Tror på radiorekord i sommer
Ifølge kommersiell direktør Ragnhild Herlofsen i Nielsen Media kan årets spesielle ferievaner påvirke radiolyttingen positivt: “Dersom færre nordmenn reiser til utlandet i sommer vil dette kunne være en faktor som kan påvirke lyttertallene i positiv retning”, sier Herlofsen. Nielsen registrerer hvor stor andel av radiolyttingen som skjer i sekundærboliger og målingene tilsier at nordmenn generelt sett lytter lengre til radio her enn de gjør hjemme.
Utenlandsferien er avlyst
I følge YouGov reiser vanligvis annenhver nordmann til utlandet deler av sommerferien. I år planlegger kun 7 prosent å dra til utlandet, så vi kan trygt si at årets sommer blir annerledes.
For å forsøke å estimere hva dette vil bety for radiolyttingen kan vi se på hva som har skjedd med radiolyttingen i helgene gjennom koronakrisen. Helger er for mange fritid og er det nærmeste vi kommer feriemodus.
Covid-19 ga sterke radiotall
Hvis vi sammenligner helgene før koronakrisen med helgene under krisen ser vi at radiolyttingen i befolkningen har økt med hele 19 prosent. Dette er veldig nyttig informasjon som gir oss god tro på at radiolyttingen blir langt høyere i sommerferien i år enn det som er vanlig.
Så mange reiser med bil og bobil
Et annet viktig moment er å se på hva nordmenn planlegger å gjøre når de skal tilbringe sommeren i Norge. For de som skal på innenlands ferie sier seks av ti (58 prosent) at de vil foretrekke å reise med bil. Hele syv av ti svarer at de foretrekker bil, bobil eller MC, viser en undersøkelse gjort av InFact for NAF.
Derfor blir det rekord for radio
Allerede nå ser det ut til å bli tidenes bobilsommer, og de som enda ikke har bestilt må belage seg på å stå på venteliste. Sammen med båt og hytte er bobil og campingvogn steder nordmenn lytter mer til radio enn vanlig. Med så sterke indikasjoner på at mange flere nordmenn enn normalt vil tilbringe sommerferien i bil, båt eller hytte er det vanskelig å se for seg noe annet enn at radiolyttingen kommer til å gå opp i sommer.
Sommertid har alltid vært radiotid! Og har alltid gitt lengre og mer avslappet lytting. Årets sommer kommer til å bli spesielt bra fordi de aller fleste av oss skal feriere i Norge, og radioen er en naturlig følgesvenn i fritidsboliger, biler, bobiler og båter. Radiolytting tar ikke ferie, men blir med på ferie. Og i år blir radioen en del av reisefølge for rekordmange.
Skrevet av Anette Heier White, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media
Nøkkelord
Kontakter
Bjarte ØgreyCMO - Pressekontakt
Tel:+47 928 07 881bjarte.ogrey@bauermedia.noBilder
Om Bauer Media AS
Bauer Media Audio er Europas største kommersielle radiokringkaster.
I Norge står Bauer Media bak 80 radiokanaler og et voksende nettverk av podkaster. Vi er tilgjengelig på DAB, nett og mobil.
Bauer Media AS driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, Kiss og P24-7 MIX, KOS og FUN.
Alle kanalene er tilgjengelig nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett.
Bauer Media AS tilbyr også et Premium-abonnement der samtlige radiokanaler selskapet står bak kan høres uten reklame, samt lytterne får eksklusivt innhold og kvalitetspodkaster.
Selskapet har ca. 70 medarbeidere med hovedkontor i Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.
Følg pressemeldinger fra Bauer Media AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bauer Media AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bauer Media AS
Romkapsel er verdens nordligste podkast18.1.2024 16:42:46 CET | Pressemelding
Mellom 15. og 19. januar flytter Norges største romfartspodkast studio til Kartverkets anlegg i Ny-Ålesund på Svalbard.
Med Christian Borch på maktens bakrom16.1.2024 13:59:33 CET | Pressemelding
"Ikke alt er like vakkert", sier den erfarne journalisten Christian Borch i sin nye podkastserie. Her ønsker han å gi lytterne innblikk i de mindre kjente sidene av internasjonal politikk. Med sin nærhet til kilder og rike erfaring har Borch et unikt grunnlag for sitt podkastprosjekt. Nemlig å vise fram de skjulte mekanismene og elitens egoisme som sterke drivere når store politiske beslutninger tas.
Nye utfordringer for Fredrik Græsvik3.1.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Etter år med rapportering fra konfliktområder verden over går nå Fredrik Græsvik over til en arena fri for fysiske farer. Han lanserer en rykende fersk podkast som er døpt «Fredrik Græsvik, uredigert». Med den ønsker han å bringe historier fra mennesker som har opplevd livsendrende hendelser både i Norge og internasjonalt, eller som kan gjøre oss klokere.
Bauer Media med ny logo og visuell profil30.11.2023 15:00:00 CET | Pressemelding
Bauer Media lanserer i dag sin nye logo og profil som en del av den omfattende utviklingen selskapet er i. Den nye visuelle identiteten vil bidra til å skape en mer distinkt merkevare og reflektere selskapets overgang fra et tradisjonelt mediehus til et ledende mediehus innen lyd.
Finn Bjelke om ny Beatles-låt: – Et rungende «tja»2.11.2023 16:44:36 CET | Pressemelding
– Som en Paul McCartney-ballade med litt dårligere melodi, mener programlederen etter å ha hørt den aller siste sangen fra hans store favorittband, The Beatles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom