Tore Ulstein ny styreleder i SINTEF

Tore Ulstein er valgt som ny styreleder i SINTEF på SINTEFs rådsmøte 11. mai. Ulstein er valgt for to år, og vil etterfølge Walter Qvam, som har vært styreleder i SINTEF siden 2016.
NY STYRELEDER: Tore Ulstein er valgt som ny styreleder i SINTEF. Foto: Ulstein Group

- Jeg har lenge vært opptatt av mulighetene som ligger i et sterkt samarbeid mellom kunnskapsmiljøene og næringslivet, der instituttsektoren spiller en særs viktig rolle. Da jeg fikk en forespørsel fra valgkomitéen i SINTEF, var det ikke umiddelbart enkelt for meg å si ja, siden jeg var i slutten av min første periode som styreleder for NORCE. Jeg valgte imidlertid å takke ja til tilliten fra SINTEF, og føler på en ydmykhet i forhold til å lede styret i Norges største forskningsinstitutt, sier Tore Ulstein.

Ulstein sier videre at for han blir «ringen litt sluttet» ved å komme tilbake til et miljø han kjenner godt gjennom sin sivilingeniør- og doktorgrad, ikke minst som forsker ved MARINTEK (nå SINTEF) i Trondheim.

Kjenner instituttsektoren godt

- Jeg ser frem til å ta fatt på denne nye utfordringen sammen med resten av styret, og ikke minst konsernsjef Alexandra Bech Gjørv og hennes lederteam, sier den nye styrelederen.

Valgkomiteens leder og rektor ved NTNU, Anne Borg, forteller at de er glade for at Tore Ulstein har valgt å takke ja til å innstilles som ny styreleder i SINTEF.

- Vi kjenner Tore Ulstein særlig godt fra hans mangeårige, tette kontakt med NTNU i Ålesund hvor han i ulike sammenhenger velvillig deler av sin store kompetanse og sitt engasjement. Med dette får SINTEF en styreleder som kjenner instituttsektoren godt, og som har bred industriell erfaring, sier hun.

Ser fram til samarbeid

Konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv, takker Walter Qvam for den store innsatsen han har lagt ned som styreleder i SINTEF over flere år, en periode preget av stor omstilling både for landet vårt og for SINTEF. Hun ser nå fram til å arbeide nært med den nye styrelederen.

- Tore Ulstein har over lang tid har vist vilje til å sikre innovasjon og verdiskaping gjennom å koble kunnskapsmiljøer og industri, sier hun.

Kort biografi

Tore Ulstein (f. 1967) er Dr. ing. fra NTH i Trondheim med spesialfag marin hydrodynamikk, samt diplom fra MIT. Han er styreleder i Ulstein Group ASA og innehar flere styreverv i Ulsteinkonsernet, der han har innehatt ulike lederroller gjennom 20 år. Ulstein var president i NHO i perioden 2013 – 2017, og er blant annet medlem i Norsk Industri sitt Innovasjonsutvalg, Divisjonsstyret for Industri og Energi og Divisjonsstyret for Innovasjon i Norges Forskningsråd. Ulstein har vært styreleder i forskningsinstituttet NORCE siden 2020, et verv han nå fratrer.  Han har tidligere arbeidet som førsteamanuensis II ved NTNU og doktoringeniør ved SINTEF-instituttet MARINTEK (Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt).

Kontaktinformasjon:
Tore Ulstein, ny styreleder Tlf. 905 21 066
Anne Borg, leder for valgkomiteen og rektor ved NTNU Tlf. 416 62 984
Vincent Fleischer, direktør strategi og kommunikasjon SINTEF Tlf. 415 66 414

SINTEF er et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter, og utfører hvert år flere tusen oppdrag – for små og store kunder. Vi er et bredt, flerfaglig forskningsinstitutt med internasjonalt ledende spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. Vi utfører forskning som FoU-partner for næringsliv og forvaltning og er blant de største instituttene for oppdragsforskning i Europa.

Høye investeringer i SINTEF i 2023, EU kompenserer for lave nasjonale utlysningsnivåer26.4.2024 12:37:06 CEST | Pressemelding

I en tid med stort behov for nye løsninger holder forskningsvirksomheten i SINTEF bare så vidt tritt med inflasjonen. SINTEF utførte forskning for 4,2 milliarder kroner i 2023, gjennom 6.371 prosjekter for 3.341 oppdragsgivere. Det ble investert 321 millioner kroner i laboratorier, vitenskapelig utstyr og forskningsbygg. Uttellingen i EUs programmer for forskning og innovasjon var svært god.