Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Maybach EQS SUV

- Mercedes-Maybach er synonymt med uovertruffen luksus, perfekt håndverk og eleganse. Med vår første helelektriske Maybach-modell, bringer vi nå denne arven inn i en ny æra for elektrisk mobilitet. Ved å kombinere ambisjonen om «Lead in electric» med vår posisjonering mot det luksuriøse segmentet, har Mercedes-Benz skapt en bil som tilfredsstiller selv de mest kresne kundene. Vi er stolte av å kunne levere en unik og oppsiktsvekkende opplevelse med vår nye elektriske Mercedes-Maybach, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Eksklusivt eksteriørdesign med velkjente Maybach-detaljer
Det unike eksteriøret har en stående Mercedes-Benz-stjerne på panseret og vertikale lameller i den sorte panelfronten, som bærer den spesifikke Maybach-grillen inn i elektromobilitetens tidsalder. Den valgfrie tofargede lakken med nålstripe er også typisk for en Mercedes-Maybach. Den påføres for hånd i henhold til de høyeste kvalitetskriteriene, og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner.
Sett fra siden synes de spesifikke detaljene som kromrammer rundt vinduene og krom på B-stolpen. Et Maybach-emblem på D-stolpen avslører at dette er en luksuriøs modell med høy kvalitet. Mercedes-Maybach EQS SUV ruller på eksklusive felger som kan bestilles i enten 21 eller 22-tommer.
Unn deg en luksuriøs opplevelse på innsiden
Takket være utsøkte materialer, perfekt håndverk og eksklusive detaljer, tilbyr det romslige interiøret en helhetlig komfortopplevelse. Med sin konsekvente tolkning av sofistikert luksus, setter Mercedes-Maybach EQS SUV ny standard i det elektriske top-end luksus-segmentet. Designet på innsiden følger også Maybach sin uttalelse «What is good must also be beautiful».
I baksetet kan du oppleve en god atmosfære for alle sanser. I likhet med forsetene er Executive-setene utstyrt med ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme. I tillegg er det mulig å bestille Mercedes-Maybach EQS SUV med leggmassasje og sjåførpakke. Sistnevnte gir mulighet for passasjeren bak på høyre side å velge en liggende stilling. Med utstyret First-Class Rear, fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene. Tilleggsutstyret inkluderer to termiske koppholdere og en hylle for MBUX rear tablet. Fire hurtigladede USB-C-porter og to HDMI-grensesnitt sørger for at reisende enkelt kan bruke sine egne digitale enheter. På forespørsel kan midtkonsollen inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass.
MBUX Hyperscreen med Mercedes-Maybach-spesifikke elementer er standard, og det visuelle utseendet er designet i en elegant dyp blå farge. Passasjerene bak har to 11,6-tommers skjermer montert på baksiden av forsetene. Med MBUX Hugh-End Rear Seat Entertainment som standard, kan innhold deles raskt og enkelt mellom de forskjellige skjermene. Det er også mulig å velge og modifisere kjøreruter i navigasjonen fra baksetene. MBUX rear tablet er standardutstyr, og denne kan også brukes på utsiden av bilen. Med MBUX Interiørassistent kan passasjerene gjennom eksempelvis håndbevegelser utføre korresponderende funksjoner, som for eksempel å skru på leselyset.
ENERGIZING AIR CONTROL Plus med HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) sikrer god luftkvalitet som standard. HEPA-filteret renser effektivt den innkommende uteluften for fint støv, svært små partikler og pollen, i tillegg til svoveldioksid og nitrogenoksider, samt lukt.
Oppslukende musikkglede med Burmester 4D surround sound system
Med standard Burmester 4D surround sound system leverer Mercedes-Maybach EQS SUV den ultimate lydopplevelsen. Dolby Atmos gir musikken mer klarhet og dybde, og gjør det mulig å plassere diskré lydelementer i et tredimensjonalt lydfelt og tilpasse dem til ethvert avspillingsmiljø. Passasjerer kan høre musikken med en klarhet som tilsvarer artistens originale studiokomposisjon.
Lydanlegget inkluderer 15 høyttalere: to frontbasshøyttalere foran, en mellomtone og en diskanthøyttaler i hver dør, to 3D-høyttalere, to surroundhøyttalere og en senterhøyttaler i instrumentpanelet. Det er også to vibratorer i hvert sete, og den direkte gjengivelsen gjennom disse gjør lytteopplevelsen firedimensjonal. Passasjerene i passasjersetet foran og bak kan også bruke 4D-lyden gjennom hodetelefonene. Lyden kan justeres individuelt for hver MBUX-brukerprofil.
