Grønt forlag

Veganere er ikke mer utsatt for jernmangel enn kjøttspisere

Del

Jern er et viktig næringsstoff som blant annet bidrar til normal dannelse av røde blodceller samt proteinet hemoglobin, proteinet som sørger for transporten av oksygen rundt i kroppen.

Jern finnes i gode mengder i plantemat. Bildet er hentet fra boken Fra liten til stor - alt om plantebasert ernæring
Jern finnes i gode mengder i plantemat. Bildet er hentet fra boken Fra liten til stor - alt om plantebasert ernæring

Ernæringsforskning og store befolkningsundersøkelser har for lengst konkludert med at kjøttfrie kosthold inneholder rikelig med jern. Faktisk er det slik at veganere ofte har et høyere jerninntak i snitt sammenlignet med dem som inkluderer kjøtt og andre animalske matvarer i kostholdet.

Også en fersk norsk studie viser at veganere ikke er mer utsatt for jernmangel enn andre. Da man undersøkte blodverdier hos norske vegetarianere og veganere fant man normale verdier av jern i blodet og gode jernlagre, og det ble ikke funnet noen vesentlig forskjell i jernstatus mellom de ulike kostholdsgrupper som inngikk i studien. Prosentandelen av veganere som hadde jernlagre lavere enn de anbefalte referanseverdiene, var 9 prosent – som er omtrent den samme som i befolkningen ellers.

Jern i et kjøttfritt kosthold

Mange har en overdreven tro på viktigheten av kjøtt i kostholdet når det kommer til jernstatus,  sier Nina Johansen – en av forfatterne av Fra liten til stor – en bok som gir mange ernæringsfaglige og praktiske tips til hvordan både store og små kan dekke sitt behov for jern og andre næringsstoffer med et plantebasert kosthold.

For i motsetning til hva mange tror er det ikke nødvendig å spise kjøtt for å imøtekomme den daglige anbefalte mengde med jern fra kosten. Faktum er at i et vanlig norsk kosthold kommer kun 20 % av jerninntaket med kjøtt, mens oppmot 60 % av jernet kommer med kornprodukter og forskjellige grønnsaker. Om man spiser et variert plantebasert kosthold, spesielt om dette inneholder belgvekster som bønner, linser og erter, får man i seg rikelig med jern, selv uten noe form for kjøtt.

Jernmangel har lite med kjøtt å gjøre

Hvis kroppen mister eller forbruker mer jern enn den tar opp, vil dette tære på kroppens jernlager. Jernmangel betyr at kroppens jernlagre er helt tomme eller i ferd med å tømmes.Et kjøttfritt kosthold er sjelden årsaken til denne tilstanden. Et økt jerntap (fra blødninger) eller økt jernbehov (hos gravide og barn i vekst) er de vanligste årsakene til jernmangel i den vestlige verden. Det vil ikke være særlig virksomt å øke inntaket av kjøtt (eller andre matvarer) for å bedre en oppstått jernmangel. Har man fått konstatert jernmangel må dette behandles med jerntilskudd foreskrevet av lege. Slike preparater har ofte et så høyt jerninnhold at man må innta flere kilo kjøtt daglig for å få i seg samme mengde jern, noe som selvsagt verken er realistisk eller sunt.

Når blodprosenten igjen er normal, og årsaken til jernmangel er behandlet, kan man holde jernlageret ved like ved å sørge for daglig inntak av jernholdig mat.

Jern fra planter versus jern fra kjøtt og fisk

Jernformen som finnes i kjøtt og fisk, hemjern, tas noe bedre opp i tarmen enn ikke-hemjern, jernformen i planter og høydose-kosttilskudd. Men her er kroppen god på å kompensere, og ved lave jernlagre øker jernopptaket fra kosten betraktelig. Opptaket av jern fra plantekost bedres dersom man samtidig spiser annen mat som er rik på vitamin C (for eksempel appelsinjuice, paprika, brokkoli, kiwi eller blomkål.)

