Verdens største plug-in hybridskip levert fra Ulstein verft til Color Line

Verdens største plug-in hybridskip M/S Color Hybrid ble i dag overtatt av Color Line. Skipet setter global standard for miljøvennlige skip, og representerer en betydelig fornyelse av shopping- og opplevelsestilbudet til reisende mellom Norge og Sverige. 9. august går jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad.

Color Hybrid på prøvetur. Jomfruturen går fra Sandefjord fredag 9. august klokken 10:00. Foto: UAVPIC

Grønn, smart og innovativ
Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt lades med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. – Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Over 70% av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge og representerer det ypperste av norsk maritim næring.

– Skipet er med sine innovative og miljøvennlige løsninger et viktig prosjekt for Ulstein Verft og den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et svært godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group.

En ny reiseopplevelse
Det nye skipet vil gi en bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke. På dekk vil det være et drivhus drevet av spill-varme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Verdens største plug-in hybridskip vil være 160 meter langt, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige.

Overtakelse av Color Hybrid fra Ulstein verft i dag. Gunvor Ulstein, konsernsjef for Ulstein Group, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line og Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group.
Color Hybrid er bygget ved Ulstein verft. Over 70 % av leverandørene er i fra den norske maritime klyngen. Foto: Ulstein verft / Oclin
Color Hybrid går i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Daglige avganger fra Sandefjord er klokken 10:00 og klokken 17:00. Avganger fra Strømstad går klokken 13:40 og 20:00. Illustrasjon.
I helger og ferier underholder Captain Kid og vennene hans om bord. Illustrasjon.
Det blir tre flotte spisesteder om bord på Color Hybrid. Dette er en illustrasjon av Spiseret som er på dekk 7. Her kan man kjøpe hamburgere, friske salater, kaker, nybakte boller og masse annet godt. Her er det også lekerom for barna.
Tax-Free Market på dekk 6 med god plass og stort utvalg vil gjøre handleturen til en fornøyelse.Illustrasjon.
Color Shop selger klær, leker, elektronnikk og mye mer er på dekk 6 og 7. Overfarten fra Sandefjord til Strømstad tar 2,5 timer. Illustrasjon.
Jan Magnar Sollid og Asbjørn Heide Larsen blir kapteiner om bord på Color Hybrid
Det er 140 000 m2 overflater som er malt ut- og innvending, samt alle tankene. Det tilsvarer det samme som å male 19 fotballbaner.  Foto: Ulstein verft. Per Eide studio.
Det er 140 000 m2 overflater som er malt ut- og innvending, samt alle tankene. Det tilsvarer det samme som å male 19 fotballbaner. Foto: Ulstein verft. Per Eide studio.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CESTPressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.