Schibsted og Amedia har signert intensjonsavtale om distribusjon
Nå har mediekonsernene signert intensjonsavtalen, med sikte på at Schibsted Delivery, i løpet av sommeren 2024, overtar majoriteten av ombæringen som i dag drives av Amedia Distribusjon, med tilhørende virksomheter.
– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet. Nå sikrer vi fortsatt seksdagersdistribusjon av aviser, pakker og mat over store deler av landet - helt hjem. Dette er viktig for leserne våre, det er viktig for kundene våre og det er viktig for oss, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i Schibsted Delivery.
Hallén-Hasaas er klinkende klar på hva han ønsker videre:
– Vi skal distribuere i en så stor geografi som overhodet mulig, såfremt det er kommersielt bærekraftig å drive. Vi er et selskap i vekst og ser frem til oppgavene som ligger foran oss, sier Hallén-Hasaas.
– Felles ambisjon
Amedia er tydelige på hvorfor de valgte akkurat denne modellen videre:
– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om distribusjon av aviser og pakker. Nå går vi sammen med en felles ambisjon om å finne en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og for bransjens aviser og abonnenter. Sammen vil vi sikre distribusjon av aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig, sier John Kvadsheim, konsernsjef med ansvar for Trykk og Distribusjon i Amedia.
– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig, sier Kvadsheim.
– Schibsted en naturlig eier
Han påpeker at stadig flere av Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka, for å tilpasse seg til de store endringene i lesernes medievaner og for å kunne prioritere deres foretrukne plattformer.
– En konsekvens av færre avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til:
– Schibsted er en naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med pakkedistribusjonsselskapet Helthjem.
Kontakter
Marius Tegnander EvensenKommunikasjonssjefSchibsted Delivery
Tel:+47 980 43 244marius.husebo-evensen@schibsted.comMarte IngulKommunikasjonsansvarligAmedia
Tel:995 41 238marte.ingul@amedia.noBilder
Om Schibsted Delivery
Følg pressemeldinger fra Schibsted Delivery
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Delivery på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Delivery
Schibsted og Amedia i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:19 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Schibsted Delivery med dobbeltsignering: – Ønsker å ta nye steg19.1.2024 09:41:07 CET | Pressemelding
Schibsted Delivery har nå besatt to stillinger som blir helt sentrale i fremtidens satsing.
Storkonsern skal samarbeide: - Vil bruke det beste fra begge selskap17.10.2022 13:29:16 CEST | Pressemelding
Distribusjonsselskapene Early Bird og Dooris planlegger nå å slå seg sammen for å ta opp kampen om netthandelskundene i Sverige. I ryggen står Schibsted og Bonnier.
Schibsted ansetter ny prosjektdirektør2.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hans Kristian Hallén-Hasaas blir prosjektdirektør for Schibsted Ecommerce & Distribution, som står bak blant annet Helthjem og Morgenlevering.
Schibsted investerer i ny teknologi: - Skal gjøre bærekraft enklere for folk16.5.2022 09:07:19 CEST | Pressemelding
Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor. Løsningen gir både nettbutikker og kunder bedre oversikt over hvor bærekraftig et produkt er.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom