Schibsted Delivery

Vekstraketter signerer Grønnvaskingsplakaten

Spiller en sentral rolle rundt kommunikasjonen av det grønne skiftet: - Vi ønsker å få på plass tydeligere rammer rundt vårt bærekraftsarbeid, sier kommunikasjonssjef.
TYDELIG FOKUS: Kommunikasjonssjef for Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation, Marius Husebø-Evensen, forteller at alle selskapene har bærekraft høyt på agendaen. FOTO: Manus

Distributøren Helthjem, frokostleverandøren Morgenlevering og teknologiselskapet Distribution Innovation (DI) tydeliggjør satsingen på bærekraft, og har nå signert Grønnvaskingsplakaten.

Det er Schibsted, Amedia og Polaris som står på eiersiden i de tre selskapene.

- Vi signerer fordi vi ønsker å få på plass tydeligere rammer rundt vårt bærekraftsarbeid, og vår signering er et initiativ til å bidra positivt til det grønne skiftet, sier Marius Husebø-Evensen, kommunikasjonssjef for de tre selskapene.

Et tydelig signal
Grønnvaskingsplakaten ble lansert i juli 2020 og er utarbeidet av organisasjonen Skift, i samarbeid med ZERO og WWF.

Grønnvasking er en en form for misledende markedsføring der en virksomhet fremstilles som mer bærekraftig enn den faktisk er. Plakaten omfavner alle FNs 17 bærekraftsmål, og de tre selskapene forplikter seg med dette til å følge plakatens råd.

Hittil har 400 norske selskap signert grønnvaskingsplakaten. Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift, gleder seg over de siste tilskuddene.

- Helthjem, Morgenlevering og DI har de siste årene etablert seg med innovative og brukervennlige løsninger. At de velger å signere plakaten sender et tydelig signal om at de tar bærekraft på alvor, sier Haugland.

Kutter halvparten av utslippene
Statistikk fra Miljødirektoratet viser at omtrent 32 prosent av klimagassutslipp i landet kommer fra transport - og veitrafikken står for cirka halvparten av dette.

De tre selskapene har satt som mål å redusere klimagassutslippene med hele 50 prosent innen 2025. Dette skal skje gjennom blant annet økt elektrifisering og optimalisering av rutenettverket.

- Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå dette målet, men er samtidig sikker på at det er mulig gjennom hardt arbeid og dedikasjon, sier Husebø-Evensen.

Fremtidsrettede initiativer
Helthjem, Morgenlevering og DI jobber aktivt på hver sin front for å bidra til mer bærekraftig netthandel gjennom sine tjenester. Førstnevnte opplever blant annet enorm vekst innen pakker sendt mellom privatpersoner. Dette er salg som stort sett er knyttet til gjenbruk på markedsplasser som Finn.no, Bookis og Tise.

Sentralt i Helthjems og Morgenleverings bærekraftsambisjoner står DI. Selskapet ble nylig ble tildelt 16 millioner kroner fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge for å optimalisere hjemlevering gjennom kunstig intelligens.

Samtidig satser Morgenlevering nå stort på å tilgjengeliggjøre lokale norske matskatter gjennom “Håndverksmat”, hvor bærekraft og dyrevelferd står i fokus.

- Bærekraft har alltid vært en grunnleggende og viktig verdi for oss. Vi jobber kontinuerlig for å bli bedre, og nå får vi muligheten til å tydeliggjøre arbeidet vi gjør, sier Husebø-Evensen.

Bilder

Det norskproduserte l-kjøretøyet "Paxter" brukes ved levering for Helthjem.

Om Schibsted Delivery

Schibsted Delivery
0180 Oslo

Schibsteds divisjon som omfatter blant annet Helthjem, Morgenlevering, Distribution Innovation og Zoopit.

Følg pressemeldinger fra Schibsted Delivery

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Delivery på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted Delivery