Myten om blodfattige veganere stemmer altså ikke.Individuell jernmangel kan forekomme i alle kostholdsvarianter, men det finnes beviselig rikelig med jern i et kjøttfritt kosthold,  og et økende antall studier bekrefter at veganere ikke har økt risiko for jernmangel sammenlignet med dem som inkluderer kjøtt i kostholdet..

Nøkkelkilder

Haider LM, Schwingshackl L, Hoffmann G, Ekmekcioglu C. The effect of vegetarian diets on iron status in adults: A systematic review and meta-analysis. Crit Rev Food Sci Nutr. 2018 May 24;58(8):1359-1374. doi: 10.1080/10408398.2016.1259210. Epub 2017 Jul 5. PMID: 27880062.

Henjum et al (2021)Iron Status of Vegans, Vegetarians and Pescatarians in Norway. Biomolecules. 2021 Mar 18;11(3):454. doi: 10.3390/biom11030454. PMID: 33803700; PMCID: PMC8003004. 

Norsk legemiddelhåndbok: Jernmangelanemi. https://www.legemiddelhandboka.no/T4.1.1/Jernmangelanemi

Sobiecki JG, Appleby PN, Bradbury KE, Key TJ. High compliance with dietary recommendations in a cohort of meat eaters, fish eaters, vegetarians, and vegans: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Oxford study. Nutr Res. 2016 May;36(5):464-77. doi: 10.1016/j.nutres.2015.12.016. Epub 2016 Jan 6. PMID: 27101764; PMCID: PMC4844163. 

Kontakter

Bilder

Jern finnes i gode mengder i plantemat. Bildet er hentet fra boken Fra liten til stor - alt om plantebasert ernæring
Jern finnes i gode mengder i plantemat. Bildet er hentet fra boken Fra liten til stor - alt om plantebasert ernæring
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Grønt forlag

Grønt forlag
Grønt forlag
Kjellehaugvegen 17
4054 Tjelta

+47 920 82 448https://grontforlag.no

Grønt Forlag er et lite, uavhengig forlag som ligger på Tjelta, utenfor Stavanger. Forlaget ble startet i januar 2021 i forbindelse med utgivelsen “Fra liten til stor - alt om plantebasert ernæring” (utgis november 2021) skrevet av forfatterne Lars Thore Fadnes, Nina Cathrine Johansen og Cathrine Birkeland. Forlaget består av forfatterne og daglig leder Gunnar Birkeland. 

Følg pressemeldinger fra Grønt forlag

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt forlag på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt forlag

BBC melder at 1 av 5 barn ønsker å være veganer. Samtidig lanseres solid fagbok om ernæring og plantebasert kosthold skrevet av norske eksperter3.10.2021 15:10:46 CEST | Pressemelding

En rykende fersk undersøkelse ved BBC Good Food viser at nesten 60 % av britiske barn allerede er, eller ønsker å være veganer eller vegetarianer. Totalt 1004 barn mellom 5 og 16 år var med i undersøkelsen. Av de spurte oppgav 21 % at de allerede var veganere eller vegetarianere. I tillegg sa 15 prosent av barna at de gjerne ville spise vegansk, og omtrent hver femte (21 prosent) ønsket å spise vegetarisk. Undersøkelsen fra BBC Good Food viser at nesten halvparten av barna ønsker å kutte ned på sitt forbruk av kjøtt- og meieriprodukter, og de fleste som blir spurt, ønsker dette «for å være snillere mot natur og dyr». Mange sier at de velger kjøttfritt for å redusere negative miljøpåvirkninger eller for å forbedre helsen. En lignende undersøkelse fra 2019, viste at andelen britiske barn og unge som spiser vegetarisk og vegansk, øker dobbelt så raskt som andre grupper. Blant 1500 barn som den gang ble spurt, svarte 1 av 10 barn mellom 8 og 16 år at de hadde valgt å bli vegetarianere elle

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom