Unik landsoversikt: Størst netthandelsvekst i Oslo, men mest handel i Finnmark
Det viser Klarnas unike rapport over netthandelen i alle norske fylker og kommuner.
- Våre analyser viser at beboerne i Oslo har økt sin nettshopping mest blant alle landets fylker. Netthandelen økte med nesten 50 prosent mer i løpet av første halvår enn den gjorde i fylkene som hadde den laveste veksten. Dette er fylkene Nordland og Sogn og Fjordane. Vestfold og Østfold utmerket seg derimot med en kraftig vekst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av alle betalingstransaksjoner i det norske netthandelsmarkedet. Dette gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett.
Oslo vokser mest til tross for at fysiske butikker viser nye trender
- At Oslo er på toppen av vekstlisten, der tilgangen til fysiske butikker er større enn noe annet sted i Norge, illustrerer med all tydelighet hvor viktig det er med raske og fleksible løsninger for hjemlevering. Dette har det siste året blitt langt vanligere i de større byene. Kundene benytter seg fremdeles av fysiske butikker, men bruker også i langt større grad smarte online-løsninger, som dyrekassen.no, hvor du kan få levert hundemat på døren din, når dette passer dem for deg, sier Elvestad.
I den nye rapporten «Nordmenns shoppingvaner på nett» viser Klarnas tall at selv om veksten er størst i Oslo, er det i vårt nordligste fylke det ble brukt klart mest i kroner og øre på netthandel i årets første seks måneder, når vi justerer for innbyggertall.
Handler 76 prosent mer på nett i Finnmark enn i Agder-fylkene
Finnmarkingene handlet hele 46 prosent mer på nett enn gjennomsnittet i Norge, sett i forhold til antall innbyggere. Det er klart mest av alle de norske fylkene. Sammenlignet med fylkene som la igjen minst penger i nettbutikkene med Klarnas betalingsløsninger, Aust-Agder og Vest-Agder, handlet finnmarkingene hele 76 prosent mer.
- Finnmark er et klart eksempel på at netthandel er med på å gjøre alle mulige produkter tilgjengelige, også for dem som bor steder der det er få fysiske butikker. Dette ser vi også når tallene brytes ned på kommunenivå. Det handles klart mest på nett i kommuner som ligger i distrikts-Norge, sett i forhold til innbyggertallet, sier Klarnas markedsdirektør.
Finnmark er også det fylket i Norge hvor innbyggerne fyller opp handlekurven mest når de handler i nettbutikker. Her er den gjennomsnittlige ordreverdien hele 29 prosent høyere enn i fylket med de minste handlekurvene, Aust-Agder.
Her er netthandelsvinnerne
Kommunen der det ble handlet mest på nett i første halvdel av 2019, er Røst i Nordland. Her brukte innbyggerne hele 120 prosent mer på netthandel enn det som er gjennomsnittet for hele Norge.
Kvitsøy kommune i Rogaland er kommunen med den kraftigste veksten i første halvdel av 2019 sammenlignet med samme periode i fjor. Her vokste netthandelen hele 113 prosent mer enn landet forøvrig, sammenliknet med samme periode i fjor.
- Dette er helt klart den kommunen hvor netthandelsbruken øker raskest. Det er spennende å se hvordan raskt digitale muligheter kan forandre et etablert handlemønster. Innbyggerne i Kvitsøy kommune viser resten av Norge hvor fort dette kan skje, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Sammenlign din kommune eller ditt fylke med Norge eller nabokommunen
Lurer du på hvordan din kommune eller ditt fylke skiller seg fra resten av Norge når det gjelder nettshopping? Hvilken dag eller når på døgnet nordmenn handler mest på nett eller hvilke varekategorier som er mest populære? Bruker de mest mobil eller er det fremdeles PC som gjelder i din kommune?
Hele rapporten «Nordmenns shoppingvaner på nett» finner du her: https://klarnashoppingreport.com/no/
Her vokste netthandelen raskest i Norge i første halvår 2019*
- Oslo (119)
- Østfold (113)
- Vestfold (110)
- Akershus (109)
- Buskerud (103)
Her ble det handlet mest per innbygger i første halvår 2019*
- Finnmark (146)
- Nordland, Sogn og Fjordane og Troms (118)
- Oppland og Møre og Romsdal (108)
- Trøndelag (104)
- Akershus (102)
Her var den gjennomsnittlige ordreverdien størst i første halvår 2019*
- Finnmark (115)
- Oslo (112)
- Sogn og Fjordane (108)
- Akershus og Troms (105)
- Nordland (103)
*Indeks 100 er gjennomsnittet for hele Norge. Er tallet høyere enn 100, er veksten høyere enn gjennomsnittet. Er tallet lavere enn 100, er veksten lavere enn landsgjennomsnittet. Snittordreverdi er gjennomsnittsverdien av hvert enkelt kjøp. Shoppingindeks er hvor mye mer eller mindre det er brukt på netthandel per innbygger, sammenlignet med landet forøvrig.
Kilde: Klarnas salgsstatistikk (1.1 - 30.6 2019). Veksten er regnet ut fra salg i tilsvarende periode i 2018.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom