Tre av fire ikke-elbilister har stor rekkeviddeangst

Frykten for å kjøre elbilen strømtom på langtur er stor, særlig blant bensin- og dieselbilistene. - Rekkeviddeangsten lever i beste velgående og er en brems i overgangen til elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilene får stadig bedre rekkevidde og raskere lading, men rekkeviddeangsten er ikke død. Når selv halvparten av elbilistene frykter å kjøre strømtom på langturen, viser det at det fortsatt er usikkerhet om både rekkevidde og lademuligheter. (Foto. NAF/Motor)

Hele tre av fire av de som ikke eier en elbil i dag er redde for å kjøre en elbil strømtom på langtur, viser NAFs ferske elbilmonitor for mai. Blant dagens elbilister svarer halvparten det samme.

Får rekkevidde-overraskelse

- Elbilene får stadig bedre rekkevidde og raskere lading, men rekkeviddeangsten er ikke død. Når selv halvparten av elbilistene frykter å kjøre strømtom på langturen, viser det at det fortsatt er usikkerhet om både rekkevidde og lademuligheter, sier Sødal.

Rekkevidden på alle biler varierer etter vær og føreforhold. I Norge er det særlig kalde vinterdager som gir mange elbilister en overraskelse i hvor mye rekkevidden blir redusert. NAFs store elbiltester viser en reduksjon mellom fire og 36 prosent i normale norske vintertemperaturer for de nær 100 bilmodellene vi har testet. Men også i kjølig sommervær påvirkes rekkevidden.

Skal teste rekkevidde på 33 elbilnyheter

- Usikkerheten er størst blant de som ikke har kjøpt seg elbil enda. Det å bli trygg på å komme fram er viktig for at folk skal føle at overgangen til elbil er enkel. Rekkevidden betyr fortsatt mye for folk, sier Nils Sødal.

Tirsdag 6. juni og onsdag 7. juni er det igjen duket for verdens største elbiltest, El Prix. Da skal 33 elbilnyheter testes i norsk sommervær. Både rekkevidden og hvor fort bilene lader testes. Dette gjør NAF for å hjelpe forbrukerne i overgangen til elbil.

Tabell

40 %

TOTAL

100 %

Kilde: NAF Elbilmonitor mai 2023. Totalt er 1853 personer spurt, hvorav 999 eier elbil i dag.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)