Vedrørende brudd på grunnlovens § 98 om forskjellsbehandling

Norges Hytteforbund varslet tidligere i høst at de vurderer å stevne staten for manglende strømstøtte til fritidsboliger. Økland & Co som er vår samarbeidspartner i denne saken mener nå at det kan være grunnlag for å gå videre med bakgrunn i grunnlovens § 98 som omhandler forskjellsbehandling, sier leder i Norges Hytteforbund Trond G. Hagen, og refererer til brevet de akkurat har sendt Statsministerens kontor og Finansdepartementet.
Leder i Norges Hytteforbund Trond G. Hagen er et skritt nærmere å saksøke staten for forskjellsbehandling, jfr § 98 i Grunnloven.

BAKGRUNN:

Regjeringen har innført en strømstøtteordning som skal hjelpe husholdninger med å håndtere ekstraordinære strømpriser. Ordningen er innført for primær- og sekundærboliger, men ikke for fritidsboliger.

Midlertidig lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter (strømstønadsloven)

I loven står blant annet:

• Formålet med loven er å etablere en midlertidig ordning for økonomisk stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter.
  • Nettkunde med egen strømmåler og som er rettmessig registrert som husholdningskunde hos nettselskapet, har rett til stønad etter ordningen.

Usaklig forskjellsbehandling

I følge regjeringen er ikke fritidsboliger å regne som husholdningskunde, Norges Hytteforbund (NHF) mener imidlertid at fritidsboliger i forbindelse med strømstøtteordningen blir usaklig forskjellsbehandlet.

Kongeriket Norges Grunnlov sier i § 98 følgende om usaklig forskjellsbehandling:

«Alle er like for lova.

Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling.»

På våre nettsider kan du lese hele brevet som er sendt Statsminiterens kontor og Finansdepartementet.(pdf)