Mercedes-Benz Norge

Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ

Del

Kun kort tid etter lanseringen av EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg på den nye elektriske premium-plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz

- Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ. Modellen henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS, og imponerer med både MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

«En-bue»-design
EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Designfilosofien «Sensual Purity» gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger. Overhengene holdes korte, og på baksiden gir en skarp bakspoiler en dynamisk avslutning. Utvalget av felger strekker seg fra 19- til 21-tommer, og sammen med en muskuløs skulderdel, får EQE en atletisk karakter.

Designet på EQE blir ytterligere understreket av det svarte panelet i front. Sammen med Electric Art eksteriør eller AMG eksteriør, kan det svarte panelet leveres med et tredimensjonalt stjernemønster. I tillegg til det unike utseendet er det også flere funksjoner som skjuler seg bak, der sensorer til assistansesystemer, sammen med kamera, er integrert.

Aerodynamiske tiltak
I mer enn tre tiår har aerodynamikerne hos Mercedes-Benz oppnådd toppresultater, og for tiden er EQS (V 297), med en cd-verdi på 0,20, A-klasse sedan (V 177) og S-klasse (V 223), med en cd-verdi på 0,22, verdensrekordholdere. De spesielle simuleringsverktøyene og aero-akustikk vindtunnelen gir et avgjørende bidrag til dette.

EQE deler flere aerodynamiske tiltak med EQS, og er dermed i slipstrømmen til den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden. Bak den gode aerodynamiske ytelsen ligger det mye arbeid, og her er noen av detaljene fra utviklingen:

  • Aerodynamisk gunstig dimensjonskonsept og dekk med optimalisert geometri.
  • Aerodynamisk optimaliserte hjul.
  • Kjøleluftkontrollsystem med nyskapende tverrlameller utnytter tilgjengelig installasjonsplass ekstremt effektivt.
  • Pakninger i frontområdet mellom service-luke, frontlykter og den sorte panelfronten.
  • Strømlinjeformet design av A-stolpen.
  • Hjulspoilere foran og bak.
  • Tilpasset panel i området rundt bakakselen for å dra enda større fordel av batteriets glatte understell.
  • Spoileren på bagasjelokket.

Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP)
Batteriet har en kapasitet på 90 kWh, og rekkevidden er på opptil 660 kilometer i henhold til WLTP.

EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr). En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Modellserien vil inneholde to varianter ved markedslansering, hvor EQE 350 er en av dem. Flere utgaver vil komme senere med blant annet 4MATIC firehjulstrekk, og utgaver med en effekt på rundt 500 kW er under planlegging. 4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQE 350

Elektrisk motor

Type

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

kW

215

Dreiemoment

Nm

530

Batterikapasitet

kWh

90

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

Hurtiglader

kW

170

Rekkevidde (WLTP)

km

545 - 660

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

15,7 – 19,3

CO2-utslipp (WLTP)

g/km

0

Luftfjæring og bakakselstyring
Fjæringen til den nye EQE er nært beslektet med nye S-klasse. Som tilleggsutstyr kan EQE utstyres med AIRMATIC luftfjæring. Den kombinerer luftfjæringsbelger med adaptive ADS+-dempere hvor karakteristikken kan varieres helt automatisk på hvert individuelle hjul. Under kjøring justerer et sofistikert sensorsystem demperne i henhold til veiens kvalitet. 

Høydenivå-kontroll er en del av AIRMATIC. Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig. For eksempel senkes EQE med 20 mm ved høye hastigheter over 120 km/t i SPORT-programmet for å redusere aerodynamisk motstand, og for å øke stabiliteten. Hvis farten synker under 80 km/t, går karosserinivået tilbake til utgangsposisjonen. Ved hastigheter opptil 40 km/t kan bilen heves med 25 mm ved å trykke på en knapp, og passerer den 50 km/t, senkes bilen automatisk tilbake til normalt nivå.

Avhengig av konfigurasjon er både 4,5 og 10 graders bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr. Med 10 graders bakakselstyring føles EQE like manøvrerbar som en kompakt bybil, og svingradiusen reduseres fra 12,5 til 10,7 meter.

