Veien til en god leiebilopplevelse

Høstferien nærmer seg med stormskritt og mange nordmenn har reiseplaner de kommende ukene. Å leie en bil på reise gir deg mulighet til å oppdage reisemålet og omkringliggende steder på en helt annen måte enn om du ikke har tilgang til bil. Men vi har alle opplevd det - å leie en bil kan også være frustrerende og tidkrevende. Avis Norge har derfor samlet en rekke tips til deg som skal leie bil i høstferien, så du kan unngå problemer og nyte reisen.

FØR AVREISE

Bestill tidlig for å få det beste tilbudet…

Ved å bestille en leiebil tidlig vil du ha tilgang til lavere leiepriser og et større utvalg av kjøretøy. Bestill med Avis appen for å spare tid, samt ha kontroll på egen bestillingsprosess fra start til slutt. Avis Preferred-kunder (de som har registrert seg i selskapets lojalitetsprogram) kan på flere destinasjoner unngå kø ved skranken, da alt papirarbeid har blitt klargjort før ankomst og de kan gå rett til nøkkelutlevering.

Selv om det er mulighet for at reiseplanene dine vil endre seg, ikke utsett bestilling av leiebil – Avis appen gjør det enkelt for kunden å endre eller oppgradere bilen. Med et tastetrykk i appen kan du også enkelt utvide leieperioden.

…og bestill direkte på utleiefirmaets hjemmeside eller i appen

Det finnes utallige myter om at enkelheten ved å bestille direkte påvirker prisen du må betale for leien. Men disse mytene kan vi avkrefte en gang for alle – direkte bestilling er ikke bare enklere, det gjør det også mulig å benytte seg av kampanjetilbud som ofte tilbys på nettsidene. Avis prisløfte sørger for at du får prisdifferansen refundert dersom du finner tilsvarende bil til lavere pris et annet sted. Du har også gratis kansellering opptil 24 timer før hentedato når du bestiller direkte, i tillegg til at du slipper å gå via en tredjepart ved behov for kundeservice.

Forsikringer som dekker dine behov

Detaljer og diskusjoner om ulike forsikringer kan fort bli en kjedelig start på reisen. Samtidig er det svært viktig å sørge for at du er dekket i henhold til dine behov, så du vet at du er dekket om et uhell skulle skje. Tenk nøye igjennom hvilke forsikringer du ønsker før du bestiller. En leieavtale inkluderer alltid forsikring som dekker skader på kjøretøy forårsaket av en tredjepart og tyveri av bilen. Ønsker du ytterligere beskyttelse enn det som automatisk er inkludert, er det mulig å oppgradere forsikringen. Sjekk gjerne også hvilke forsikringer du allerede har inkludert i kredittkortet ditt, da flere kredittkort tilbyr egenandelsforsikring mot leiebil.

Finn riktig bil

For å finne ut av hvilken type bil du bør leie kan du stille deg selv følgende spørsmål:

Hvor lang er reisen fra flyplassen til din endelige destinasjon? Skal du til å kjøre lange strekninger i leieperioden? Hvor mye bagasje skal du ha med i bilen – vil du trenge ekstra bagasjeplass? Hva slags type kjøring og på hvilket terreng skal du kjøre? Trenger du en bil for kjøring på motorvei eller et kjøretøy som er bedre egnet for fjellveier med tøffere underlag?

En bil som svarer på alle dine behov kan utgjøre en stor forskjell på reisen. Noen utleieselskaper har et omfattende utvalg av biler i utleieflåten sin, så sørg for å utnytte det tilgjengelige tilbudet. Er du på jakt etter en bil med det lille ekstra vil bilene i Avis Prestige-flåten sørge for at reisen din blir ekstra stilfull.

Som Avis Preferred-kunde vil du i Avis appen få sanntidsvisning av tilgjengelige biler når du nærmer deg utleiestasjonen. Du kan da enkelt bytte eller oppgradere til en annen bilmodell og/eller klasse enn den du har bestilt og fått tildelt.

Velg ekstrautstyr på forhånd

Når du bestiller tidlig sikrer du deg tilgang til en rekke ekstraprodukter, som f.eks. GPS eller barnesete, som utleieselskapene kun har et begrenset antall av tilgjengelig.

Noe av det siste man ønsker på ferie er å havne i en ulykke. Dessverre så kan dette skje, og da er det viktig å være godt forberedt. De fleste utleieselskapene tilbyr en standard veihjelpetjeneste ved havari eller andre problemer. I tillegg vil kunden også få mulighet til å oppgradere til en utvidet veihjelpstjenestene. Dette gir kunden en ekstra trygghet dersom en krisesituasjon skulle oppstå.

Oppgi detaljer om din flyvning

FAN-teknologi som gjør avreise- og ankomstdata tilgjengelig gjør det enklere for kunder som skal hente leiebil etter landing på europeiske flyplasser. Med oppdatert informasjon om flyvningen vil Avis sine bilutleiere vente på kunder som ikke har hentet bestilt bil til avtalt tid, f.eks. nå flyet er forsinket. Det gir kundene en trygghet på reisen. Det anbefales derfor alltid å oppi flightnummer når du bestiller leiebil så avreise og landing blir monitorert av utleieselskapet.

PÅ REISEN

Ha med riktig dokumentasjon

Det kan virke som en selvfølge, men du vil være overrasket over hvor mange som dukker opp uten riktig identifikasjonspapirer. Sjekk hva som kreves av identifikasjonspapirer og forskuddsbetaling – informasjon om dette finnes i leieavtalen. Les alltid gjennom vilkår og betingelser før du bestiller og henter leiebilen. For eksempel kan aldersbegrensninger variere fra land til land. Selv om det som regel ikke er en øvre aldersgrense for å leie bil, så varierer dokumentasjonskravene og restriksjoner i ulike land og mellom ulike utleieselskaper. Ulike typer kjøretøy kan også ha ulike restriksjoner og dokumentasjonskrav. Vi anbefaler derfor alltid kundene våre til å gå igjennom lokale vilkår og betingelser før de bestiller.

Som Avis Preferred-kunde vil du alltid få avtaledokumentene tilsendt før leieperioden starter. Bestiller du i tillegg via appen, lagres dokumentene i appen og gir deg som kunde enkel tilgang til dokumentene dersom du skulle ha behov for dem underveis i leieforholdet.

Ta bilder av eventuelle skader

Det er alltid lurt å ta en gjennomgang av bilen, både innvendig og utvendig, før du kjører av gårde. Oppdager du mangler eller skader på bilen, selv småskader som riper i lakken eller flekker på interiøret, anbefaler vi at du tar bilde av det. Utleieselskapene skal alltid gå igjennom bilene før de leies ut, men det er alltid greit å ha eget bevismateriale.

Avis’ utleieagenter benytter et eget elektronisk vedlikehold- og skadehåndteringssystem hvor alle registrerte skader blir loggført. Dette gjør at kundene sparer tid, både ved henting og levering av bilen, ettersom all data blir lagret elektronisk og knyttet til den elektroniske leiekontrakten.

PÅ HJEMVEIEN

Fyll opp tanken før du returnerer bilen

Sørg for at du returnerer bilen med avtalt mengde drivstoff. Avtalt mengde drivstoff skal alltid være angitt i leieavtalen. Utleieselskapet kan fylle opp tanken for deg, men det er mye penger å spare ved å fylle drivstoff selv.

Pressekontakt Avis Budget Norway