Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned

Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:

• AI-assistenten har hatt 2,3 millioner samtaler. Dette tilsvarer 2/3 av Klarnas kundeservice-chatter.

• Den har utført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundservicemedarbeidere.

• Kundetilfredsheten er på nivå med menneskelige kundeservicemedarbeidere.

• Håndteringen av forskjellige henvendelser er mer eksakt. Det har ført til 25 prosent færre gjentatte forespørsler.

• Klarnas kunder får nå løst sine henvendelser på mindre enn 2 minutter. Tidligere tok det i gjennomsnitt 11 minutter. Dette er en forbedring på hele 82 prosent.

• AI-assistenten er tilgjengelig i 23 land, hele døgnet, og kommuniserer på mer enn 35 språk.

• Klarna anslår at den vil føre til en resultatforbedring på 40 millioner dollar i løpet av 2024.

Klarna har også sett en enorm forbedring i kommunikasjon med lokale innvandrer- og utvandrersamfunn i alle markeder takket være AI-assistentens brede språkstøtte.

Assistenten, som er bygd på OpenAI-teknikk og tilgjengelig i Klarnas app, er utformet for å forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for Klarnas 150 millioner kunder over hele verden, og kan håndtere en rekke oppgaver – fra flerspråklig kundeservice til håndtering av tilbakebetalinger og returer – samt fremme sunne økonomiske vaner.

Lanseringen innebærer et stort skritt fremover i Klarnas visjon om en helt AI-drevet finansiell assistent som skal spare tid, bekymringer og penger for forbrukere og samtidig gjøre den globale banksektoren mer effektiv og forbrukerfokusert. Nye og spennende funksjoner er allerede på gang, og vil i løpet av kort tid bli lagt til i AI-assistenten.

Samtidig kan Klarnas kunder også i fortsettelsen velge å chatte med et menneske.

– Klarna er i absolutt i fremste rekke blant OpenAIs partnere når det gjelder adopsjon og praktisk tilnærming til AI. Sammen tilgjengeliggjør vi det enorme potensiale AI har for å øke produktivitet og forbedre vårt daglige liv, sier Brad Lightcap, COO hos OpenAI.

– Dette AI-gjennombruddet innenfor kundeinteraksjon innebærer uslåelige opplevelser for våre kunder til bedre priser, mer interessante utfordringer for våre ansatte og bedre avkastning for våre investorer, sier medgründer og administrerende direktør i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

– Vi er svært glade for denne lanseringen, men den understreker også den dyptgripende innvirkningen AI vil ha på samfunnet. Vi ønsker igjen å understreke og oppmuntre samfunnet og politikere til å tenke nøye gjennom dette, og tror at en omtenksomt, informert og stødig forvaltning vil være avgjørende for å navigere gjennom den pågående transformasjonen av samfunnene våre.

Følgende nøkkelfunksjoner er nå tilgjengelig for forbrukere over hele verden:

24/7-tilgang til kundeserviceekspert: Klarnas AI-assistent er en pålitelig og alltid tilgjengelig ressurs for alle typer kundeservicebehov. Den håndterer et bredt spekter av forespørsler, inkludert refusjoner, returer, problemer knyttet til betalinger, kanselleringer, tvister og unøyaktige fakturaer – og sørger for raske og effektive løsninger.

Din personlige økonomiassistent: Klarnas AI-assistent gir deg oppdateringer i sanntid om utestående saldoer og kommende betalinger – slik at du aldri glemmer en Klarna-betaling. Den hjelper deg også med å forstå din egen kjøpekraft, forklarer deg dine forbruksgrenser og årsakene til disse – slik at du kan ta informerte og trygge kjøpsbeslutninger.

Flerspråklig chat-støtte: Snakker du arabisk? نعم بالطبع! Hva med fransk? Oui bien sûr, comment puis-je vous aider? Uansett hvor du kommer fra og hvilket språk du snakker, er Klarnas AI-assistent alltid klar til å chatte på morsmålet ditt - og håndtere forespørsler på over 35 språk.

press@klarna.com

Om oss

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com