Ulf Nygaard bokdebuterer og slipper samlealbum med Folk & Røvere!

I dag slippes "Inn og bombe frøken ur", en samling av Folk & Røveres gode øyeblikk, som ledsages av en tekstsamling med samme tittel.
Foto: Dariusz Gackowski

Hør "Inn og bombe frøken ur" her

Allerede i 1996 satte Ulf Nygaard ord på det som var felles for et par unge norske generasjoner da han kalte debutalbumet til Folk & Røvere for "Vi som ikke har opplevd krigen". Han etablerte triphop-bandet Folk & Røvere dette året, som et av Norges mest nyskapende.

Våren 2021 rundet debutalbumet 25 år. Det kan høres ut som en evighet i popmusikk, men tiden flyr når man har det gøy, og sant og si føles det som i går. Eller som i forgårs, etter en sen kveld i øltåke på Smuget i hovedstaden. Jubileet burde selvsagt blitt feiret, på skjema, i 2021, men pandemier og kriger og den slags gjør noe med både indre og ytre påvirkning. Alt går liksom litt tregt.

Men nå er den klar – "Inn og bombe Frøken Ur" – en nøye utvalgt samling av Folk & Røveres gode øyeblikk. Den har også fått selskap av en tekstsamling med samme tittel, Ulf Nygaards bokdebut, hvor kjente sangtekster, redigerte sangtekster, uferdige sangtekster, sangtekster som aldri ble ferdige og sangtekster som aldri ble sanger er samlet.

Tittelen er hentet fra sangen "Hengekøye" på debutalbumet, og avslører et av Folk & Røveres grunntemaer, den klassiske "tilværelsens uutholdelige letthet" i verdens rikeste (og likeste) land, dette monotoni av uendelig praktisk og åndelig velvære. Femtekolonien Folk & Røvere var på et oppdrag om å bombe Frøken Ur, et slow motion-angrep på kjedsomheten. Det har i grunnen lyktes ganske godt. Men kampen fortsetter.

Folk & Røvere er mest kjent for sommerhiten "Yess" (kåret til tidenes norske sommerlåt av P4) og platinumhiten "Utadæsjælåpplevelse" med Ravi. Folk & Røvere har hatt en løs sammensetning av musikere og vokalister satt sammen av Ulf. Gjestelisten inkluderer Beate Lech, Therese Lech, Inger Lise Rypdal, Arne Scheie, Unni Wilhelmsen, Maria Solheim, Jens Bjørneboe, St. Thomas og selvsagt Ravi.

Foto: Dariusz Gackowski