Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
– Målet er at alle som bruker Klarna skal bli enda mer bevisst på egen økonomi og hva de faktisk bruker penger på. I forlengelsen av dette håper vi at flere tar enda bedre økonomiske valg, og ved behov diskuterer egen økonomi åpent med familie og venner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres AI-drevne shopping- og betalingsløsninger. Over en million nordmenn bruker Klarnas app jevnlig hver måned.
Enkelt, tilgjengelig med innlagt quiz om eget forbruk i 2023
Tilbakeblikket presenteres på en enkel visuell måte. Det er også lagt inn en quiz for å få enda flere til å se på sitt eget forbruk med Klarna i 2023. Appen inneholder fra før budsjettverktøy som gir deg god oversikt over eget forbruk, hva pengene går til og muligheten til å lage grenser for hvor mye du ønsker å bruke på shopping.
1 av 2 synes det er greit å prate om egen økonomi
– Vi vet fra våre egne undersøkelser at 1 av 2 nordmenn er åpne for å snakke om egen økonomi med familie og venner. Oversikten over fjorårets utgifter til shopping er et underholdende tilbakeblikk, men kan også være en naturlig anledning for å diskutere hverdagsøkonomi med sine nærmeste, sier Klarnas markedsdirektør.
53 prosent av nordmenn* oppgir at de er komfortable med å prate om egen økonomi med familie eller venner. Mest åpne om temaet er de i aldersgruppen 27-42 år. Her oppgir 64 prosent at de er komfortable med å snakke om egen økonomi. Deretter følger de mellom 18 og 26 år (61 %.)
31 prosent av de spurte oppga i undersøkelsen at de diskuterte egen økonomi ukentlig eller oftere. Spesielt i aldersgruppen 18-26 år gjør flere dette. Her oppgir nesten halvparten (47 %) at de diskuterer dette temaet ukentlig eller oftere med familie eller venner.
Kraftig økning i bruken av budsjettverktøy i appen
Antallet brukere av budsjettfunksjonene i Klarnas app økte med hele 68 prosent globalt i løpet av fjoråret.
– Vi ser at bruken av budsjettverktøy, prissammenligninger og andre tjenester som hjelper brukerne våre å ta bedre økonomiske valg, er økende. I en tøffere økonomisk hverdag tror vi at kunnskap og åpenhet om egen økonomi er viktig for å ta mer bevisste og gode valg. Money Story et eksempel på noe som kan bidra både med innsikt og lede til diskusjoner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
* Klarnas Money Management Pulse Q3, 2023. 16 370 respondenter (1004 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom