Verdens beste reisereklame er norsk. Nordnorsk skryt gikk rett til topps!

Verdens beste reisereklame er norsk. Nordnorsk skryt gikk rett til topps!
Visit Norway gikk helt til topps i reiselivsbransjens svar på Oscar, og ble "Best in show" med verdens lengste reisereklame: 13.000 grunner til å besøke Nord-Norge av Truls Svendsen.
Adrian Awards er verdens største og mest prestisjefylte konkurranse innen reiselivs- markedsføring. De kårer vinnere innen reklame, PR og digital markedsføring. Årets priser ble delt ut den 30. mars i Boca Raton i Florida, og denne gangen stakk altså Visit Norway av med hele 10 priser, to platinum, tre gull, en sølv og tre bronse. Vi fikk også prisen "Best in show", den aller gjeveste utmerkelsen for beste arbeid uavhengig av kategori.
– Fantastisk anerkjennelse
– Det er helt fantastisk å få anerkjennelse for at vi er best i verden på det vi gjør. Vi leverer jevnt på et høyt nivå med hele fem premierte arbeider. Det er flott å få bekreftet at vi ikke er en "one hit wonder», sier en stolt Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.
Det var kampanjene “13.000 reasons to visit Northern Norway” og “Where is Will?” som stakk av med de aller gjeveste prisene. Den første, «13.000 reasons to visit Northern Norway» ble kåret til «Best in Show», og er en kampanje som på humoristisk vis inviterer Truls Svendsen til å lese opp 13, 000 tilbakemeldinger fra turister som har besøkt Nord-Norge—i én tagning. Begge kampanjene ble også hedret med en Platinum-pris, som er den høyeste utmerkelsen Adrian Awards gir.
– Veldig stas å få være med på denne kampanjen, som er en morsom, rar og fin ide. Ekstra gøy er det selvfølgelig at den tar hjem masse priser, men det skulle jo bare mangle når man snakker om en så vakker landsdel, sier Truls Svendsen.
Høyeste kreative nivå
– Altså, dette er helt sjukt rått! At Visit Norway-gjengen leverer kreativitet på dette nivået midt i en pandemi fra hjemmekontor, sier ganske mye om hva folka våre er laget av! En stor takk til vår utvidede familie Trigger, Maverix, Mediacom, Try Råd, OBHF og Plan-B som pusher oss faglig hver eneste dag og som sammen med oss skaper resultater i verdensklasse for norsk reiseliv, sier kreativ leder Jon Erik Skaret, som også var til stede under prisutdelingen.
Kampanjen "Where are you Will?" ble produsert sammen med Maverix, mens den andre platinum-vinneren «13,000 reasons to visit Northern Norway» var et samarbeidsprosjekt med NordNorsk reiseliv.
– Vi er takknemlig for at Nord-Norges internasjonale gjester kunne hjelpe nordmenn til å oppdage sitt eget land, videreformidlet på en underholdende måte av Truls Svendsen, sier leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv, Siw Sandvik. Kampanjen ble laget i samarbeid med Trigger Oslo.
Bronse, sølv og gull
– Det føles så bra å få denne annerkjennelsen sammen med Visit Norway. I en tid der reiselivets spilleregler ble snudd på hodet har vi sammen klart å lage kommunikasjon i verdensklasse. Så har vi også har verdens beste utgangpunkt når vi lager reiselivskommunikasjon for Norge, sier Markus Eckbo Endresen, strategisk rådgiver i Trigger.
I tillegg til de to Platinum-prisene, sikret Visit Norway seg tre bronse, ett sølv og hele tre gullmedaljer. Her høstet også kampanjene “Norway wins the Space race”, #forviktigforskuffen («The drawer proof strategy”) og «Relation Equation» heder og ære, sistnevnte på oppdrag for Landbruks- og matdepartementet.
Kontakter
Sebina S. StegavikKommunikasjonslederVisit Norway
Tel:450 57 737sebina.stegavik@innovasjonnorge.noBilder



Lenker
Om Innovasjon Norge
Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene.
Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Statsbudsjettet 2026: Forslag til kutt i lån og tilskudd til gründere og bedrifter15.10.2025 13:39:04 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 innebærer en reduksjon i rammene til oppstartsbedrifter og i låne- og tilskuddsordninger for grønn omstilling.
Vil flytte Sivas næringshage- og inkubasjonsprogram til Innovasjon Norge15.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Statsbudsjettet 2026 - Pressemelding fra Siva og Innovasjon Norge: I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 foreslås næringshage- og inkubasjonsprogrammene i Siva – Selskapet for industrivekst, overført til Innovasjon Norge. Målet er tydelige roller i virkemiddelapparatet og virkemidler som gjør det enklere for næringslivet.
Norske bedrifter vil kjøpe norsk – og er villige til å betale for det13.10.2025 10:55:17 CEST | Pressemelding
Ei ny undersøking viser at norske verksemder i aukande grad legg vekt på opphav når dei kjøper varer og tenester. Heile tre av fem meiner produksjonsland er viktig, og nesten 80 prosent vil velje norsk dersom pris og kvalitet er lik.
Norske bedrifter innen helse og forsvar signerer avtaler i USA7.10.2025 23:32:37 CEST | Pressemelding
Kronprins Haakon åpnet i dag næringslivsprogrammet i Minneapolis, med fokus på helseteknologi og forsvarsindustri. To norske bedrifter signerte avtaler med store amerikanske aktører.
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom