Veifokus i samferdselsbudsjettet for 2022
- Transportsektoren skal klare betydelige klimakutt innen 2030. Det er bare åtte år til og vi er nødt til å komme i gang i 2022-budsjettet. Her har den nye regjeringen muligheten til å gjøre en grønn kursendring når de skal justere statsbudsjettet, sier Johnny Hansen, leder av Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.
Bevilgningene til veiformål økes med 2,3 mrd, mens bevilgningene til jernbane svekkes med nesten 400 mill og bevilgningene til sjøtransport økes med nesten 700 mill. Mens oppfølgingen av Nasjonal Transportplan (NTP) er på over 90% for både vei og jernbane ligger 2022-budsettet an til bare 77% for sjøtransporten.
- Det er vanskelig å forstå at satsingen på jernbane reduseres samtidig som transportsektoren skal klare betydelige klimakutt. Et åpenbart grep den nye regjeringen må ta er å stoppe økningen av vedlikeholdsetterslepet for jernbanen allerede i 2022. Det vil kreve en økning på 1,1 mrd, sier Hansen.
Selv om satsingen på sjøtransporten øker med nesten 700 mill i forhold til saldert budsjett 2021, er det rett og slett for svakt i forhold til den økte veisatsingen på 2,3 mrd. Dette vil ytterligere svekke sjøtransportens konkurransekraft i forhold til veitransporten.
- Den manglende satsingen på sjøveien er uforståelig sett i sammenheng med Norges klimamål og at dette er en transportform med minimale naturinngrep. Vi trenger ikke legge beslag på uberørt natur for å kjøre flere og større skip, sier Hansen.
Ordningen «Effektive og miljøvennlige havner» er foreslått en bevilgning på 55 mill, mens søkningen til ordningen i 2021 var på godt over 300 mill. Dette er en ordning som både effektiviserer sjøtransporten og får ned klimautslipp.
- Bevilgningen til «Effektive og miljøvennlige havner» kan både dobles og triples og kvaliteten i prosjektene som får støtte er fortsatt svært høy. Dette er lavthengende frukter som er bra for både næringsliv og klima, sier Hansen.
Regjeringen foreslår også å kutte 381 millioner kroner i tilskuddsordningen til norske sjøfolk. Taket i ordningen foreslås senket fra 216 000 til 189 000, en nivåsenking på hele 12,5% og en svekkelse av sjøtransporten.
- Dette kuttet svekker ikke bare sjøfolkene som yrkesgruppe, men hele den norske maritime næringen, avslutter Hansen.
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noBilder
Om Godsalliansen
Godsalliansen er en sammenslutning av aktører innen jernbane-, sjø- og veitransport som arbeider for godsoverføring fra vei til sjø og bane og et mer bærekraftig transportsystem.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.