Utdanning må lønne seg - også i kirken !

- Skal Den norske kirke kunne være tilstede over hele landet framover, er det nødvendig å rekruttere flere prester. Det er et arbeidsgiveransvar. KA (Arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter) må sikre at nytilsatte prester, fra neste år, får det samme lønnsnivået som dagens prester har, sier Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.

- Det er  uakseptabelt at  KA har satt prester, diakoner og andre kirkelige ansatte i en situasjon der vi måtte gå til streik, nå rett før jul og i koronatiden,  sier Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.
- Det er uakseptabelt at KA har satt prester, diakoner og andre kirkelige ansatte i en situasjon der vi måtte gå til streik, nå rett før jul og i koronatiden, sier Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.

Det skriver avisa Vårt Land

Lørdag gikk kirkelig ansatte ut i streik. Unio KA består av Presteforeningen, Diakonforbundet, Utdanningsforbundet, Akademikerforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Forskerforbundet.

Bakteppet for at prestene streiker for første gang i historien er at arbeidsgiversiden fra september neste år ikke vil forlenge en avtale som sikrer alle nyansatte en permanent lønnskompensasjon på mellom 40.000 og 60.000 kroner. Lønnsgarantiordningen ble innført da man avviklet ordningen med presteboliger. Kirken har disse midlene.

- Uakseptabelt

Unioleder Ragnhild Lied mener det ikke er tvil om at holdningen arbeidsgiver KA har til å gi nyansatte lavere garantilønn fra neste år, enn den de som står i stilling i dag har, vil få negative konsekvenser for kirkelige virksomheter.

Det er et arbeidsgiveransvar å sikre at nytilsatte prester, fra neste år, får det samme lønnsnivået som dagens prester har.

- Det er  uakseptabelt at  KA har satt prester, diakoner og andre kirkelige ansatte i en situasjon der vi måtte gå til streik, nå rett før jul og i koronatiden,  sier Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.

Mangler folk

Det mangler prester, kateketer, diakoner og kirkemusikere i hele landet. Dette er viktige stillinger for å holde en landsdekkende folkekirke levende der du bor.

I dag mangler kirken 1 av 10 prester. Om 4 år vil vi mangle 1 av 6 hvis trenden fortsetter.

Hedvig Bjørgum

Les også : Derfor er det streik i kirken

Her er det streik :

Fra lørdag 12. desember kl 09.00 tok de 6 Unio-forbundene i tariffområde KA ut 16 kirkeansatte i streik.

Streiken vil først og fremst merkes på disse arbeidsstedene

• Oslo bispedømme, herunder menigheter i disse prostiene:Asker prosti, Bærum prosti, Vestre Aker prosti og Søndre Aker prosti
  • Kirkelig fellesråd i Bærum
  • Asker kirkelige fellesråd
  • Borg bispedømme, herunder menigheter i Vestre Borgesyssel prosti.

Pressekontakter

Kristian Mollestad, forhandlingsleder Unio KA, tlf 990 18 742
Anna Grønvik, kommunikasjonsansvarlig Unio KA, tlf 970 64 642
Martin Enstad, leder i Presteforeningen, tlf 996 24 959

Unio er Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning. Vi har over 375 000 medlemmer fordelt på 13 medlemsforbund. Ragnhild Lied er Unios leder.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.

Unio påvirker politisk på bred front for å ta vare på medlemmenes interesser, enten det er i Stortinget, overfor regjeringen eller i trepartssamarbeidet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndighetene. Trepartssamarbeidet er den norske modellens bærebjelke, og viktig for velferd, verdiskaping og politikkutvikling. Et organisert arbeidsliv med et godt og tillitsfullt samarbeid mellom partene sentralt og lokalt er en nøkkel til utvikling og innovasjon i arbeidslivet.

Kirkestreiken trappes opp før mekling8.1.2021 15:34:00 CETPressemelding

Unio KA har i dag meddelt kirken at 10 nye medlemmer blir tatt ut i streik fra torsdag 14. januar, dersom den lovpålagte meklingen søndag 10. januar ikke fører fram. Opptrappingen fra Unios side skjer i Nidaros bispedømme og omfatter 3 proster, 5 prester og 2 ansatte ved bispedømmets administrasjon. Også Fagforbundet og Creo trapper opp streiken med nye uttak i Nidaros og Oslo. Samlet for alle forbund består opptrappingen av 26 kirkeansatte.

Kan bli sykepleierstreik fra 7. januar30.12.2020 15:00:17 CETPressemelding

Sykepleierforbundet og KS møtes hos Riksmekleren tirsdag 5. januar for å bli enige om hovedoppgjøret for 2020. Blir det ingen enighet blir det sykepleierstreik fra 7. januar. – Vi trenger lønns- og arbeidsvilkår som sikrer pasientene sykepleiere. Det har pandemien synliggjort, men vi trenger også sykepleiere til livsnødvendige helsetjenester etter pandemien, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.