FINN.no

Vekst for FINN i første kvartal og april 2020

Del
Ferske tall viser hvordan markedsplassen har blitt påvirket i tiden etter 12. mars.
VEKST FOR FINN: Tross koronakrisen, har FINN hatt vekst i både annonsetrafikk og publiseringer i første kvartal og april 2020, forteller Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i FINN og EVP Nordic Marketplaces.
VEKST FOR FINN: Tross koronakrisen, har FINN hatt vekst i både annonsetrafikk og publiseringer i første kvartal og april 2020, forteller Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i FINN og EVP Nordic Marketplaces.

Onsdag 6. mai presenterte Schibsted sin rapport for første kvartal 2020, og tallene viser et solid resultat for FINN, tross koronakrisen. Med unntak av uke 12 har trafikken til annonsene på FINN vokst gjennom hele første kvartal, og totalt hadde markedsplassen ni prosent flere besøk på annonsene i denne perioden sammenlignet med samme periode i 2019. 

Den solide trafikkveksten har fortsatt i april, som ble FINNs sterkeste måned noensinne, med en vekst på hele 16 prosent!

Illustrasjonen viser utvikling i annonsetrafikk (besøk til annonser) på FINN i januar, februar, mars og april 2018, 2019 og 2020. 

Rekordtall for FINN i april
Når det gjelder utviklingen i antall nye publiserte annonser, ligger veksten for første kvartal på 15 prosent, mens veksten for april ligger på hele 25 prosent. Det ble publisert over 1,1 million nye annonser på FINN i løpet av april, noe som er ny rekord.

- FINN merket en nedgang i annonsetrafikk- og publiseringer de første ukene etter at koronatiltakene trådte i kraft. Tendensene vi har sett mot slutten av april er imidlertid at brukerne har kommet tilbake for fullt, mens fallet i nye annonsepubliseringer avtar noe på markedene Jobb, Eiendom og Motor, sier Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i FINN og EVP Nordic Marketplaces.

Ifølge Printzell Halvorsen har koronakrisen påvirket de ulike markedsplassene på ulike måter.

- For eksempel har Torget hatt en meget høy publiseringsvekst i tiden etter 12. mars, og det er særlig aktiviteten der som har vært med på å trekke opp annonsetallet på FINN for første kvartal og april. Både fordi private brukere rydder hjemme, og fordi vi ser en tilstrømning av bedrifter som i økende grad bruker FINN som sin digitale kanal for å nå ut til kundene.

Jobb, Eiendom og Motor hardest rammet
Markedsplassene som har blitt hardest rammet av koronakrisen er Jobb, Eiendom og Motor. Her merket man et fall i både annonsetrafikk og -publiseringer i tiden etter 12. mars.

Illustrasjonen viser utviklingen i antall nye publiserte annonser på markedsplassene Jobb, Eiendom og Motor fra januar til og med april 2020. 

- Med en stor økning i permitteringer og arbeidsledighet har antall publiserte stillingsannonser på Jobb vært vesentlig lavere i tiden etter 12. mars. Også på Eiendom og Motor ser man en tilbakegang, men her har det utviklet seg noe mer positivt mot slutten av april, forteller Printzell Halvorsen: 

- Når det gjelder trafikken til annonsene, så vi også en nedgang rett etter 12. mars, men her stabiliserte tallene seg fort. Utover i april har vi merket solid trafikkvekst både på Jobb, Eiendom og Motor. Særlig på Motor, hvor etterspørselen har vært uten sidestykke. Totalt er Motor opp 17,7 prosent og etterspørselen i fritidsmarkedene, spesielt båt, har eksplodert. Her er det nå en vekst på 37 prosent i år sammenlignet med i fjor.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

VEKST FOR FINN: Tross koronakrisen, har FINN hatt vekst i både annonsetrafikk og publiseringer i første kvartal og april 2020, forteller Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i FINN og EVP Nordic Marketplaces.
VEKST FOR FINN: Tross koronakrisen, har FINN hatt vekst i både annonsetrafikk og publiseringer i første kvartal og april 2020, forteller Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i FINN og EVP Nordic Marketplaces.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om FINN.no

FINN.no
FINN.no
Grensen 5-7
0159 Oslo

+47 22 86 44 10http://www.finn.no

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye