Tung Bil Lading en av vinnerne i konkurranse om bedriftslading for tunge kjøretøy
Selskapet Tung Bil Lading er knappe en måned gammelt, men har rukket å markere seg allerede. For selskapet stakk av med vel en firedel av støttesummen som Enova delte ut i runde to av konkurransen rundt bedriftslading for tunge kjøretøy.

-Dette er en umåtelig viktig starthjelp for oss og kritisk for å kunne etablere ladestasjoner tidlig. Med denne støtten er vi i gang med de første av forhåpentligvis mange ladestasjoner slik at enda flere kan elektrifisere, sier selskapets leder, Sindre Wergeland.
Tung Bil Lading får støtte til to ladestasjoner: Gudvangen i Aurland (4,25 mNOK) og Lærdal (6,33 mNOK). Selskapet planlegger å bygge 15 ladepunkter til sammen på de to ladestasjonene.
- Stasjonene vil ha flere ladepunkter med 400 kW effekt, som vil gi tilstrekkelig lading i naturlige pauser, samt være dimensjonert for fremtidens ladeteknologi. Vi ønsker å bygge ut i et høyt tempo fremover slik at tilgang på lading ikke hindrer overgangen til elektrisk og vurderer alle lokasjoner nært bedrifter som har behov, sier Wergeland.
Dette er andre runde tildelinger i et støtteprogram som skal bidra til flere ladestasjoner for tungtransporten. Enova går inn med totalt 39,4 millioner kroner til bygging av 154 ladepunkt for tunge kjøretøy.
Se kart over de nye ladestasjonene her.
Flere må over til elektriske kjøretøy
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser og over en tredel av utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor. Tyngre kjøretøy bidrar med en betydelig andel av utslippene fra veitrafikken.
-Utslippene fra tungtransporten må ned. For å investere i elektriske kjøretøy trenger selskapene tilgang på lading, noe som utgjør en betydelig merinvestering. Vårt støtteprogram skal nettopp bidra til at flere selskap går over til elektriske kjøretøy, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Mest kilowatt pr. krone
I likhet med første runde, ble også denne runden gjennomført som en konkurranse. Søkerselskapene ble rangert etter hvem som etablerer mest kW pr. støttekrone fra Enova. Beste søknad var på 857 kr/kW og grensen ble satt til 2 200 kr/kW.
-Vi opplever stor interesse for dette støtteprogrammet og fikk inn mange gode søknader. Det er god spredning i type selskap og i geografi, sier Skjærvik som framhever at hver søknad inneholder flere ladepunkt: Denne runden støtter vi bygging av 154 ladepunkter. Det betyr at vi hittil har gitt støtte til utbygging av totalt 329 ladepunkter gjennom dette programmet.
Stadig flere elektriske lastebiler
Andelen elektriske lastebiler kryper samtidig oppover. I 2022 var andelen nyregistrerte elektriske lastebiler 7,6 prosent mens den hittil i år er på 8,9 prosent.
-Tungtransporten skal elektrifiseres i full fart frem mot 2030. Stadig flere lastebilprodusenter har tilgjengelig elektriske modeller, men tilstrekkelig og forutsigbar ladeinfrastruktur er viktig for at de tas i bruk. Enova sitt støtteprogram for bedriftslading bidrar til å gjøre det mulig for bedriftene å investere i nullutslippskjøretøy, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Nøkkelord
Kontakter
Carl-Erik KullmannMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:97529823carl-erik.kullmann@enova.noBilder

Dokumenter
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 85 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
– Viktige steg mot utslippsfrie skip30.6.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Enova støtter nå nye prosjekter som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i skip. I tillegg gis det støtte til etablering av anlegg for lagring av ammoniakk.
Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler26.6.2025 12:22:50 CEST | Pressemelding
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom