Tre Små Kinesere er tilbake!

Det nye albumet "Nærbilda Av Oss" er ute i dag. Etter over 30 år leverer Tre Små Kinesere fortsatt visepop i særklasse.

Foto: Marthe Vannebo

LYTT HER

Det er ikke alle artister forunt å gi ut et av sine beste album etter å ha holdt på i over 30 år, men vi våger å påstå at dette er tilfelle for Tre Små Kinesere og "Nærbilda Av Oss".

Tre Små Kinesere har vært innom mange stilarter og hatt mange forskjellige lydbilder i tida siden de eksploderte inn på den norske musikkscenen i 1990 med debutalbumet "365 Fri." Ut av en generasjon med rockere, ville medlemmene i Tre Små skape noe annet. - Gode låter med fokus på tekst og innhold. Tre tiår senere, og Tre Små Kinesere leverer fortsatt visepop i særklasse! Det nye, men allikevel gamle lydbildet de debuterte med, en akustisk trio, ble forlatt allerede på album nummer to. Når dette da tas opp igjen på kommende album, kan man på mange måter kalle det en direkte oppfølger til debutalbumet, ettersom de vender tilbake til det originale, akustiske soundet.

Gruppa var på turné da Norge ble stengt ned den 20 mars 2020. Før det hadde de rukket å spille en del konserter som ren trio, for første gang på 30 år. Disse konsertene gjorde at det gamle lydbildets gjennomskinnelige kvaliteter ble gjenoppdaget av bandet selv. Siden det gamle lydbildet kom tilbake, var det også naturlig å inkludere de to andre originalmedlemmene i arbeidet. Baard Slagsvold har skrevet 4 strykearrangementer, og Øystein Hegge er medkomponist på to låter.

Albumet er produsert av lydmagiker Magnus Børmark, i samarbeid med Ulf. Magnus er kjent fra bl.a Gåte og 22, han har gitt den akustiske trioen en spennende ekstra dimensjon. Albumet er spilt inn i Øra Studio og Ulfs Krypten, mikset av Lars Lien og mastret av Ulf Holand.

Arbeidet med Tre Små Kineseres 13 studioalbum har samlet de gode kreftene som har preget Tre Små Kineseres produksjon fra debuten og fram til idag.

Det nye albumet har deres lett gjenkjennelige trondhjemske miks av tull, tøys og blodig alvor. Albumcoveret er laget av Ulf Risnes sin sønn på 12 år.

"Vi ska lag nye sanga sammen og vi ska syng dem enda ber" kan stå som bandets motto for albumet.

Besetningen består av Ulf Risnes på sang og gitar, Kjetil Sandnes på bass og sang, Lars Lien på tangenter og sang, Tor Haugerud på trommer og Magnus Børmark på "space".

Foto: Marthe Vannebo
Cover: "Nærbilda Av Oss" - Tre Små Kinesere

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.