Fjellene på Sanna skal pryde den nye lufthavnen: – Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr

Del

Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget i Fagerlia.

Petter Rønningsen med bildet som viser hvordan det kommende terminalbygget skal bli.
Petter Rønningsen med bildet som viser hvordan det kommende terminalbygget skal bli. Hedda Hiller

I dag kunne Avinor endelig fortelle hvilken fjellformasjon som skal pryde det kommende terminalbygget i Fagerlia i Mo i Rana. Valget falt på fjellene på øya Sanna i Træna kommune – nærmere bestemt Trænstaven, Breitind, Mjåtind og Kjølen.

Konkurransen ble utlyst våren 2024, og det er over et år siden motivet ble valgt. Det siste året har arkitektene brukt på å leke seg med fjellene og utforske hvordan de passer inn på den nye terminalen. Det er blant annet testet ut flere teknikker, som perforering, lys og preging i aluminium.

Bildet det ble valgt, er tatt av fotograf Petter Rønningsen på ferga mellom Lovund og Stokkvågen.

– Det er skikkelig artig å vinne denne konkurransen! Jeg er en sånn som alltid har med meg kamera, og jeg sto ute på dekk da vi passerte ei lita øy foran Sanna med et rødt hus jeg aldri før hadde sett. Jeg tenkte at det var en fiffig vinkel, sier Rønningsen.

Og nettopp vinkelen er noe arkitektene i LPO Arkitekter falt pladask for. De synes det var spennende å vise det kjente landemerket fra en litt annen side.

– En aldri så liten hyllest

Kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Hedda Hiller, sier det var utfordrende å velge mellom de over 300 bidragene som kom inn.

– Det var mange hensyn å ta da vi valgte motiv. Vi måtte velge et bilde som fungerte på eloksert aluminium og som hadde tydelige kontraster. Træna-fjellene ble et naturlig valg. Det er en aldri så liten hyllest til forprosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling – og til dem som gjorde flyplassen mulig. Uten Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Henrik Johansen ville det ikke blitt noen ny regional flyplass, sier Hiller.

– Forprosjektet til Avinor er helt annerledes, men nå bevarer vi de karakteristiske fjelltaggene for framtiden, slik at både historien og den lokale forankringen lever videre. Og ikke minst får vi vist fram en dyktig, lokal fotograf, fortsetter hun.

For evigheten

Petter Rønningsen selv mener Træna er noe av det vakreste Helgeland har å by på.

– Træna og Lovund er bare helt unikt majestetiske, så det var et naturlig motiv for meg å velge da jeg meldte meg på konkurransen.

Dette er andre gangen Rønningsen vinner en fotokonkurranse, men han legger ikke skjul på at det er ekstra stas å vinne en som varer “for evigheten”.

– Det er klart, dette blir jo på veggen helt til bygget skal totalrenoveres en gang i fjern framtid. Det blir jo ikke de første 14 dagene, sier Rønningsen og ler.

Skal kjøpe nytt kamera

Han jobber til daglig som IT-sjef i SpareBank 1 Helgeland, i et miljø hvor 63-åringen er eldstemann i flokken.

– Jeg blir jo ertet en del for alderen min, så jeg gleder meg til å si til kollegene at nå må de tenke på meg hver gang de er ute og flyr.

I tillegg til heder, ære og eksponering på den nye terminalen, vinner Rønningsen også et bilde og en premiesum på 5 000 kroner. Det siste kommer godt med.

– Jeg var akkurat på ferie i Spania, og tror du ikke jeg klarte å glemme kameraet mitt i en drosje! Så dette blir første innskudd på sparegrisen for å skaffe meg et nytt, forteller fotograf Petter Rønningsen.

Den nye lufthavnen i Mo i Rana åpner etter planen i 2027. Det er Sweco som er byggherre på vegne av Avinor, og AF Gruppen som er totalentreprenør på anlegget. 

Kontakter

Bilder

Petter Rønningsen viser frem det nye terminalbygget i Fagerlia, hvor hans bilde får hedersplass på hele sørvestre hjørne av bygget.
Petter Rønningsen viser frem det nye terminalbygget i Fagerlia, hvor hans bilde får hedersplass på hele sørvestre hjørne av bygget.
Hedda Hiller/Avinor
Last ned bilde
Slik kommer bildet til å vises på landside av terminalbygget. Deler av motivet vil også vises på flyside.
Slik kommer bildet til å vises på landside av terminalbygget. Deler av motivet vil også vises på flyside.
LPO Arkitekter AS
Last ned bilde
Den nye terminalen i Fagerlia begynner å ta form, her med utsikt mot øst.
Den nye terminalen i Fagerlia begynner å ta form, her med utsikt mot øst.
Hedda Hiller/Avinor
Last ned bilde
Jobben med å sette inn vinduer på fasaden er i gang.
Jobben med å sette inn vinduer på fasaden er i gang.
Hedda Hiller/Avinor
Last ned bilde
Dette er vinnermotivet, som ble tatt på en fergetur fra Lovund for to år siden.
Dette er vinnermotivet, som ble tatt på en fergetur fra Lovund for to år siden.
Petter Rønningsen
Last ned bilde

Lenker

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye