Veidekke skal bygge miljøbygg for BIR på Nygårdstangen

Veidekke og BIR AS har i dag inngått kontrakt for bygging av ny terminal for bossnettet og nytt hovedkontor på Nygårdstangen i Bergen. Oppdraget er en totalentreprise verdt 183,6 millioner kroner ekskl. mva.

BIRs nye terminal for bossnettet og nytt hovedkontor på Nygårdstangen

Som en del av utbyggingen av bossnettet i Bergen sentrum, skal BIR etablere bossnetterminal på Nygårdstangen. Terminalen blir plassert i 1. - 3. etasje av et nybygg på totalt syv etasjer, hvor de resterende etasjene blir BIRs nye hovedkontor. Kontordelen av bygget skal sertifiseres etter miljøstandarden BREEAM-NOR Excellent.

- Vi har etablert bossnett i Bergen sentrum i 10 år og gravd opp et ikke ubetydelig antall gater. Nå skal vi omsider i gang med å bygge hjertet i siste halvdel av bossnettet i sentrum, sier styreleder i BIR AS, Aslak Sverdrup. - I anskaffelsesprosessen, hvor både pris, kvalitet og miljø var viktige kriterier, fikk vi mange gode tilbud og vi er glade for at vi i dag kan utvide laget med Veidekke som entreprenør. Som vestlendingenes egen miljøbedrift skal vi vise vei, og det er satt høye miljøambisjoner for prosjektet med formål å tilrettelegge for bærekraftig design og bygging gjennom hele prosjektet. Med Veidekke på laget skal vi stolt reise et bygg med tydelige miljøkvaliteter.

- Veidekke er veldig glad for at vi på ny er gitt tillit fra BIR, som en svært bærekraftsorientert kunde, der vi sammen kan finne innovative løsninger for fremtiden. Prosjektet blir vårt sjette pågående prosjekt i Bergen med miljøsertifisering, og det er med på å ytterligere videreutvikle vår miljøkompetanse, sier distriktsleder Erlend Bygnes i Veidekke Bygg Bergen.

Planlagt byggestart er i oktober 2020 med ferdigstillelse i november 2022.

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 39 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

For mer informasjon kontakt:

BIRs nye terminal for bossnettet og nytt hovedkontor på Nygårdstangen