Trapper opp streiken – rammer prestisjeprosjekt

I dag ble Spekter meldt om at Unio trapper opp streiken ved sykehusene med en fase 3, fra 15. juni. Det er Unio-medlemmer som jobber med utrullingen av helseplattformen i Helse Møre og Romsdal og Helse Nord-Trøndelag som nå slutter seg til de 600 som allerede er i streik – inkludert 300 nye som går ut i streik i morgen torsdag.
Streikeleder og forhandlingsleder i Unio Spekter, Lill Sverresdatter Larsen varsler nye uttak av streikende i Unio-streiken ved sykehusene fra 15. juni. Sverresdatter Larsen  er også leder i Norsk Sykepleierforbund.
Streikeleder og forhandlingsleder i Unio Spekter, Lill Sverresdatter Larsen varsler nye uttak av streikende i Unio-streiken ved sykehusene fra 15. juni. Sverresdatter Larsen er også leder i Norsk Sykepleierforbund.

Vi tar ut 14 Unio-medlemmer i de to helseforetakene. som arbeider med implementering av Helseplattformens nye felles journalløsning i midtnorske sykehus og kommuner

Fra før har vi tatt ut medlemmer ved St. Olav som jobber med det samme. Dette er i tråd med vårt ønske om å legge press på arbeidsgiverne for å få Spekter tilbake til forhandlingsbordet, slik at arbeidsgiver kan ta ansvar for å beholde livsnødvendig kompetanse. Det er det som er målet med streik, sier streike- og forhandlingsleder for Unio Spekter, Lill Sverresdatter Larsen.

Helseplattformen er et prestisjeprosjekt for norske helseforetak som nå vil bli forsinket så lenge arbeidskampen pågår.

Ti personer tas ut i Helseforetaket i Møre og Romsdal og 4 personer i Helse Nord-Trøndelag.

Her er oversikten:

Fordelt på virksomhet

Fase 3

Totalt

Helse Møre og Romsdal HF

Helse møre og romsdal hf klinikk for diognostikk laboratorier/radiologi - molde

Helse Møre og Romsdal HF, Fagavdelingen Molde

Helse Møre og Romsdal HF, Fagavdelingen Volda

Helse Møre og Romsdal HF, Fagavdelingen Ålesund

Helse Møre og Romsdal HF, Personalavdelingen

Helse Møre og Romsdal HF, Personalavdelingen Molde

Helse Møre og Romsdal HF, Personalavdelingen Ålesund

Helse Nord-Trøndelag HF

Totalt

Her er det streik i sykehusene:

Tore Bollingmo
Mobil : 928 40 177

Nora Sørensen
Mobil : 907 98 919

Kampklare medlemmer i Unio-streik ved sykehuset i Bergen.
Klar melding fra de streikende sykeansatte i Unio Spekter.
Unio-streikende med klar tale fra Universitetssykehuset i Nord-Norge, i Tromsø.
I Bergen tar de streikende sykehusansatte i Unio-streiken sats for bedre reallønn.
Unio-streiken i sykehusene omfatter også Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø.
Unio er i streik ved sykehusene. Streikeviljen er stor.
Unio vil ha uttelling for kompetanse for ansatte ved Sykehusene, som er i forhandlingsområdet Spekter.

Unio er partipolitisk uavhengig og er med over 380 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.

Unio-leder er Ragnhild Lied.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Unio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

En svale gjør ingen sommer16.2.2024 09:35:00 CET | Pressemelding

De foreløpige TBU-tallene viser at offentlig ansatte har kommet bedre ut enn mange andre grupper. - Vi har tidligere sett at lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsramma. Unio er derfor fornøyd med å ha forhandlet frem et godt resultat for offentlig sektor etter mange år med en dårlig lønnsutvikling for høyt utdannede. Fjorårets oppgjør har også ført til at likelønnsgapet er noe redusert. Men en svale gjør ingen sommer, sier Unio-leder Ragnhild Lied.