Velferdsforsker fra Harstad ansatt som fagsjef hos privat omsorgsleverandør.

Stina Rebecca Hirsti er ansatt som ny fagsjef i Humana omsorg og assistanse. Den tidligere forskeren fra Harstad gleder seg til å bringe teorien ut i brukernær praksis og sørge for tjenester av høy kvalitet.

Stina Rebecca Hirsti begynte i Humana omsorg og assistanse i januar. Hun var på ingen måte ny for selskapet. Hirsti har på grunn av sin ekspertise på makt og tvang i miljøterapi vært leid inn en rekke ganger til fagdager og webinarer i Humana innsikt, som er selskapets satsing på kompetansedeling. Hirsti begynte å undervise på UiT allerede i 2006 og har jobbet lenge både med ledelse i kommunen og som førsteamanuensis og forsker på universitetet. Nå er hun glad for å komme nærmere praksisfeltet igjen.

-Det er tiltalende og spennende å komme tettere på brukerne igjen etter lang tid i akademia. Som forsker ønsker jeg jo selvfølgelig at teorien vi jobber med skal brukes i praksis. Jeg har virkelig savnet å være tettere på det som skjer ute i feltet.

Elisabeth Mortensen, direktør for helse og omsorg i Humana,  er fornøyd med ansettelsen.

-Jeg er veldig glad for å ha Stina med på laget. Hun er en faglig sterk person som alltid har bruker i fokus, og hun er allerede i gang med å sette sitt preg på vårt tilbud. Stina er i tillegg en positiv person som sprer god energi rundt seg, noe som kommer både brukere og ansatte i Humana til gode.

Forsket på smittevern og utviklingshemming

Hirsti har vært en del av en forskergruppe ved Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmingsforskning ved Institutt for vernepleie, UiT i Harstad. Der har de gjort en undersøkelse hvor de har sett på utfordringer knyttet til ivaretakelse av selvstendig hverdagsliv, samtidig som en ivaretar smittevern i tjenesteutøvelsen til personer med utviklingshemming. Resultatene fra undersøkelsen blir forhåpentligvis publisert i løpet av våren.

-Jeg er veldig opptatt av kvalitet og faglig forsvarlighet. Det er kjempespennende å få mulighet til å påvirke kvaliteten på tjenestene vi yter i Humana omsorg og assistanse.

Tidligere har Hirsti forsket på den profesjonelle tjenesteutøvers kulturforståelse og håndtering av andres identitetsarbeid i en samisk-norsk kontekst. Et sentralt spørsmål i denne forskningen er hvordan tjenesteyterne sine forståelser av samisk kultur og identitet, og deres fortolkning av fenomenet utviklingshemming, kommer til uttrykk i daglige forvaltningspraksiser i en flerkulturell kontekst.

På hjemmekontor fra første dag

Den samfunnsengasjerte forskeren flyttet inn på kontoret sitt i romjulen, men hun har som de fleste andre begynt 2021 med å arbeide hjemmefra. Hun innrømmer at hun mye heller skulle vært på kontoret, og ser frem til å treffe sine nye kolleger oftere.

-Det er klart det finnes fordeler med hjemmekontor, men det er best når man kan velge selv.  Vi mister jo de uformelle faglige samtalene. De er verdifulle.

Bildetekst: Stina Hirsti elsker å hoppe i fallskjerm. Her fotografert i et fall på 214 km/t. Den tidligere forskeren hadde vel 50 hopp over noen år, men aldri fikk fullført A-sert pga en skade i skulderen.

Humana omsorg og assistanse er et av Norges ledende omsorgsforetak. Vi finnes for å leve opp til vår visjon om at alle mennesker har rett til et godt liv. Våre virkeområder er barnevern, brukerstyrt personlig assistanse (BPA), familiehjem, helse og omsorg og psykisk helse.

Vår ambisjon er å være det selvsagte valget for våre kunder og brukere, som har fokus på kvalitet og som ønsker rett tiltak til rett tid. Vi er fleksible og leverer kvalitet i alle ledd.

Humana omsorg og assistanse skal levere BPA i Asker og Bærum frem til 202631.10.2020 16:19:59 CETPressemelding