Vekst i markedet for lån med betalingsanmerkning

Sterk kredittvekst blant norske husholdninger har ført til at flere lån misligholdes. Økningen i misligholdet har vært særlig sterk innen usikret finansiering, der forbrukslån og kredittkort står for brorparten av gjeldsopptaket.
Illustrasjonsbilde | Foto: Istockphoto

I Finanstilsynets siste rapport fremgår det at 90 dagers mislighold av usikret gjeld steg fra 8,00 prosent til 9,4 prosent i perioden mellom tredje kvartal i 2018 og 2019.

Økningen i antallet gjeldstakere med betalingsproblemer sammenfaller med at flere banker har startet å tilby refinansiering av lån til de med betalingsanmerkning.

Sperres ute fra nye lån

Låntakere som misligholder gjeldskrav risikerer å få en betalingsanmerkning registrert på sitt personnummer. Denne vises deretter hos kredittbyråene når bankene utfører en kredittsjekk.

Med en betalingsanmerkning blir man i prinsippet sperret ute fra nye låneopptak. For mange kan dette anses for å være en betydelig ulempe, ettersom muligheten til å refinansiere dyr forbruksgjeld bortfaller.

Flere norske banker har de siste årene tatt opp kampen om denne kundegruppen, hvor de spesialiserer seg innen tilbud av lån til kunder med betalingsproblemer. For å sikre seg mot potensielle tap krever bankene sikkerhet i fast eiendom.

Det nye lånet benyttes deretter til å refinansiere dyr kredittgjeld, med mål om å redusere låntakers rentekostnader. Lånene tilbys med en nedbetalingstid opptil 30 år.

Flere banker har spesialisert seg

Blant disse finner vi navn som Bank2, Kraft Bank og Bluestep Bank. Bankenes tilbud om lån til de med betalingsanmerkning ser ut til å ha truffet markedet på et godt tidspunkt.

Bank2 og Kraft Bank har eksempelvis kunnet vise til betydelige økonomiske resultater, noe som har ført til en kraftig oppgang i aksjekursene. Et eksempel er Kraft Bank som har meldt om langt høyere etterspørsel enn først forventet.

Kraft Bank estimerte først et utlånsvolum på ca. 138 millioner kroner i 2018. Ved utgangen av året hadde bankens utlån oversteget 362 millioner kroner, som tilsvarer over 2,5 ganger mer enn hva banken først la til grunn.

Også Bank2 og Bluestep Bank har kunnet vise til sterke resultater de foregående årene.

Høye kostnader for låntaker

Refinansiering av lån med sikkerhet i bolig er fortsatt ikke å betegne som noen billig løsning. Gebyrene er langt høyere enn hva man betaler for et standard boliglån.

NRK har tidligere omtalt produktet til Bluestep, og hvordan gebyrene i visse tilfeller kan koste opptil 200.000 kroner.

Tall hentet fra hjemmesiden til Bank2 sier blant annet at laveste lånebeløp er satt til 300.000 kroner og at låntaker må betale 2% av beløpet i etableringsgebyr. Videre står det at “minste etableringsgebyr” er satt til 20.000 kroner. Det medfører at låntaker betaler minimum 20.000 kroner i etableringsgebyr for lån opptil 1 million kroner.

Rentenivået ligger derimot et stykke lavere enn vanlige forbrukslån. Bank2 opererer her med en effektiv rente på 6,65% i sitt kostnadseksempel.

Hos Kraft Bank kan kunden forvente å betale en effektiv rente på 7,36%, pluss et etableringsgebyr på 20.000 kroner for et lån på 2 millioner kroner med 25 års nedbetalingstid.

Prisene på lån henger sammen med den risikoen bankene pådrar seg når de låner ut penger. Høyrisikolån med pant i bolig er derimot betydelig dyrere enn et gjennomsnittlig boliglån.

I juni 2019 lå effektiv rente på et boliglån på 2,84%, ifølge SSB. Siden den gang har Norges Bank økt styringsrenten.

Fakta om betalingsanmerkninger

En betalingsanmerkning skal slettes av kreditor så fort et utestående krav er oppgjort. Man kan selv sjekke hvilke anmerkninger en har registrert på navnet sitt ved å logge inn hos et av landets kredittbyrå.

Før en betalingsanmerkning registreres vil skyldner motta inkassokrav. Ved manglende betaling sendes kravet videre til namsfogden som har ansvaret for å inndrive gjelden. Hvis det ikke finnes nok midler til utlegg for å dekke kravet, vil betalingsanmerkningen registreres på skyldners personnummer.

Kilde:

Illustrasjonsbilde | Foto: Istockphoto

LWS publiserer artikler rettet mot bank og kredittbransjen i Norge.