Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum

Nordisk Bibelmuseum lanserer Norges første helvirtuelle museum

I forbindelse med museets fireårsdag tar Nordisk Bibelmuseum steget videre inn i den digitale verden og lanserer Norges første helvirtuelle museum.
Ettersom det også var frivillighetens dag ble snoren klippet av Ingrid Haug som er frivillig ved museet. Foto: Nordisk Bibelmuseum

Gjennom de siste fire årene har Nordisk Bibelmuseum blitt Europas største bibelmuseum med mer enn 6000 bibler. Samlingen inneholder et variert utvalg av norske, nordiske og utenlandske bibler og blir nå tilgjengelig for kunst-, bibel- og historieinteresserte på tvers av landegrenser.

- Dette er en stor dag og milepæl for oss. Vi opplever økende interesse for museet og samlingen globalt, da spesielt i Europa og USA. Det er derfor veldig gledelig at vi nå kan gjøre en del av denne unike historiske kulturskatten tilgjengelig for museumsinteresserte i hele verden, sier daglig leder Rune Arnhoff.

Først ute med ny teknologi

Digitalisering av kunst og museumsgjenstander er i ferd med å bli vanlig kost. Nordisk Bibelmuseum tar det et steg videre. I det virtuelle museet kan besøkende selv navigere seg gjennom bibelutstillingene med eller uten en digital guide. Dette gir muligheten til å kunne oppleve 12 unikt utformede virtuelle rom med over 100 utvalgte bibler. For den mer pratsomme typen er det også mulig å slå av en prat med andre virtuelt besøkende.

- Den virtuelle verden er ikke bare for videospill og ungdommen lenger. Med økende antall store aktører som tar steget videre mot det virtuelle universet er dette også et naturlig steg for museet. Vi bidrar til å sette en ny standard for tilgjengelighet og informasjonsdeling i museum-verdenen. Det er jo artig at en så gammel bok som bibelen, kan ligge i forkant innen digital teknologi, sier Arnhoff.

Rune Arnhoff
Daglig leder, Nordisk Bibelmuseum
Rune@nobimu.no

Bilder

Last ned bilde
Daglig leder av Nordisk Bibelmuseum, Rune Arnhoff åpner Norges første helvirtuelle museum. Foto: Nordisk Bibelmuseum
Et lite innblikk i det virtuelle museet. Foto: Nordisk Bibelmuseum

Om Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum

Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum
Nedre Slottsgate 4C

401 05 777https://nobimu.no/

Nordisk Bibelmuseum er Nordens eneste bibelmuseum og disponerer en samling på over 6000 bibler. Blant museets mest verdifulle skatter finner man den svenske Gustav Vasa bibelen fra 1541, en original Gutenberg-side fra 1450, samt håndskrevne manuskripter fra 1200-tallet.

Museet åpnet dørene for bibel-, kunst- og historieinteresserte våren 2018 sentralt i Oslo. Mai 2022 ble Nordisk Bibelmuseum tilgjengelig for alle som Norges første helvirtuelle museum.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Nordisk Bibelmuseum