Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå

Foto: Bjørn Michaelsen

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag.

Hør og kjøp albumet her!

– En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017.

Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her.

For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er det miljøtrusselen, og potensialet for et økologisk sammenbrudd.

– Det er viktig for meg å ytre seg om noe folk bryr seg om, og jeg vil at vi skal jobbe hardt for å få det bedre, forteller han.

Tre Små Kinesere sitt popeventyr startet i 1988, men begynte for alvor to år senere da de slapp debutalbumet 365 fri. I løpet av sine over 30 år som band har de med nå, med over ti album og gudene vet hvor mange konserter rundt om i landet, etablert seg som ett av Norges mest folkekjære band. Drømmeanker er en retur til det akustiske lydbildet fra debutalbumet, og kommer nøyaktig 30 år etter debuten.

Foto: Bjørn Michaelsen
Albumcover for Drømmeanker

Trond Svendsen & Tuxedo med første singel fra tredjeplata!30.7.2021 09:54:03 CEST | Pressemelding

Etter to kritikerroste album er Trond Svendsen & Tuxedo klare med ei rett fram, klassisk rockelåt plassert fjellstøtt i heartland-landskapet som Trond har vokst opp med og i. Låta heter "Stolen cars", er ute nå, og er en solid smakebit på det kommende albumet "Don’t trust the moon". Hør låta HER Da koronaen traff landet, snudde bandet om på alle planer og flyttet inn i ei leilighet i Halden for å spille inn albumet i legendariske Athletic sound studio. "Don’t trust the moon" har til slutt blitt til et album som viser alle sider av bandet; fra øsende heartland-rock til mørk country noir. - "Stolen cars er ei låt om å bli voksen. Om å sovne på sofaen med TVen på. Om å savne kamerater som er blitt borte på vegen. Det er ikke så mye nostalgi, mer en romantisering av evig ungdom og å føle at man har all verdens tid. Så, brått, føler man ikke det lenger." - Trond Svendsen Fra før har Trond Svendsen & Tuxedo gitt ut platene "Palomino Motel" i 2017, og "Smalltown stories" i 2019. Det kommende