Vær brillesmart på nyttårsaften!

Uvettig bruk av fyrverkeri kan føre til alvorlige øyeskader, i verste fall blindhet. Vær «brillesmart» på nyttårsaften og få en tryggere feiring, oppfordrer Norges Blindeforbund.

EN TRYGGERE NYTTÅRSFEIRING: Konstituert generalsekretær i Norges Blindeforbund, Karsten Aak, oppfordrer alle til å passe på øynene sine under nyttårsfeiringen. Selv skal han være «brillesmart» på nyttårsaften med beskyttelsesbriller.

– Mitt ønske for inngangen til det nye året, er at nyttårsaften ikke medfører at enda flere mister synet på grunn av feiring med fyrverkeri.

Det sier Karsten Aak, konstituert generalsekretær i Norges Blindeforbund. Han er selv sterkt svaksynt, riktignok ikke som følge av fyrverkeri.

Totalt fikk 16 mennesker øyeskader i forbindelse med oppskyting av fyrverkeri på nyttårsaften i fjor. Fem av disse var alvorlig skadet. Det er øyelege ved Haukeland sykehus, Nils Bull, som dagen derpå oppsummerer fyrverkeri-skadene etter nyttårsfeiringen. Mange av skadene kunne blitt unngått dersom man hadde brukt beskyttelsesbriller.

Denne billige forsikringen mot øyeskader i forbindelse med eksplosiver, er ikke kun for de voksne som skyter opp raketter. Beskyttelsesbriller er like viktige for dem som er tilskuere under tenningen. Derfor er det viktig at de voksne er gode rollemodeller ved å vise barna hvordan man tar vare på øynene sine i nærheten av fyrverkeri.

– Blindeforbundet oppfordrer alle til å passe på øynene sine på nyttårsaften. Synet er en av av våre viktigste sanser, sier Karsten Aak og ønsker alle en god nyttårsfeiring.

Kommunikasjonsrådgiver Hilde Greve Mo tlf 913 38 778
Kommunikasjonssjef Mia Jacobsen tlf 958 74 292

BILLIG FORSIKRING: Beskyttelsesbriller er en billig forsikring mot øyeskader i forbindelse med eksplosiver, ikke kun for de voksne som skyter opp raketter, men også for tilskuere.

Norges Blindeforbund har cirka 9.000 medlemmer og fylkeslag i hvert fylke.

Følg saker fra Norges Blindeforbund

Siste saker fra Norges Blindeforbund

Dagens gladmelding – tildeling av midler til utvidet TT-ordning28.6.2019 15:42:46 CESTPressemelding

I dag kom det en skikkelig gladmelding fra Samferdselsdepartementet: Fem nye fylkeskommunar får utvidet TT-ordning - Regjeringa ønsker eit godt og enkelt tilgjengelig tilbod for alle. Derfor blir no Hedmark, Oppland, Hordaland, Telemark og Nordland ein del av den utvida ordninga med tilrettelagt transport for personar med nedsett funksjonsevne (TT-ordninga). Dette gir ein enklare kvardag for over 4.500 nye personar, det er særs gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. De fem fylka får totalt 64,2 millioner kroner for 2. halvår 2019. Tildelingen er fordelt slik: Hedmark: 10 300 000 kroner Oppland: 8 520 000 kroner Hordland: 28 500 000 kroner Telemark: 7 303 519 kroner Nordland: 9 600 000 kroner Tildelingsbeløpet er fordelt etter søknad frå fylkeskommunane. - Alle fylka skal med Totalt 13 fylke er no ein del av den utvida TT-ordninga. Dette er ein statleg ordning som kjem i tillegg til TT-ordningar fylka allereie har sjølve. Den utvida ordninga skal, saman med fylkeskommunane s