Trøndersk mat og drikke imponerer igjen

- Trøndelag fortsetter å befeste sin posisjon som Norges fremste matregion, det er disse tre produsentene meget gode eksempler på, sa Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Hun delte ut Spesialitetsmerket for unik smak under Det Store Festmåltidet i Trondheim Spektrum.
Tre stolte produsenter fikk tildelt Spesialitet under Festmåltid i Trondheim Spektrum. F.v: Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat og Spesialitet. Gunn Brønnum og Ingolf Galåen fra Galåvolden Gård, Roy Inge Bergli Fra LiVERTEN, Ann-Ingeborg Johnsen og Knut Arild Græsli  fra Per-Hansagården. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.
Tre stolte produsenter fikk tildelt Spesialitet under Festmåltid i Trondheim Spektrum. F.v: Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat og Spesialitet. Gunn Brønnum og Ingolf Galåen fra Galåvolden Gård, Roy Inge Bergli Fra LiVERTEN, Ann-Ingeborg Johnsen og Knut Arild Græsli fra Per-Hansagården. Foto: Stiftelsen Norsk Mat.

Lørdag 5. november var det duket for festmåltid i Trondheim Spektrum, for å feire at Trondheim og Trøndelag har hatt status som europeisk matregion i 2022. Under middagen ble det tildelt Spesialitetsmerket til både mat og drikke fra Trøndelag.

- Å tildele Spesialitet til så vidt forskjellige produkter som Grævfisk fra Lierne, Gardsrømme fra Per-Hansagarden og Røros Eggelikør fra Galåvolden der fellesnevneren er kvalitetsråvarer, realt håndverk og lidenskap for smaksopplevelsen viser at Trøndelag har lokalmatprodusenter som absolutt fortjener hederen Spesialitet for lokalmat i særklasse, sa Sundqvist under tildelingen.

Arrangementet var et samarbeid mellom Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Trondheim Spektrum, European Region of Gastronomy og Trondheimsregionen.

Representanter for de tre lokalmatprodusentene var til stede og tok stolt imot diplomer og gode ord for sine produkter. Alle produktene er vurdert av en matfaglig jury.

Gardsrømme fra Per-Hansagarden Gardsysteri

- Vår rømme har en fyldig og rik aroma som passer til enhver anledning og gir måltidet det lille ekstra. Her trengs ingen ekstra tilsetning av krydder. Vi er genuint opptatte av kvalitet i alle ledd og etterstreber hele tiden å få til produkter best mulig, sier

Gardsrømme fra Per-Hansagarden gardsysteri er laget av gårdens egen melk.
Melken separeres og fløten pasteuriseres før det tilsettes syrekultur og syrningen foregår i romtemperatur i ett døgn.

Fagjuryens begrunnelse: Gardsrømme fra Per-Hansagarden er vellaget håndverksprodukt. Rømmen har en svært fyldig og rik smak med en flott friskhet og syrlighet som kompletterer produktet og gir en god munnfølelse.

Grævfisk fra LiVERTEN AS

- Grævfisk er en særegen spesialitet fra Lierne som ligner litt på rakfisk, men er mildere, søtere og syrligere på smak. Grævfisk blir kun produsert i Lierne, og vi kaller den for Liernes nasjonalrett, sier Roy Inge Bergli i LiVERTEN AS.

Grævfisk har en dokumentert og lang historisk tilknytning til Lierne og representerer en levende matkultur. Røye fra Blåfjell renses og vaskes og legges i saltlake med sukker og salt. Etter en uke i saltlake blir fisken lagt i kokt melkemyse tilsatt litt sukker og brunost. Fisken legges i bøtter og avkjøles. Etter en modningstid på om lag 6-8 uker er produktet konsumklart.

Fagjuryens begrunnelse: Grævfisk har en mild og lett søtlig smak med noen smaksnoter av myse og brunost. Grævfisk er et produkt uten sidestykke i Norge og er en helt unik stedsmarkør for Lierne som region.

Røros Eggelikør fra Galåvolden Gård

- Vi lager eggelikøren på ekstra gule og smakfulle eggeplommer fra egne høner.
Vi er spesielt stolte av at den lages på håndverksmessig vis på gården, og at den er den eneste norske eggelikøren på markedet, sier Ingulf Galåen.

Røros Eggelikør en 100% norskprodusert eggelikør. Likøren tilvirkes av fryste og ferske eggeplommer og norsk brennevin fra Hoff på Gjøvik.

Fagjuryens begrunnelse: Røros Eggelikør har en ekte, klar gulfarge og en fyldig konsistens. Aromaen preges av egg og søtlige toner med et hint av vanilje. Smaken er rik og fyldig med en varmende fornemmelse av godt integrert alkohol.

Fakta om Spesialitet
Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få dette merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse. Juryen ledes av Harald Osa.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@norskmat.no

Gardsrømme fra Per-Hansagarden Gardsysteri