Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå

Foto: Bjørn Michaelsen

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag.

Hør og kjøp albumet her!

– En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017.

Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her.

For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er det miljøtrusselen, og potensialet for et økologisk sammenbrudd.

– Det er viktig for meg å ytre seg om noe folk bryr seg om, og jeg vil at vi skal jobbe hardt for å få det bedre, forteller han.

Tre Små Kinesere sitt popeventyr startet i 1988, men begynte for alvor to år senere da de slapp debutalbumet 365 fri. I løpet av sine over 30 år som band har de med nå, med over ti album og gudene vet hvor mange konserter rundt om i landet, etablert seg som ett av Norges mest folkekjære band. Drømmeanker er en retur til det akustiske lydbildet fra debutalbumet, og kommer nøyaktig 30 år etter debuten.

Foto: Bjørn Michaelsen
Albumcover for Drømmeanker

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "