Uteområder i skoler og barnehager - og manglende krav til den fysiske utformingen
Dårlige uteområder - et folkehelseproblem og et demokratisk problem
Både rapporten og erfaringer fra praksis rundt om i landet avdekket at innholdet ikke møter barnas behov for fysisk aktivitet, lek og utfoldelse. Dette er alvorlig fordi skolers og barnehagers uteområder er arenaer der en når alle barn og dermed kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse. Friminuttstid, som elevene oftest tilbringer utendørs i skolegården (Limstrand 2000), utgjør mer enn ett årsverk i løpet av hele grunnskolen. Barnehagebarn er enda mer ute (Moser og Martinsen 2010). Når byer og tettsteder fortettes, er dette dessuten områder som har stor betydning for nærmiljøene når skole- og barnehagedagen er over.
Målene om økt fysisk aktivitet blant barn og unge
Til tross for overordnete mål om å øke fysisk aktivitet blant barn og unge, har det stått på stedet hvil i perioden fra 2005 til 2018 ifølge den siste UNGKAN-undersøkelsen fra 2018 (Steene-Johannessen et al., 2019). Undersøkelsen oppsummerer at funnene gir en indikasjon på at samfunnets samlede innsats for å øke aktivitetsnivået og redusere fallet i fysisk aktivitet gjennom barne- og ungdomsårene, ikke har vært tilstrekkelig. Et mer aktivitetsvennlig samfunn må til av hensyn til folkehelsen, noe som også er et av hovedmålene i Handlingsplanen for fysisk aktivitet 2020 – 2029 (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020). Det er her uteområdene i skoler og barnehager kommer inn som viktige arenaer, også for å gjennomføre Stortingets vedtak fra 2017 om at alle barn skal ha én time fysisk aktivitet i skolen hver dag.
Mer natur, mindre gummiasfalt
Litteraturgjennomgangen i forbindelse med rapporten fra 2019 (Thorén et al 2019), viste at variasjon er nøkkelen til å skape de gode uteområdene. Den overordnete formgivingen er helt sentral. Studiene viste at det er viktigere med mange og små nisjer framfor noen få store arealer. Store ballarealer hører derfor ikke hjemme i skolegården, spesielt ikke der det er knapphet på arealer. Rikelig med vegetasjon og variert topografi er helt sentrale elementer, både menneskeskapte og naturlige. Varierte og mange nok funksjoner er også viktige, noe som nødvendigvis ikke handler om antall lekeapparater, selv om de også inngår. Et problem i dag er den omfattende bruken av kunstige materialer både i fallunderlag og for å ivareta kravene om tilgjengelighet for alle. Naturvernforbundet har derfor rettet søkelys på dette fordi de kunstige materialene bl.a. tilfører omgivelsene mikroplast når de blir slitt. Ved å slippe landskapsarkitekter til med mer håndsøm og aktiv bruk av terreng og vegetasjon, kunne vi kanskje ha fått mer spennende og miljøvennlige bruksmuligheter.
Uteområdene er barnas arbeidsmiljø
Det er ikke uvanlig at de som arbeider med uteområdene i skoler eller barnehager, ikke minst landskapsarkitektene, føler at de møter veggen når den ene faglige ambisjonen etter den andre ryker på grunn av plassmangel, lave budsjetter, manglende eller ukoordinert drift osv. Det er dessverre ikke så mange overordnete krav til slike anlegg. Ingen av de to lovene som direkte styrer virksomhetene tilknyttet skoler og barnehager, henholdsvis Opplæringsloven og Barnehageloven, er konkrete når det gjelder uteområdene. Det blir for det meste generelle vendinger om at det fysiske miljøet skal ivareta «trygghet, helse, trivsel og læringen til elevene» (Kunnskapsdep., 2005), og barn skal gis «muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter» (Kunnskapsdep. 1998). Det meste er dermed overlatt til kommunenes prioriteringer, noe som kan føre til store nasjonale forskjeller. Et viktig nasjonalt lovverk finnes imidlertid i tilknytning til Folkehelseloven. Det er forskriften om miljørettet helsevern i skoler og barnehager med tilhørende faglige veiledning (Helse- og omsorgsdep. 1995). Alle anleggene skal godkjennes av kommunene i henhold til forskriften, som av noen kalles barnas arbeidsmiljølov. I en tid med mye fokus på sikkerhet bør landskapsarkitekter merke seg formålsparagrafen. Der heter det at miljøet skal fremme helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold, samt forebygge sykdom og skade. I dag bør vi kanskje i større grad rette oppmerksomheten mot det første leddet og legge mer vekt på det som kan fremme helse og trivsel.
