Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
– Målet er at alle som bruker Klarna skal bli enda mer bevisst på egen økonomi og hva de faktisk bruker penger på. I forlengelsen av dette håper vi at flere tar enda bedre økonomiske valg, og ved behov diskuterer egen økonomi åpent med familie og venner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres AI-drevne shopping- og betalingsløsninger. Over en million nordmenn bruker Klarnas app jevnlig hver måned.
Enkelt, tilgjengelig med innlagt quiz om eget forbruk i 2023
Tilbakeblikket presenteres på en enkel visuell måte. Det er også lagt inn en quiz for å få enda flere til å se på sitt eget forbruk med Klarna i 2023. Appen inneholder fra før budsjettverktøy som gir deg god oversikt over eget forbruk, hva pengene går til og muligheten til å lage grenser for hvor mye du ønsker å bruke på shopping.
1 av 2 synes det er greit å prate om egen økonomi
– Vi vet fra våre egne undersøkelser at 1 av 2 nordmenn er åpne for å snakke om egen økonomi med familie og venner. Oversikten over fjorårets utgifter til shopping er et underholdende tilbakeblikk, men kan også være en naturlig anledning for å diskutere hverdagsøkonomi med sine nærmeste, sier Klarnas markedsdirektør.
53 prosent av nordmenn* oppgir at de er komfortable med å prate om egen økonomi med familie eller venner. Mest åpne om temaet er de i aldersgruppen 27-42 år. Her oppgir 64 prosent at de er komfortable med å snakke om egen økonomi. Deretter følger de mellom 18 og 26 år (61 %.)
31 prosent av de spurte oppga i undersøkelsen at de diskuterte egen økonomi ukentlig eller oftere. Spesielt i aldersgruppen 18-26 år gjør flere dette. Her oppgir nesten halvparten (47 %) at de diskuterer dette temaet ukentlig eller oftere med familie eller venner.
Kraftig økning i bruken av budsjettverktøy i appen
Antallet brukere av budsjettfunksjonene i Klarnas app økte med hele 68 prosent globalt i løpet av fjoråret.
– Vi ser at bruken av budsjettverktøy, prissammenligninger og andre tjenester som hjelper brukerne våre å ta bedre økonomiske valg, er økende. I en tøffere økonomisk hverdag tror vi at kunnskap og åpenhet om egen økonomi er viktig for å ta mer bevisste og gode valg. Money Story et eksempel på noe som kan bidra både med innsikt og lede til diskusjoner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
* Klarnas Money Management Pulse Q3, 2023. 16 370 respondenter (1004 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
Julehandelsundersøkelse: Flere nordmenn vil handle i løpet av Black Week i år16.11.2023 06:35:17 CET | Pressemelding
Flere nordmenn, nærmere 7 av 10, planlegger å handle i løpet av årets Black Week som starter førstkommende mandag. Bare i løpet av de første dagene denne uken økte interessen for å sjekke priser kraftig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom