Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå

Foto: Bjørn Michaelsen

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag.

Hør og kjøp albumet her!

– En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017.

Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her.

For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er det miljøtrusselen, og potensialet for et økologisk sammenbrudd.

– Det er viktig for meg å ytre seg om noe folk bryr seg om, og jeg vil at vi skal jobbe hardt for å få det bedre, forteller han.

Tre Små Kinesere sitt popeventyr startet i 1988, men begynte for alvor to år senere da de slapp debutalbumet 365 fri. I løpet av sine over 30 år som band har de med nå, med over ti album og gudene vet hvor mange konserter rundt om i landet, etablert seg som ett av Norges mest folkekjære band. Drømmeanker er en retur til det akustiske lydbildet fra debutalbumet, og kommer nøyaktig 30 år etter debuten.

Foto: Bjørn Michaelsen
Albumcover for Drømmeanker

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Herborg Kråkevik annonserer unike Juleroser-konserter6.4.2020 12:02:00 CESTPressemelding

Herborg Kråkevik legger ut på storslått turné med Juleroser og spennende gjester i desember 2020. De siste årene har juleheftet Juleroser med redaktør Herborg Kråkevik - der noen av landets fremste forfattere og kunstnere bidrar - blitt en kjær del av julestemningen i mange hjem rundt om i landet. Julen 2020 blir imidlertid enda mer spesiell, for i tillegg til årets hefte kommer også albumet Juleroser, som har fått ekstra brask og bram fra Bergens Filharmoniske Orkester. På plata medvirker også Bjørn Eidsvåg, Fargespill, Edvard Grieg Kor, og AURORA. Herborg Kråkevik tar med seg musikken og suksesskonseptet Juleroser med seg til noen utvalgte scener rundt om i landet i desember. På turneen har hun med seg forfattere Vigdis Hjorth og Vetle Lid Larssen samt andre gjester som har skrevet for juleheftet. Disse eminente formidlerne vil gi publikum fortellinger, dikt og humoristiske høydepunkt fra Juleroser-heftene. Sammen garanterer de for at det blir adventstemning, julelatter- og tristesse

Hanne Borchgrevinks HUS tolket i lyd og bilde ute i dag på CD/LP3.4.2020 11:42:18 CESTPressemelding

Fra den anerkjente billedkunstneren Hanne Borchgrevink kommer et prosjekt som undersøker om et bilde kan beskrives med lyd, slik at den som ser og hører opplever sammenhengen mellom bilde og lyd. Verket ble presentert i galleri OSL contemporary i Oslo i november 2017. De tre tresnittene ble stilt ut sammen med øretelefoner som gjenga de ulike lydbeskrivelsene. Nå kommer musikken ut på CD og vinyl i utsøkt innpakning, med cover og booklet basert på tresnittene. Hør albumet her: https://orcd.co/hanneborchgrevink Hanne Borchgrevink om prosjektet «HUS»: «Hvis flere komponister/musikere/lydkunstnere gjengir samme bilde, vil beskrivelsene ligne hverandre? Utfylle hverandre? 12 personer ville være med på prosjektet. Alle hadde tidligere sett bilder jeg har laget. De ble bedt om å gi en lydbeskrivelse på tilsammen 3 minutter av 3 varianter av tresnittet «Silhuett med rød bakgrunn». Hvert av tresnittene måler 44x44cm og er trykket på eget verksted i et opplag på 22 eksemplarer. Husfargen varier

Eli Storbekken og Sigurd Hole med nytt album!20.3.2020 15:27:52 CETPressemelding

Eli Storbekken og Sigurd Hole er ute med plata "Spellstenen" 20. mars! Den kombinerer jazz og folkemusikk, myntet på både store og små. Hør den her: https://orcd.co/spellstenen Dette er en plate hele familien vil elske. Ved første lytt blir man dratt inn i et herlig univers av gode melodier fra både trekkspill, munnharpe, kontrabass og naturens egne instrumenter som tre og stein. “Har du tenkt på hva slags musikk som kommer ut av en stein?” Sier Eli. «Tittelen Spellstenen kommer fra stenen hvor min far Egil Storbekken tilbrakte mange sommerkvelder med fløyta si. Når han hadde tid, satt han på stenen og improviserte og komponerte nye melodier på fløyte og seljefløyte. På kveldene kunne vi «ungan» sovne til vare toner og fine melodier i vår barndoms setergrend Søljåsen.» Eli Storbekken har lenge vært sentral i den norske folkemusikken og visetradisjonen, og sammen med Sigurd Hole, som regnes som en av Norges fremste jazzmusikere, klarer de å fortrylle enhver med den nye platen. Med stødi

Sandra Lied Haga slipper singel fra kommende debutalbum20.3.2020 10:50:25 CETPressemelding

I dag slipper Simax Classics de første tonene fra cellisten Sandra Lied Hagas debutalbum. Hør Variations on a Rococco Theme, Op. 33: Theme - Variation 4 her (via Spotify)! Singelen ‘Rococo Variations’ er fra albumet der hun er solist med State Academic Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov' – i ærverdige Moskva-konservatoriets Store Sal. I mai venter konserter under Festspillene i Bergen, og som solist i Rococo-variasjonene med Stavanger Symfoniorkester. 25 år gammel har Sandra allerede en klang og et utrykk i sin musisering som umiddelbart griper tak i lytteren. Cellisten Sandra Lied Haga har gjort seg bemerket blant de unge utøverne i Europa. Hennes rike, vakre klang og enestående talent har allerede fanget oppmerksomheten Daniel Barenboim og Anne-Sophie Mutter. Sandra spiller regelmessig kammermusikk-konserter med Mutter og stipendiatene i Anne-Sophie Mutter Foundation og Mutter’s Virtuosi. Sandra begynte å spille cello bare tre år gammel, og hun er den yngste som er tatt i

Ny singel fra hei kalas sitt kommende album er ute nå20.3.2020 09:56:58 CETPressemelding

Det er veldig lett å begynne å tenke altfor mye når man skal sove, og da får man jo ikke sove så klart fordi man må lure veldig masse og bli veldig bekymra, og det er nettopp det hei kalas sin nye singel «Sove» handler om! Hør den herlige nye singelen her! Skip synker, hunder klippes, krem blir sur, folk blir skalla, kopper knuser, iskrem smelter, flygel stemmes, kometer krasjer, kattunger mjauer, doer vaskes, sokker strikkes hender holdes, siste pust pustes. – Livet er jo ofte nydelig, men ikke for alle hele tiden. Å leve er ikke uten bekymringer for noen, sier hei kalas om låta. Og forresten! Dette er den tredje singelen («Hadet bra, Neil Armstrong» og «Stygge dyr» er allerede ute) som er hentet fra deres kommende debutalbum Ell-o-ve-e som slippes 22. mai. hei kalas består av Heidi Marie Vestrheim, Annikken Theodorsen og Roy Ole Frøland, og har siden 2014 gjort en rekke konserter og festivaler. Singelen og albumet er produsert av Bjarne Stensli, og Jarle Bernhoft som også bidrar musi

ORBO slipper ny singel med spennende gjest20.3.2020 09:48:06 CETPressemelding

Hør den ferske låta «Smoke & Mirrors» her! Nesten seks år etter forrige album, nærmer det seg endelig en ny fullengder fra ORBO. 24. april kommer Smoke & Mirrors, men allerede i dag kan du høre tittelsporet fra albumet hvor han har med seg en veldig spesiell gjest; den irske blueskløpperen Gráinne Duffy! – Det har vært fantastisk å jobbe med Gráinne. Hun er en fantastisk vokalist, gitarist og låtskriver, sier ORBO, og omtaler henne som Irlands svar på Sheryl Crow. Singelen skrev de sammen og spilte den inn med en gang. I tillegg til Duffy er også tidligere Longshots medlemmer pianist Reidar Opdal og Magnus Skylstad, også kjent som trommeslageren til AURORA, med på innspillingen.