Vegpakke Harstad: Revidert finansieringsopplegg

Stortinget vedtok prosjektet i 2014. Bompengeinnkrevingen startet i juni 2016.
– På grunn av lavere bompengeinntekter og høyere kostnader enn vi ventet, legger vi nå fram et revidert finansieringsopplegg som vil styrke måloppnåelsen av pakken. Harstad kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune har gjort en god jobb med å prioritere mellom de gjenstående prosjektene, sier samferdselsministeren.
Prosjektene i Vegpakke Harstad vil bidra til bedre miljø og gode utviklingsmuligheter i Harstad sentrum, gi tilstrekkelig kapasitet i transportsystemet og gjøre det mer attraktivt å velge kollektivtransport og å gå og sykle.
Porteføljestyrt
Revidert Harstadpakke skal porteføljestyres. Utbyggingen er i utgangspunktet tilpasset den økonomiske rammen som tidligere er vedtatt av Stortinget: Om lag 1,8 milliarder kroner omregnet til 2021-prisnivå.
Da Vegpakke Harstad først ble lagt fram, forelå det få reguleringsplaner eller andre detaljplaner for aktuelle prosjekter og tiltak innenfor pakken. Det var derfor knyttet stor usikkerhet til kostnadsoverslagene, går det fram av forslaget til revidert finansieringsopplegg. Det er nå avdekket at flere av de aktuelle prosjektene og tiltakene er mer omfattende og kostnadskrevende enn tidligere anslått. I tillegg har bompengeinntektene vært lavere enn forventet som følge av mindre trafikk gjennom bomstasjonene enn det som ble lagt til grunn.
Økte takster – lenger innkreving
For at flest mulig av de opprinnelig planlagte prosjektene og tiltakene skal komme på plass og for å sikre måloppnåelse, har både Harstad kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune gått inn for å revidere finansieringsopplegget. Det er lokalpolitisk enighet om å øke takstene samt å forlenge innkrevingsperioden med fem år, fra 15 til 20 år. I det reviderte finansieringsopplegget er det også lagt til grunn økte statlige, fylkeskommunale og kommunale midler.
Bompengebidraget til pakken forutsettes økt med om lag 540 millioner kroner. Det legges videre til grunn en økning i statlige midler på om lag 80 millioner kroner, en økning i kommunale og fylkeskommunale midler på samlet om lag 80 millioner kroner samt mva.-kompensasjon på om lag 70 millioner kroner.
Nøkkelord
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom