlig krysningspunkter på veier uten sebrastriper.

Skaper trøbbel for førerhunden

Det er nemlig en stor utfordring at det legges opp til å krysse veien med såkalte krysningspunkter uten at det males opp sebrastriper. For svaksynte er sebrastripene viktig informasjon for å finne et sted å krysse veien trygt, og førerhunder er lært opp til å finne sebrastriper når veien skal krysses.

Utrygt for fotgjengere

Ved sebrastriper har også bilføreren krav på seg til å ta hensyn til de som skal over veien og stoppe for dem, mens ved krysningspunkter uten sebrastriper er det ikke krav om å senke farten selv om det står folk som skal krysse veien.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at det er utrygt å krysse veier der det ikke er sebrastriper. Vår sterke oppfordring er derfor at det males sebrastriper alle steder hvor det skal være et krysningspunkt. Dette vil øke sikkerheten for fotgjengere og gjøre det langt enklere for fotgjengere å komme over veien og vite hvor de skal krysse veien, forklarer Sverre Fuglerud, seksjonsleder for samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

Blindeforbundet sitt inntrykk er at det i senere tid har kommet mange krysningspunkter uten sebrastriper.

– Med mange stillegående biler er dette viktigere enn noen gang, sier Fuglerud som selv er sterkt svaksynt og bruker av hvit stokk.

Kommunikasjonssjef Mia Jacobsen tlf 958 74 292

Norges Blindeforbund har cirka 9.000 medlemmer og fylkeslag i hvert fylke.

Følg saker fra Norges Blindeforbund

Siste saker fra Norges Blindeforbund

Dagens gladmelding – tildeling av midler til utvidet TT-ordning28.6.2019 15:42:46 CESTPressemelding

I dag kom det en skikkelig gladmelding fra Samferdselsdepartementet: Fem nye fylkeskommunar får utvidet TT-ordning - Regjeringa ønsker eit godt og enkelt tilgjengelig tilbod for alle. Derfor blir no Hedmark, Oppland, Hordaland, Telemark og Nordland ein del av den utvida ordninga med tilrettelagt transport for personar med nedsett funksjonsevne (TT-ordninga). Dette gir ein enklare kvardag for over 4.500 nye personar, det er særs gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. De fem fylka får totalt 64,2 millioner kroner for 2. halvår 2019. Tildelingen er fordelt slik: Hedmark: 10 300 000 kroner Oppland: 8 520 000 kroner Hordland: 28 500 000 kroner Telemark: 7 303 519 kroner Nordland: 9 600 000 kroner Tildelingsbeløpet er fordelt etter søknad frå fylkeskommunane. - Alle fylka skal med Totalt 13 fylke er no ein del av den utvida TT-ordninga. Dette er ein statleg ordning som kjem i tillegg til TT-ordningar fylka allereie har sjølve. Den utvida ordninga skal, saman med fylkeskommunane s