Unio tok FREVAR ut av streiken, men det hjalp ikke

Unio vurderte at det ikke var fare for liv og helse på forbrenningsanlegget FREVAR. Likevel ble det tvungen lønnsnemd. – Vi var villig til å løse situasjonen på FREVAR, men KS ville ikke, sier forhandlingsleder Steffen Handal i Unio kommune.

Unio ga dispensasjon for forbrenningsanlegget på Frevar klokken 14.11 fredag, også fram i tid. Foto: Thorfinn Bekkelund / Samfoto.

Da Unio ble oppmerksom på at det på Frevars nettside sto at det forelå brannfare og at brannvesenet skulle inspisere anlegget, ble det dispensert fra streiken umiddebart. Det var klokken 14:11. Da statsråden kalte partene inn til møte kl 16.00 var det altså dispensert fra streiken. Problemet kunne således vært løst, men KS ville ikke.

- KS har lett med lys og lykte etter en mulighet til å få stanset streiken. Vi var villig til å løse situasjonen på FREVAR. Vi ga FREVAR dispensasjon, men KS godtok den ikke. Det ga ikke statsråden noe annet valg enn å avslutte streiken, og det styrte KS mot, sier Handal.

- Streiken har møtt stor støtte og forståelse i befolkningen og har på den måten vært en suksess. KS derimot har ingen plan for hvordan løse utfordringene med å rekruttere og beholde uunværlige ansatte med høy kompetanse og lang utdanning. Dette har blitt veldig tydelig de ti dagene streiken har vart, sier Steffen Handal.

Unio har i løpet av streiken innvilget over 3000 av de nesten 4000 dispensasjonssøknadene som har kommet inn.

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.