Alltid oppdatert via skybaserte oppdateringer
I likhet med EQS tilbyr EQE muligheten til å aktivere helt nye kjøretøyfunksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen. Kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, i tillegg til underholdende småspill og Highlight-mode. I sistnevnte funksjon kan bilen presentere seg selv og utstyrets høydepunkter.

I tillegg til et klassiske kjøp av individuelle funksjoner i Mercedes me butikken, er det også planlagt abonnement, tidsbegrensede aktiveringer og gratis prøveperioder.

Navigasjon med elektrisk intelligens
Navigasjon med elektrisk intelligens planlegger den raskeste og mest praktiske ruten, inkludert ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Dette inkluderer en visualisering i MBUX (Mercedes-Benz User Experience) om hvorvidt den tilgjengelige batterikapasiteten er tilstrekkelig for å komme seg tilbake til utgangspunktet uten lading.

Ladestasjoner langs ruten som er lagt til manuelt, blir foretrukket i ruteberegningen, og foreslåtte ladestasjoner kan utelukkes. I tillegg beregnes de estimerte ladekostnadene per ladestopp.

Ren luft i interiøret
HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå. Svoveldioksid og nitrogenoksider, samt lukt, reduseres takket være et aktivt kullbelegg på HEPA-filteret og kupefilteret. HEPA-filteret er en del av ekstrautstyret ENERGIZING AIR CONTROL Plus, og sørger for god luft i kjøretøyets interiør.

Ved å bruke klimakontroll kan du også rengjøre inneluften før du setter deg inn i bilen. Hvis kvaliteten på uteluften er lav, kan systemet også anbefale å lukke sidevinduene, eller soltaket, samt automatisk bytte til resirkuleringsmodus. Som en del av pakken vises også partikkelnivåene i sanntid via MBUX multimediasystemet.

Grønn elektrisitet som standard med Mercedes me Charge
Ved hjelp av kvalitetssertifikater av opprinnelse garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i nettet for lading av strøm fra Mercedes me Charge. Med Mercedes me Charge kan kundene lade på over 530 000 offentlige ladestasjoner rundt om i verden, mer enn 200 000 av dem i Europa.

Med den nye Mercedes me Charge Plug & Charge-funksjonen kan EQE lades enda mer praktisk på Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Det er bare å koble til laderen, så vil lading og fakturering skje automatisk med kommunikasjon direkte via ladekabelen.

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
MBUX Hyperscreen er det absolutte høydepunktet i interiøret (tilleggsutstyr). Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Ansiktsgjenkjenning med kameraer i førerdisplayet brukes til en lang rekke assistanse- og komfortfunksjoner. Disse inkluderer biometrisk autentisering, ATTENTION ASSIST døsighetsadvarsel og justering av sidespeilene til den forhåndsinnstilte posisjonen. I kombinasjon med displaypakken eller MBUX Hyperscreen, er en fingeravtrykkskanner for gjenkjenning av sjåfør plassert ombord.

DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner piksler
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Her er noen av assistansefunksjonene:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Automatiske komfortdører
Som ekstrautstyr har EQE automatiske komfortdører foran. Når sjåføren nærmer seg bilen, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren er nære nok, vil førerdøren åpnes automatisk. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Sjåføren kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.

Sensorene på undersiden av dørene og sensorene til parkeringsassistentsystemene brukes til å oppdage hindringer. Komfortdørene er knyttet til funksjonen Blind Spot Assist. Dette gir ekstra sikkerhet.

Tekniske data – Størrelse:

 

 

EQE 350

Lengde/bredde/høyde

mm

4946/1961/1512

Akselavstand

mm

3120

Svingradius (uten/med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

12.5/11.6/10.7

Bagasjeromsvolum

L

430

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Her med MBUX Hyperscreen. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Her med MBUX Hyperscreen. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Her med MBUX Hyperscreen. Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Her med MBUX Hyperscreen. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Verdenspremiere på elektriske EQE fra Mercedes-EQ. Rekkevidde opptil 660 kilometer (WLTP). Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom