Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå

Foto: Bjørn Michaelsen

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag.

Hør og kjøp albumet her!

– En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017.

Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her.

For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er det miljøtrusselen, og potensialet for et økologisk sammenbrudd.

– Det er viktig for meg å ytre seg om noe folk bryr seg om, og jeg vil at vi skal jobbe hardt for å få det bedre, forteller han.

Tre Små Kinesere sitt popeventyr startet i 1988, men begynte for alvor to år senere da de slapp debutalbumet 365 fri. I løpet av sine over 30 år som band har de med nå, med over ti album og gudene vet hvor mange konserter rundt om i landet, etablert seg som ett av Norges mest folkekjære band. Drømmeanker er en retur til det akustiske lydbildet fra debutalbumet, og kommer nøyaktig 30 år etter debuten.

Foto: Bjørn Michaelsen
Albumcover for Drømmeanker

Musikkutsendelse: Paal Flaata - It's Hard To Sing This Song24.6.2022 13:09:03 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Paal FlaataTittel: It's Hard To Sing This Song ISRC: NOYBU2249020Tekst og musikk: Chip TaylorPlateselskap: Grappa Musikkforlag / Blue Mood Last ned WAV Lytt «It’s hard to sing this song» er første låt fra Paal Flaatas kommende soloalbum. Paal Flaata stiller seg – som alltid – helt naken i møte med musikken, i møte med sangen. – Stemningen er ganske mørk, sier Paal selv. – Jeg tror låtene på den nye plata tar pulsen på tiden vi er i. Koronatiden har gitt meg tid til å tenke over alt jeg har opplevd de siste årene, og mye av det har vært ganske trist. Så det er en litt personlig plate, også for Gøran. Vi jobber veldig tett hele tiden, og en av ambisjonene var at vi skulle prøve å få denne plata til å stå litt utafor de andre, å komme litt videre. Gøran Grini, Paals mangeårige samarbeidspartner, er medprodusent på det kommende albumet. Sammen med Grini, Freddy Holm og trommeslageren Glenn Vidar Solheim, legger Paal på den nye platen, enda flere kjente og min

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

Musikkutsendelse: Tre Små Kinesere - Når Sola Snur16.6.2022 15:59:27 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Tre Små KinesereTittel: Når Sola SnurISRC: NOJBT2201010Tekst og musikk: Ulf RisnesPlateselskap: Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.