Redd Barna

Uverdig debatt

Debatten om helsestatusen til gutten som ble hentet hjem fra Syria er uverdig og en avsporing.

Generalsekretær  i Redd Barna, Birgitte Lange
Generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange

Den siste uken har debatten gått høyt om helsetilstanden til gutten som ble hentet hjem til Norge fra en interneringsleir i Syria sammen med sin søster og bror. Krav har kommet fra profilerte politikere både i Frp og Arbeiderpartiet om at regjeringen må offentliggjøre i hvilken grad de var helt sikre på at gutten var alvorlig syk da beslutningen ble tatt om å hente han til Norge.

Denne debatten er dypt uverdig og uetisk. Den hviler på et premiss om at Norge kun bør trå til med hjelp om et barn er dødssykt. Og at det ikke skal herske noen tvil om dette før man handler. Den holdningen er et brudd både med barns grunnleggende rettigheter og med Norges utenrikspolitikk om bistand til nordmenn i utlandet.

Alle barn har grunnleggende rettigheter som verdens stater har blitt enige om da de vedtok FNs barnekonvensjon i 1989. Barnekonvensjonen sier at hvert eneste barn har individuelle rettigheter. Til liv, til skolegang, til helsehjelp og ernæring, til en trygg oppvekst uten vold og overgrep, til familieliv. Og barn skal ikke interneres.

Samtlige av de norske barna i interneringsleirene opplever brudd på disse rettighetene. De lever under umenneskelige forhold med fare for liv, helse og sikkerhet. De lider. For sine foreldres ugjerninger. Stikk i strid med grunnleggende menneskerettigheter og våre humanitære verdier.

FNs barnekonvensjon forplikter også myndigheter til å gjøre det som er til barnets beste. Et samlet fagmiljø advarer om at å skille barn fra mødre under dramatiske omstendigheter i flyktningeleirene ikke vil være til barnets beste. Mødrene bør heller hentes hjem med barna og straffeforfølges i Norge.

Selvsagt var det riktig av regjeringen å hente hjem et barn som de har indikasjoner på at kan være alvorlig sykt, uten å vite dette 100% sikkert. Er du i tvil om et barn kan dø på din vakt, handler du selvfølgelig. Og selvsagt skal alle norske barn som det er mulig å hjelpe, få komme tilbake til Norge med mødrene sine. I fjor døde over 370 barn i leirene. Interneringsleirene er livsfarlige.

Å hjelpe barna ved å hente dem hjem sammen med sin mor, er ikke bare tråd med deres grunnleggende rettigheter. Det er også i tråd med prioritetene et samlet storting har satt for bistand til nordmenn i utlandet: Prioritet skal gis til å hjelpe mindreårige, ved menneskerettighetsbrudd og der liv, helse og sikkerhet kan være i fare.

Jeg har derfor en innstendig oppfordring om å la kravene om å offentliggjøre informasjon om guttens helsetilstand hvile. Som nasjon må vi nå konsentrere oss om å stille opp også for de andre norske barna i Syria, om myndighetene får mulighet til det. Det vil være å handle i tråd med grunnleggende menneskerettigheter, utenrikspolitiske prioriteringer og ikke minst våre grunnleggende humanitære verdier.

Generalsekretær  i Redd Barna, Birgitte Lange
Generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange

Om Redd Barna

Redd Barna
Storgata 38

22 99 09 00http://www.reddbarna.no

Redd Barna er en uredd og tydelig forkjemper for barns rettigheter lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Organisasjonens verdier bygger på FNs barnekonvensjon og menneskerettighetserklæring.

Følg saker fra Redd Barna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Redd Barna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Redd Barna

Antall jenter på flukt er rekordhøyt – Pippi Langstrømpe støtter en utsatt, men modig gruppe.14.1.2020 08:00:00 CETPressemelding

I år er det 75 år siden den første boken om Pippi Langstrømpe ble utgitt. I anledning jubileet lanserer Astrid Lindgren Company og Redd Barna den globale kampanjen “Pippi of Today”, et samarbeid for å skape oppmerksomhet om, og samle inn penger til Redd Barnas arbeid med jenter på flukt. Mange bedrifter over hele verden slutter seg til den internasjonale kampanjen som finner sted iblant annet Norden, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Nederland og Sveits.