Behov for overordnete krav
Forskriften om miljørettet helsevern i skoler og barnehager med tilhørende veiledning er under revisjon i 2022/23. For å få plass til det som er viktig for barna; natur, variert topografi og et mangfold av bruksmuligheter, er det helt nødvendig at det stilles arealkrav. Rapporten fra 2019 avdekket at både de ansvarlige for miljørettet helsevern i kommunene, planleggere, landskapsarkitekter o.a. som vanligvis står for planlegging og detaljutforming av anleggene, opplever at uteområdene nedprioriteres. De ønsker seg tydeligere krav og bedre veiledning. Rapporten anbefaler derfor som en vanlig regel at nye skoler bør ha min. 30 m2 pr elev og nye barnehager 25 m2 pr barn. Gjennom en årrekke har det vært gjort en stor innsats for å bedre inneklimaet i norske skoler og barnehager, mens uteområdene forsømmes. For barns helse er uteområdene vel så viktige som inneklimaet, både i skolehverdagen og på fritiden.
Forfatter: Kine Halvorsen Thorén
Kilder:
Helse- og omsorgsdepartementet 1995. Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v.
Helse- og omsorgsdepartementet, (2020) Sammen om aktive liv. Handlingsplan for fysisk aktivitet 2020–2029.
Kunnskapsdepartementet. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
Kunnskapsdepartementet. (2005). Lov om barnehager (barnehageloven).
Limstrand, T. (2000). Ut er In? En kartlegging av uteaktiviteter i barnehager, SFO og grunnskoler i Nordland 82 83 I: Friluftsråd, S. (red.). Bodø.
Moser, T. & Martinsen, M. T. (2010). The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers’ play, learning and development. European Early Childhood Education Research Journal 457-471
Steene-Johannessen, J., Anderssen, S. A., Bratteteig, M., Mass Dalhaug, E., Dehli Andersen, I., Klomsten Andersen, O., Kolle, E., Ekelund, U. & Dalene, K. E. (2019). Nasjonalt overvåkingssystem for fysisk aktivitet og fysisk form. Kartlegging av fysisk aktivitet, sedat tid og fysisk form blant barn og unge 2018 (ungKan3). Oslo: Norges Idrettshøgskole og Folkehelseinstituttet.
Thorén K.H, Nordbø E.C.A., Nordh, H., Ottesen I.Ø. (2019) Uteområder i barnehager og skoler Undertittel: Hvordan sikre kvalitet i utformingen? NMBU LANDSAM
Ny rapport: Slik kan skolegården gjøre barn og unge mer fysisk aktive | NMBU
Nøkkelord
Kontakter
Anne-Karine Halvorsen ThorénProfessor emerita, landskapsarkitekturNMBU
Tel:+47 412 78 936kine.thoren@nmbu.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Norske landskapsarkitekters forening (NLA)
Josefines gate 32
0351 Oslo
+47 97519584https://landskapsarkitektur.no/
Norske landskapsarkitekters forening
- er en fagideell interesseorganisasjon for norske landskapsarkitekter med eksamen fra godkjent høyere profesjonsutdanning (masternivå). Foreningen har som formål å fremme utviklingen av landskapsarkitektur og hagekunst og å ivareta standens interesser. Landskapsarkitektprofesjonen er delvis overlappende og tett knyttet opp til arkitektprofesjonen med hensyn til metodiske tilnærminger ved planlegging og prosjektering av fysiske omgivelser på alle plan- og detaljeringsnivå, men har en dypere forankring og spisskompetanse knyttet til planlegging, formgivning og prosjektering av alle typer landskap fra naturlig til urbant landskap.
Følg pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)
Sirkulærøkonomi i landskapsarkitekturen27.10.2023 12:05:22 CEST | Pressemelding
Omstilling til en sirkulær økonomi må skje raskt, og naturressurser og produkter må utnyttes så effektivt, og så lenge som mulig. Den første samlingen av 13 forbildeprosjekter i sirkulær landskapsarkitektur foreligger nå. Lanseringen skjedde på Landskapsarkitekturdagen 20.10.2023.
Landskapsarkitekturprisen 2023 går til Voss aktivitetspark20.10.2023 20:45:41 CEST | Pressemelding
Voss aktivitetspark vinner den prestisjetunge Landskapsarkitekturprisen 2023, som deles ut av Norske landskapsarkitekters forening (NLA). Av totalt fem finalister, får også «Gata Grønland – midlertidig bygate» juryens «Hedrende omtale».
Fem finalister til Landskapsarkitekturprisen 20233.10.2023 11:41:51 CEST | Pressemelding
Juryen har vurdert parker, byrom, gater, torg og skoleanlegg, gravplasser, boligområder, byutvikling og samferdelsanlegg fra 29 prosjekter fra hele landet, og har jobbet seg fram til fem finalister.
Den billigste flomsikringen er også den vakreste8.8.2023 16:36:14 CEST | Leserinnlegg
Vi står fortsatt midt i ekstremværet “Hans”, men vi kommer stadig oftere til å oppleve styrtregn og oversvømmelser. Dette koster samfunnet enorme summer og det haster med å få på plass tiltak. Kanskje vi kan trøste oss med at de billigste tiltakene, også er de vakreste?
Ny generalsekretær i Norske landskapsarkitekters forening - NLA28.6.2023 15:30:28 CEST | Pressemelding
Line Steine Oma (36) er ansatt som ny generalsekretær i Norske landskapsarkitekters forening – NLA. - Jeg føler meg virkelig hjemme i en medlems- og interesseorganisasjon som NLA og gleder meg til å komme i gang, sier Oma.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom