Uber lanserer Uber Pet

Rekordmange nordmenn har skaffet seg et nytt kjæledyr under koronapandemien.[1] Men som mange har erfart, kan offentlig transport være en stressende situasjon for mange kjæledyr. Og ikke alle sjåfører er like ivrige på å ta pelskledde ekstrapassasjerer.
Etter mange forespørsler fra dyreeiende kunder, gjør Uber det derfor nå lettere å ta med hunder, katter og andre kjæledyr hvor som helst, gjennom å lansere Uber Pet i Oslo fra onsdag 28. april. Uber Pet blir tilgjengelig som et eget alternativ i Uber-appen, i tillegg til eksisterende tjenester som Uber Green, UberX og Uber Black.
Sjåfører må aktivt velge å være tilgjengelige for Uber Pet, så sjåfører som er allergiske eller av andre grunner ikke ønsker dyr i bilen, slipper å ta med seg firebeinte venner.
– Å enkelt kunne ta med seg kjæledyret sitt har vært veldig etterspurt fra folk som reiser med Uber-appen. Vi vet at det kan være utfordrende å reise med dyr, særlig hvis man ikke har egen bil, siden kollektivtransport ofte ikke er så dyrevennlig. Derfor er vi glade og stolte over å kunne lansere Uber Pet i Oslo, og at vi kan gjøre byen mer tilgjengelig for flere, sier Peter Löfstrand, nordisk sjef i Uber.
For alle reiser med Uber Pet påløper et tilleggsgebyr på 40 kroner, som går uavkortet til sjåføren som kompensasjon for ekstra rengjøring. Passasjerer med førerhund trenger ikke bruke Uber Pet.
Råd for å reise med Uber Pet:
- Som eier er du ansvarlig for at husdyret transporteres på en forsvarlig måte. Sikre at du følger gjeldende retningslinjer for transport av dyr. Ha gjerne dyret i bur eller fest det med sikkerhetsbelte.
- Hjelp sjåføren din med å holde bilen ren for andre reisende ved å ta med et håndkle til å legge på setet, for å beskytte mot skader eller søl.
- Spør sjåføren om de har et foretrukket sted hvor dyret kan sitte.
- Ikke la dyret være uten tilsyn.
Mer informasjon om hva du må tenke på når du tar med kjæledyr i bilen finner du på hjemmesidene til Trygg trafikk.
[1] NRK: Rekordmange har fått kjæledyr i koronatiden: – Reduserer risiko for depressive symptomer
Kontakter
For spørsmål, kontakt:
Olve Hagen Wold
Pressekontakt for Uber, Geelmuyden Kiese
+47 911 30 645
olve.wold@gknordic.com
Bilder








Om Uber
Ubers visjon er å skape muligheter ved å sette verden i bevegelse. Vi startet i 2010 for å løse et enkelt problem: Hvordan få tilgang til en kjøretur ved å trykke på en knapp? Mer enn 15 millioner kjøreturer senere bygger vi produkter for å flytte folk nærmere der de vil være. Ved å endre hvordan mennesker, mat og ting flytter seg gjennom byer, er Uber en plattform som åpner verden for nye muligheter.
Følg pressemeldinger fra Uber
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uber på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Uber
Uber-appen lanseres i Drammen – Elvebyen blir den sjette norske byen hvor Uber er tilgjengelig9.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge. Fra 9. august blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Drammen. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i norske byer.
Det rareste folk glemte igjen under en reise via Uber27.4.2023 14:10:00 CEST | Pressemelding
En slektnings aske, en machete og et dukkehode var blant tingene folk glemte igjen etter en reise via Uber, ifølge Uber Lost & Found Index 2023
Uber lanseres i Tromsø - blir Ubers nordligste lansering i verden15.3.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
Uber utvider sitt tilbud i Norge og er nå tilgjengelig i fem norske byer. Fra 15. mars blir mobilitetstjenestene UberX tilgjengelig for reisende i Tromsø. Lanseringen er en milepæl for Uber, ettersom Tromsø blir den nordligste lanseringen av Uber-appen i verden. Ubers lansering er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i Tromsø.
Nå kan du bestille reinsdyrslede med Uber1.12.2022 07:15:00 CET | Pressemelding
I jul blir det mulig å bestille sledetur med reinsdyr via Uber-appen i Lappland, Finland.
Det rareste folk glemte igjen etter en reise via Uber i fjor3.6.2022 10:03:11 CEST | Pressemelding
En skilpadde, en gagball og en vedovn var blant ting folk meldte savnet etter en reise via Uber i fjor, ifølge selskapets Lost & Found Index for 2022.