Unio øker mest, målt som andel av alle fagorganiserte

Unio øker mest, målt som andel av alle fagorganiserte. Unios andel har gått opp fra 14,5 prosent i 2001 til 19,7 prosent i 2019. Det viser nytt notat om organisering på arbeidsplassen.

– Dette viser at det blir jobba godt med rekruttering i Unios medlemsforbund. Unio er opptatt av verdien av det organiserte arbeidslivet. Da er rekruttering viktig. Jo flere som er medlemmer i et fagforbund, jo sterkere blir trepartssamarbeidet som er grunnlaget for hele den norske modellen. Det sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Unios andel av de yrkesaktive fagorganiserte er 20,6 prosent i 2019. Unios andel har økt de siste fire årene, skriver sjeføkonom Erik Orskaug i et nytt notat om organisering på arbeidsplassen.

Notatet gir en oversikt over medlemmer og yrkesaktive i hovedorganisasjonene LO, Unio, YS og Akademikerne og de fem største forbundene i hver hovedorganisasjon.

Mens Unio får flere medlemmer blant fagorganiserte, taper LO terreng.

LO har hatt under halvparten av de yrkesaktive fagforeningsmedlemmene i flere år. Ved utgangen av 2019 er LOs andel av de yrkesaktive som er fagorganisert 46,9 prosent. I 2003 var andelen 55,6 prosent.

Andelen har gått ned for YS også.

Organisasjonsgraden, antall yrkesaktive målt som andel av alle lønnstakere (eller sysselsatte), ligger stabilt rundt 50 prosent.

Fagforbundet er størst blant forbundene med 374 000 medlemmer i 2019. Veksten i antall medlemmer siden 2003 er på 88 000, og den største.

1,3 millioner yrkesaktive medlemmer

Det er 1,9 millioner medlemmer av fagforeninger i Norge, av disse er 1,3 millioner yrkesaktive.

Erik Orskaugs gjennomgang viser at det er store forskjeller i andelene yrkesaktive, både mellom hovedorganisasjonene og mellom forbundene i hver hovedorganisasjon.

Bak disse forskjellene ligger først og fremst store forskjeller i antall pensjonistmedlemmer.

Les mer på unio.no her: https://bit.ly/2Yzzm6N