Unio måtte bryte forhandlingene om pensjon for de med særaldersgrense

- Regjeringen var ikke villig til å sikre de livsvarige pensjonsnivåene for over 200 000 offentlig ansatte med særaldersgrense, sier Unio-leder Ragnhild Lied. Derfor brøt Unio i dag forhandlingene om pensjon til dem med særaldersgrenser.

Ledelsen i Unios forhandlingsutvalg måtte kaste kortene. Fv Lill Sverresdatter Larsen, leder i Norsk Sykepleierforbund, Unio-leder Ragnhild Lied og Sigve Bolstad, leder i Politiets Fellesforbund.

- Vi har hele tiden kjempet for at de som går av tidligere enn andre arbeidstakere på grunn av belastning og risiko i yrket, skal ha en like god livsvarig pensjon fra 67 år som de som har ordinær aldersgrense, sier Unio-lederen. - Dette yrkesgrupper som det er stor mangel på, understreker Ragnhild Lied.

Forhandlingene mellom LO, Unio og YS på den ene siden og Arbeids- og sosialdepartementet, KS og Spekter på den andre siden, om alderspensjonen for de som har særaldersgrense og er født i 1963 eller senere, brøt sammen i dag.

- Regjeringens tilbud var ikke godt nok på livsvarig nivå, det innebar fjerning av den såkalte 85-årsregelen og hadde ingen avklaring på pensjonsnivået for de som er født etter 1970. Dette kunne vi ikke skrive under på, sier Unio-lederen.

Pensjonsavtalen fra 2018 om endringer i offentlig tjenestepensjon utsatte regelverket for de som har lavere aldersgrenser. Partene har forhandlet siden i høst. Unio har over 100 000 yrkesaktive medlemmer med særaldersgrense, sykepleiere, politi, fysioterapeuter, brannfolk mf.

- Vi har aldri lagt skjul på at også de som har lavere aldersgrenser må stå lenger i arbeid for å kompensere for levealdersjusteringen, som alle andre arbeidstakere, sier Ragnhild Lied.

Halvparten av dem som har særaldersgrense, er i et Unio-forbund.

Unio brøt i dag forhandlingene sammen med YS og LO og sendte også ut en felles pressemelding sammen med disse hovedorganisasjonene.

Sjeføkonom Erik Orskaug i Unio mobil 909 20 775
Forhandlingssjef Klemet Rønning-Aaby i Unio 416 80 256
Leder for Politiets Fellesforbund Sigve Bolstad mbobil 464 14 329
Leder for Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen mobil 913 74 037

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 368 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.

Unio støtter innføring av kriselov nå18.3.2020 18:05:49 CETPressemelding

Regjeringen foreslår en midlertidig krisefullmakt for å avhjelpe negative effekter av smitten. - Unio erkjenner at slik situasjonen er nå trenger regjeringen mer handlingsrom og muligheten til å snu seg raskt for å gjennomføre rettslige endringer. På mange områder er det ikke tilstrekkelig rettslig grunnlag til å fastsette nødvendige regler på en rask og effektiv måte. Vi støtter derfor innføring av en kriselov, sier Unios leder Ragnhild Lied