Trippeljubileum for kvinners rettigheter

Frivillige på Digital Inclusion Week 2019. Foto: UN Photo / Emad Karim

FNs generalforsamling

28. januar (kl 18.30 norsk tid): Generalsekretær António Guterres informerer om sine prioritereringer for 2020.

27. januar: Sverige høres i The Universal Periodic Review (UPR) i Menneskerettighetsrådet.

28. januar:
Tyrkia høres i UPR i Menneskerettighetsrådet.

Vietnam har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i januar.

Vietnam ønsker å prioritere fredsbevaring, klimaendringer og problemer som oppstår etter en væpnet konflikt. De vil koordinere samarbeidet til FN og ASEAN.

28. januar: Sikkerhetsrådet holder en orientering, etterfulgt av konsultasjoner om FNs støtteoppdrag i Libya. På ettermiddagen skal Sikkerhetsrådet holde en orientering, etterfulgt av brifing og diskusjoner om Midtøsten og Syria.

30. januar: Det er ventet at Sikkerhetsrådet i dag vil vedta resolusjoner angående FNs fredsbevarende styrker på Kypros og sanksjoner mot Den sentralafrikanske republikk. Dette etterfølges av en en brifing og diskusjoner om Midtøsten og Syria.

2020: Trippeljubileum for kvinners rettigheter

I dag lanseres ny FN-rapport om oppfølgingen av Beijing-erklæringen. Den er utgangspunkt for erklæringen som kommer fra Kvinnekommisjonen. I år er det trippeljubileum for kvinners rettigheter:

25 år siden den store kvinnekonferansen i Beijing. Konferansen vedtok den mest progressive plattformen for kvinners rettigheter verden hadde sett. Plattformen har blitt stående som et referansepunkt i den globale kampen for likestilling.

10 år siden UN Women ble opprettet. UN Women er en FN-organisasjon som jobber for å styrke jenter og kvinners stilling over hele verden.Kvinnekonferansen i Beijing i 1995 var et viktig utgangspunkt for opprettelsen av UN Women.

20 år siden FNs sikkerhetsråd vedtok resolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet. For første gang i FNs historie tok Sikkerhetsrådet stilling til spørsmål om kvinners rolle og erfaringer i væpnet konflikt. Resolusjonen handler om viktigheten av at kvinner deltar på lik linje som menn for å sikre fred og sikkerhet.

Viktig jobb for ny "bærekraftsminister"

På fredag fikk Norge ny regjering med nye statsråder for viktige felt som utdanning, klima- og miljø og arbeidsliv. Med bare 10 år igjen for å nå bærekraftsmålene, er det positivt at Nikolai Astrup forblir «bærekraftsminister», en oppgave han hadde fått få dager før regjeringsendringene.

Her er noen av våre forventninger til Astrup

Kamp mot tvangsarbeid på fiskebåter

ILO-protokollen har bidratt til å bekjempe tvangsarbeid i fiskeriene i Thailand.

Mali

I Mali øker uroen og ekstremisme er på fremvekst. Myndighetene i Frankrike er bekymret for utviklingen, og har bedt om hjelp i form av norske og europeiske soldater. Konflikten er kompleks og har mange parter. De norske ekspertene og politikere er uenige i om Norge bør sende styrker.

Les mer om konflikten og partene i konflikten

Coronaviruset

Corona-viruset sprer seg raskt, og til stadig flere land. Etter flere bekreftede tilfeller av coronaviruset i Europa de siste dagene har Verdens helseorganisasjon kommet med en uttalelse. Les uttalesen. UD har nå også oppdatert sin reiseinformasjon for reisende til Kina og da spesielt Hubei-provinsen.

Holocaustdagen

I dag er det 75-år siden sovjetiske styrker frigjorde konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er derfor FN har valgt 27. januar for å minnes ofrene for holocaust.

Erna Solberg deltar på markeringen i Auschwitz.

Ledige praktikantstillinger i FN

Les mer om stillingene

FN-kalenderen i januar

27. januar: Den internasjonale minnedagen for ofrene for holocaust

Fra organisasjoner og sivilsamfunn

Inderøy:

27. januar: markering av holocaustdagen

Oslo:

27. januar: markering av den internasjonale holocaustdagen 2020

29. januar:
frokostmøte med Kristin Halvosen: klimatrusler og muligheter

29. januar: sustainability conversations: culture

29. januar: Iran: offer eller provokatør?

30. januar: Årskonferansen 2020 - bærekraftige kommuner?

31. januar: Norge i sikkerhetsrådet - menneskerettighetene i spill

1. februar: Klimakamp og barns ytringsfrihet

Trondheim:

28. januar: bærekraftsmålene i Trondheim

Tromsø:

29. januar: Artic Frontiers. Utenriksminister Søreide deltar

30. januar: Verden 2020 - hvor hender det?

Frivillige på Digital Inclusion Week 2019. Foto: UN Photo / Emad Karim