Eksepsjonell støykomfort gir den ultimate kjøreopplevelsen
Den nye luksuriøse SUVen bygger på den fantastiske støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Dette inkluderer innkapslingen av det elektriske drivverket foran og bak, den innovative rammen på forakselen og drivenhetene som er frakoblet gjennom gummifester. Det spesielle akustiske skummet i utvalgte profiler og i undervognspanelet er også tatt i bruk. De reduserer støyen fra grus som kastes opp i hjulbuene.
De mer omfattende NVH-tiltakene (støy, vibrasjoner, hardhet) er primært fokusert på bilens bakre del. Bagasjeromsdekselet er festet til karosseriet, akkurat som i en sedan. Det er festet til den øvre kanten av bakseteryggen og tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten. Dette gir en svært effektiv støydemping. Den nye Disconnect Unit (DCU) bidrar også til dette. Avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves, kobler den automatisk fra den elektriske motoren på forakselen for å øke rekkevidden. I tillegg er flere isolasjonsmaterialer og akustisk effektiv laminert glass brukt i Mercedes-Maybach EQS SUV. Ulike vindavledningstiltak på panoramataket, som vindavvisere, deksler og tetninger med forbedret geometri, sørger for høy støykomfort til tross for stor takåpning.
Unik kjørekomfort med Maybach-kjøremodus
De høyeste standardene gjelder også for kjørekomforten. AIRMATIC luftfjæring med den trinnløst justerbare dempingen ADS+ er standard. Ved behov for å øke bakkeklaringen kan bilen heves med opptil 35 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard, men kan oppgraderes til 10 grader som tilleggsutstyr. Dette muliggjør en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som tilsvarer mange kompakte modeller.
Mercedes-Maybach EQS SUV har flere kjøreprogrammer å velge mellom, og det spesielle Maybach-kjøreprogrammet er standard. Det erstatter COMFORT-programmet, og er designet for å gi maksimal kjørekomfort for passasjerene i baksetet.
Ressursbesparende luksus
Mercedes-Maybach er den første modellen fra Mercedes-Benz AG med vegetabilsk garvet nappaskinn, der kaffebønneskall brukes som garvemidler. Vannet som brukes ledes i en lukket krets og strømmer tilbake til naturlige vannmasser etter resirkulering. Fett-tilsetningsmidlene som brukes i garving er også utelukkende plantebaserte. Det bærekraftig bearbeidede skinnet er ikke konservert med salt, noe som sparer rundt 45 kilo salt per kjøretøy med skinnseter. Nye produkter som komposterbare blomsterpotter, isolerende skum eller terrassebord er laget av "biprodukter" fra garvingen. Det bærekraftig bearbeidede skinnet er derfor ressursbesparende. Kaffebøndene drar også nytte av at de får en ekstra inntekt fra å selge kaffebønneskallene.
Mercedes-Benz har definert bindende kriterier for bærekraftig bearbeidet ekte skinn. Et viktig anskaffelseskrav til leverandørene er at lærforsyningskjeden skal være fri for enhver form for ulovlig avskoging. Beiteområdene skal ikke bidra til fare eller tap av naturskog. I denne sammenheng må partnerne offentliggjøre hele sin leverandørkjede fra gårdsregionen til sluttproduktet.
Mercedes-Maybach ønsker å kombinere luksus med bærekraft. I Mercedes-Maybach EQS SUV er flere av komponentene laget av ressursbesparende materialer. Sekundærstål og resirkulert aluminium er også inkludert. Bruk av resirkulerte materialer er et viktig tiltak på veien mot avkarbonisering. Fra 2039 skal den nye bil- og varebilparken være netto karbonnøytral over livssyklusen og hele verdikjeden.
Tekniske data:
EQS 680 SUV |
|
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor |
To permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt |
658 hk |
Dreiemoment |
950 Nm |
Akselerasjon (0 – 100 km/t) |
4,4 sekunder |
Toppfart |
210 km/t |
Blandet forbruk (WLTP) (provisorisk) |
22,5 – 24,4 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) (provisorisk) |
Opptil 600 km |
Ombordlader |
22 kW |
Hurtiglader |
200 kW |
Bagasjeromsvolum |
440 liter |
Lengde / bredde / høyde |
5.125 / 2.034 / 1.721 mm |
Akselavstand |
3.210 mm |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugKonserndirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder




















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom