Vellykket første landing på Røst med fjernstyrt tårn
-Etter mange år med planlegging, etablering og testing, er vi svært glade for at den nye teknologien endelig blir tatt i bruk. Fjernstyrte tårn er et viktig bidrag for at vi kan opprettholde en bærekraftig lufthavnstruktur i Norge, samtidig som vi får bygget opp et robust fagmiljø ved tårnsenteret i Bodø, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Siste testfase før godkjenning
Et viktig krav til fjernstyrte tårn er at det skal være like sikkert eller sikrere enn konvensjonelle tårn ved lufthavner. Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin første godkjenning for. Samtidig vil det fortsatt foregå utstrakt testing, og i løpet av den neste måneden etter at det første flyet landet, vil det fortsatt sitte personell i tårnet ved Røst lufthavn for å observere trafikken, og følge med at alt fungerer som det skal.
Widerøes fly fra Bodø til Røst lørdag morgen var det første flyet som hadde kontakt med tårnsenteret i Bodø.
-Vi hadde god kontakt og visuell observasjon av Widerøe-flyet hele veien inn til landing ved Røst lufthavn, og det fjernstyrte tårnsystemet fungerte optimalt, slik vi har siktet mot, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.
Militær høyteknologi anvendt i sivil luftfart
Kongsberg Defence & Aerospace og Indra leverer teknologien som Avinor Flysikring nå har tatt i bruk for første gang.
- Kongsberg Defence & Aerospace er stolte av det strategiske samarbeidet med Avinor i dette utviklingsprosjektet av den største satsingen av fjernstyrte tårn i verden. Den tekniske løsningen er i verdensklasse – den er unik i forhold til sensorteknologi og sikkerhet av kontrollsystemer mellom flyplass og Avinor sitt tårnsenter i Bodø. Å gå i operasjonell drift med den første flyplassen er en viktig milepæl for Kongsberg, og er et resultat av et meget godt samarbeid mellom industrien og Avinor, sier Eirik Lie, Administrerende direktør i Kongsberg Defence and Aerospace.
-Indra leverer avanserte løsninger for overvåking og kontroll av flytrafikken og for trygg kommunikasjon mellom flygeleder og pilot. Vi er stolte over å levere kritiske komponenter til Avinors banebrytende prosjekt. Det bidrar til å plassere norsk teknologi i førersetet innen fjernstyring av flytrafikken, sier Elin Blakstad, direktør for tårnsystemer i Indra.
Verdens største fjernstyrte tårnsenter under bygging – klart i 2020
-Mens dagens fjernstyrte tårnsenter ligger i terminalbygget ved Bodø lufthavn, foregår det nå storstilt byggevirksomhet noen hundre meter bort fra terminalen. Der bygges det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter, hvor 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste.
Om Avinors fjernstyrte tårn
Avinor startet prosjektet i 2012 og følgende 15 tårn ved lufthavner skal fjernstyres i første introduksjonsfase innen 2022: Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den 15. lufthavnen er ennå ikke besluttet.
Kontakter
Avinor Flysikring:
Erik Lødding, mobil: 930 07 689/epost: erik.lodding@avinor.no
KONGSBERG Defence & Aerospace:
Mr. Kyrre Lohne, mobil: (+47) 920 60 081 / e-post: kyrre.lohne@kongsberg.com
Indra:
Maria Aas Borkenhagen, mobil: 924 42 578 / e-post: Maria.Aas.Borkenhagen@indra.no
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor og Frequentis inngår kontrakt for fremtidens tårnsystem17.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
Avinor har signert en kontrakt på i overkant av 200 MNOK med Frequentis AG. Leverandøren skal sikre et moderne tårnsystem på Oslo lufthavn som møter både eksisterende og fremtidige behov.
Dette blir de travleste dagene på norske flyplasser16.12.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
1,9 millioner passasjerer skal reise gjennom landets største flyplasser de neste to ukene. Slik kommer du deg smidigst gjennom juleutfarten.
Pakketabbene du bør unngå i juleutfarten12.12.2024 09:26:26 CET | Pressemelding
Usikker på reglene for julegaver i bagasjen? Her er tipsene du bør huske på om du skal fly i julen.
Framleis vekst i passasjertrafikken11.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
4 millionar passasjerar reiste til, frå og over Avinor sine flyplassar i november. Dette er ein auke på 5 prosent samanlikna med november i 2023. Også så langt i år er auken 5 prosent, samanlikna med same periode i 2023.
Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom