
Tre av ti blakke før lønningsdag

– Det er helt åpenbart at mange kan bli flinkere til å få oversikt over forbruket sitt og planlegge bruken ut fra det. Derfor jobber vi for å gjøre det enklest mulig for kundene våre å få oversikt over kjøpene og netthandelen sin. Vi ønsker å tilby en bedre shoppingopplevelse og full kontroll over forbruket, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse fra Klarna går 16 prosent av de spurte tomme for penger før ny månedsinntekt kommer inn. Ni prosent oppgir at månedslønnen deres varer i rundt tre uker, mens fire prosent røper at den vanligvis bare strekker til halve måneden.
Det er flere kvinner enn menn som oppgir at lønnen ikke strekker til (35 prosent mot 28 prosent).
Flere sparer på mat enn festing
- 31 prosent av dem som ikke får lønnen til å vare hele måneden,oppgir at shopping er det første de kutter ned på når forrige lønnsutbetaling begynner å ta slutt.
- Nesten hver femte spurte (18 %) avstår fra å dra på cafe, bar eller restaurant, mens 16 prosent kutter i mat- og drikkebudsjettet. Bare 12 prosent kutter i utgifter til festing.
– Undersøkelsen viser også at unge i større grad enn eldre generasjoner kutter ned på fest og uteliv når pengene på konto begynner å ta slutt. Det kan selvsagt skyldes at dette er noe de i utgangspunktet bruker mer penger på i utgangspunktet. Det er likevel interessant å merke seg at for alle aldersgrupper sett under ett er det flere som er villig til å kutte i matbudsjett enn fest for å spare penger, sier Elvestad.
Den 24. er den store handledagen
Ifølge statistikk fra de mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger, handler nordmenn relativt jevnt gjennom måneden. Likevel er det en økning i omsetningen den siste tredjedelen av gjennomsnittsmåneden så langt i år.
– Gjennom våre betalingsløsninger omsettes det mest den 24. hver måned. I gjennomsnitt ligger omsetningen 12 prosent over gjennomsnittet denne dagen. Deretter følger den 26. Lavest er ofte omsetningen i de første ti dagene av en måned, sier Elvestad.
Dagen med aller lavest omsetning i snitt så langt i år har imidlertid vært den 17. Da ligger den i snitt fem prosent under en vanlig dag.
Fleksible betalingsløsninger påvirker handlemønsteret
Elvestad tror noe av årsakene til det relativt jevne omsetningsnivået gjennom hele måneden skyldes måten mange kunder benytter seg av Klarnas betalingsløsninger på.
– Med våre løsninger kan du handle produktene når du har behov for dem og betale når månedslønnen kommer inn på konto. Du har også mulighet til gratis å utsette betalingsfristen. Det gir fleksibilitet som gjør at du kan bruke din disponible inntekt mer jevnt over måneden uavhengig av kalenderdato, sier Elvestad.
Handlemønsteret gjennom måneden blir også trolig påvirket av når nordmenn får utbetalt sin månedslønn.
– Når du får utbetalt lønn avhenger helt av hvor du jobber. Det bidrar også til at shoppingtrykket gjennom måneden er relativt jevnt, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13-15. mai gjennomført til sammen 1021 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder








Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: