Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå

Foto: Bjørn Michaelsen

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag.

Hør og kjøp albumet her!

– En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017.

Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her.

For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er det miljøtrusselen, og potensialet for et økologisk sammenbrudd.

– Det er viktig for meg å ytre seg om noe folk bryr seg om, og jeg vil at vi skal jobbe hardt for å få det bedre, forteller han.

Tre Små Kinesere sitt popeventyr startet i 1988, men begynte for alvor to år senere da de slapp debutalbumet 365 fri. I løpet av sine over 30 år som band har de med nå, med over ti album og gudene vet hvor mange konserter rundt om i landet, etablert seg som ett av Norges mest folkekjære band. Drømmeanker er en retur til det akustiske lydbildet fra debutalbumet, og kommer nøyaktig 30 år etter debuten.

Foto: Bjørn Michaelsen
Albumcover for Drømmeanker

Nytt album fra Dr Bekken Trio20.11.2020 16:11:49 CETPressemelding

Tor E 'Dr' Bekkens nyeste utgivelse "In Fonk We Trust" er nok en gang en konsertinnspilling, denne gangen med sin trio bestående av den ekstraordinære bassisten Mattis Kleppen og den dynamiske trommeslageren Dag Kittilsen. Konsertopptaket fra Lillehammer Mikrobryggeri viser hvordan denne trioen etter 30 års samspill har utviklet en nesten telepatisk kommunikasjon på scenen, i et repertoar som utgjør en dyp og original hyllest til New Orleans-tradisjonen. Et entusiastisk publikum pisker trioen opp til stadig nye høyder, noe Bekken, Kleppen og Kittilsen svarer på med intensitet, virtuositet og spilleglede. Hør "In Fonk We Trust , Live at Lillehammer Mikrobryggeri" HER! Pianist og vokalist Tor E 'Dr' Bekken har vært en markant skikkelse i norsk blues- og jazzmiljø i 35 år, mesteparten av tida som soloartist. Han har spilt på scener i Norge og Europa med legendariske tradisjonsbærere som Eddie Bo, Big Al Carson, Louisiana Red og Marva Wright, og opptrådt på festivaler i inn- og utland som

Årets julealbum fra Herborg Kråkevik!20.11.2020 14:31:42 CETPressemelding

De siste årene har juleheftet Juleroser med redaktør Herborg Kråkevik - der noen av landets fremste forfattere og kunstnere bidrar - blitt en kjær del av julestemningen i mange hjem rundt om i landet. I tillegg til årets hefte, sangbok og turné kommer også albumet Juleroser, som har fått ekstra brask og bram fra Bergens Filharmoniske Orkester. På albumet medvirker også Bjørn Eidsvåg, Mathias Eick, Trygve Skaug, Marianne Pentha, Randa og Aniston fra Fargespill, Edvard Grieg Kor og AURORA. – Heilt sidan den fyrste songen vart skriven til Juleroser i 2015, har eg håpa at me ein dag kunne spela desse songane inn. At det skulle bli så mange gode songar, og at innspelinga skulle gjerast med sjølvaste Bergen Filharmoniske orkester og Mathias Eick, våga eg ikkje tru på den gongen, forteller Herborg Kråkevik Lytt til "Juleroser" HER! Julehefte og sangbok I tillegg til årets julehefte kommer også «Julesongboka» ut i år. I «Julesongboka» har Herborg samlet de gode, gamle julesangene som familier

Hver gang vi møtes - jubileum: Tredje dag20.11.2020 13:15:38 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens tredje dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, OnklP, Jonas Fjeld, Eva Weel Skram, Inger Lise Rypdal, Odd Nordstoga og Admiral P på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens andre dag; Silya & Odd Nordstoga - Nyforelsket 70 år (Inger Lise Rypdal)Tshawe Baqwa - Om du vil (Eva Weel Skram)OnklP - Dans Dans Dans (Odd Nordstoga)Jonas Fjeld - Styggen på ryggen (OnklP)Eva Weel Skram - Tordensky (Jonas Fjeld)Inger Lise Rypdal - Shine On (Madcon feat. R.I.O.)

Kim Åge Furuhaug ute med mer musikk for cymbaler!20.11.2020 10:08:48 CETPressemelding

Ingen veikart – masse effekter Super Heavy Metals (aka Kim Åge Furuhaug, Bergensboeren fra Sør-Helgeland) andre soloalbum «Gong Splash Midi Midi» tar et steg videre fra sitt første soloalbum "Music For cymbals". Der det minimalistiske selvtitulerte førstealbumet fokuserte på å lage cymbalmusikk uten effekter representerer «Gong Splash Midi Midi» det stikk motsatte. «Jeg ville ikke ha noen regler for låtene, jeg ville være fri og ikke vite hva vi skulle lage. Jeg hadde et par skisser, rytmiske mønster, jeg tror vi endte opp med å bare bruke en av dem». - Kim Åge Furuhaug Lytt her: https://orcd.co/superheavymetalhttps://orcd.co/superheavymetal Med på laget er produsent Emil Nicolaisen og Ådne Meisfjord- som står for prosessering av cymbalene med synther og effekter. Albumet ble spilt inn i mai 2018, hvor de brukte mange dager på å eksperimentere og lage så mye musikk som mulig, senere mikset med Anders Bjelland i en lang og tidkrevende prosess. Musikk for cymbaler - et fristed “Super Hea

Hver gang vi møtes - jubileum: Andre dag13.11.2020 12:54:03 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens andre dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, Vinni, Sigvart Dagsland, Eva Weel Skram, Jan Eggum og Christel Alsos på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens andre dag; Silya – Tårer (Madcon feat.Vinni) Vinni – Ka e du redd for (Sigvart Dagsland) Sigvart Dagsland – Selmas sang (Eva Weel Skram)Eva Weel Skram - Befri meg (Jan Eggum)Jan Eggum – Halve meg (Vinni) Christel Alsos – Where Love Resides (Silya)