Utstilling om Norges rolle i kolonialiseringen av Grønland

Norges rolle i kolonialiseringen av Grønland er lite kjent. En viktig del av denne historien vises nå frem i en temautstilling på Nordisk Bibelmuseum i Oslo
Sjeldne bibler i grønlandsk språkdrakt. Foto: Nordisk Bibelmuseum

Satte kursen mot Grønland i 1721

En viktig del av Grønlands historie er knyttet til hvordan Bibelen ble introdusert på det enorme øyriket i vest. Historien startet da Hans Egede med familie på vegne av Danmark-Norge og Kong Fredrik IV reiste til Grønland i 1721. Egede fant ikke gjenværende vikinger, men startet i stedet misjonering rettet mot urbefolkningen.

Grønlands første møte med skriftspråk og en helt ny tenkemåte

Temautstillingen i Bibelmuseet belyser hvordan den grønlandske oversettelsen bidro til utviklingen av det grønlandsk språk og kultur. Bibelen var folket på Grønlands første møte med et skriftspråk. Samtidig ble det introdusert en fullstendig ny måte å se verden på.

Utstillingen er gitt navnet "Kalaalitt Nunaat (Folkets land)– Den grønlandske bibels historie» og omfatter blant annet den meget sjeldne første grønlandske oversettelsen fra 1766. I tillegg finnes det en rekke andre historisk viktige oversettelser.

Spennende utstilling for alle historieinteresserte

Daglig leder ved Nordisk Bibelmuseum, Rune Arnhoff, ønsker alle velkommen til museet for å lære mer om både Norges del av kolonialiseringen og om Bibelens rolle mellom to kulturer. Museet har også gitt ut en brosjyre i anledning utstillingen. Noe av dette kan sies å være nedslående lesning om europeisk kolonialisering og misjonering.

For mer informasjon, kontakt:

Rune Arnhoff, daglig leder i Nordisk Bibelmuseum Telefon: 401 05 777

E-post: rune@nobimu.no