Tora Augestad sitt nye album er ute nå

Foto: Andreas Ulvo

Tora Augestad fyller 40 år i desember, og feirer med å slippe sitt nye album Dialogues på Grappa Musikkforlag i dag.

Hør Dialogues her!

I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes nyeste utgivelse Dialogues går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene.

Platen beskriver et spesielt kunstnerskap; Augestad er kjent som en sjangersjonglør og grensesprenger som tar hvert musikalske landskap hun beveger seg inn i på alvor. Duoformatet er intimt og sangene av Henry Purcell via Schubert, Jan Eggum og Kari Bremnes, til nyskrevne låter av Mathias Eick og Trygve Seim, har et neddempet preg. Dialogues følger et døgn og forsøker å transcendere sjangre. Klassiske perler glir sømløst over i evergreens fra «The American Songbook» til nyere sanger av Geirr Tveitt og John Cage. Nok en gang er dette et unikt album fra hennes hånd.

Dialogues er et forsøk på å fange musikalske dialoger på plate. Jeg spiller meg på mange måter gjennom min karriere med skinnende medmusikanter, forteller Tora.

– I en hektisk og støyende tid som vår, ønsket jeg å lage et neddempet album som senker pulsen og som presenterer låtene i et intimt rom. Låtmaterialet fra klassiske miniatyrer via evergreens og nyskrevne ting til den norske sangskatten er noen av mine favoritter. Jeg håper lytteren finner sin favoritt blant sangene som går fra morgen til natt.

Musikerne hun har med seg er Trygve Seim, Christian Eggen og Svante Henryson, Frode Barth, Frank Hovland (Bergen), Bendix Dethleffsen (fra Ibsenprisvinner Marthalers teaterproduksjoner), Torbjørn Dyrud, Erlend Skomsvoll, Jørn Simen Øverli og den sveitsiske barokkspesialisten Martin Zeller. I tillegg er hennes eget ensemble Music for a While, med Stian Carstensen, Mathias Eick, Trygve Brøske, Pål Hausken og Martin Taxt, å finne her som medmusikanter.

10. desember kan du også oppleve Tora live på Parkteatret med julekonserten og 15-årsjubileet for Music for a While. På konserten blir det også vintersanger med juledryss fra ensemblet som feirer 15 år som band i år! Vi kan love en vakker og underholdende konsert med klassiske høydepunkter, allsang, latter, julesvisker og barokkmusikk slik du aldri har hørt den før.

Foto: Andreas Ulvo
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Albumcover for Dialogues

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Ny singel fra Knut Buen og Sigmund Groven!31.7.2020 10:53:06 CESTPressemelding

Knut Buen og Sigmund Groven slipper singelen «Bruremarsj frå Seljord» 31. juli! Dette er en av de mest kjente tradisjonelle slåttene fra Telemark, her for første gang i samspill mellom hardingfele og munnspill. På forestillingen «Somliga går med trasiga skor» - en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget - på Notodden teater søndag, 2. august vil det bli premiere på den tilhørende musikkvideoen. Den blir samtidig tilgjengelig digitalt for alles glede! Konserten blir streamet live på Facebook klokka 18.00. Hør «Bruremarsj frå Seljord» her: https://orcd.co/bruremarsj "The Sound of Telemark" Det nye albumet «The Sound of Telemark» slippes 25. september. Dette er første gang de musikalske heltene fra Telemark samarbeider på en plate! «The Sound of Telemark» er spilt inn live i maskinhallen/«høytidshallen» på Vemork, Rjukan. Releasekonserten for albumet vil bli nettopp på Vemork onsdag 30. september. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. Plata vil inn

Brødrene Iversens Orkester er ute med «Angen av jord»24.7.2020 09:30:00 CESTPressemelding

Hør singelen her! Brødrene Iversens Orkester er tilbake med sommersingelen «Angen av jord». Dette er en hyllest til den vestlandske sommeren og bløminga i Hardanger. Dagfinn Iversen skrev sangen under et besøk i den vakre bygda Ulvik. Varmen, fargene og ikke minst den fantastiske lukta inspirerte Iversen til å skrive denne vakre sommarlåten. Vokal: Dagfinn Iversen Gitar/Banjo/Lapsteel: Bjarte Aasmul Fløyte: Anders Bitustøyl Piano: Christian Øvreaas Bass: Geir Aimar Rognø Trommer: Helge Fredheim Innspelt og produsert av Bjarte Aasmul Miksa og mastra av Daniel Birkeland i Havnelageret Studio

De Musikalske Dvergene slipper ny singel24.7.2020 09:17:07 CESTPressemelding

Hør «Hjertegod» her! Fem år etter sitt forrige studioalbum er De Musikalske Dvergene endelig tilbake med den første singelen fra det kommende nye albumet. Ifølge låtskriver og vokalist bandets Helge Grønhaug er dette en lystig låt med en besk tekst, men meningen bak den er verken ondsinnet eller moraliserende. – Sangene våre skal være et klapp på skulderen, ikke et slag i trynet! Er det noe vi er dårlige på, så er det tristesse, sier han. Teksten - som verken er lettbeint eller rosenrød - er ikledd en munter melodi fremført med entusiastisk optimisme godt hjulpet av Ine Tumyr (Mighty Magnolias) på kor. «Hjertegod» er dessuten et godt eksempel på samarbeidet med Svein Hovland (produsent) og Kåre Klavenes (kreativ lyd, -miks og -mastring). Det var disse to som i sin tid fikk bandet i studio for å lage debutplaten «En klase bananer og en enkel seng». Albumet Bak neste blåne er ute 16. oktober.

Beau Rivage slipper «Sommersang»17.7.2020 09:11:59 CESTPressemelding

Hør singelen her! Beau Rivage er et band bestående av musikere med lang fartstid i norsk musikk. Deres nye singel, «Sommersang», er skrevet av Kjell-Arne Tilley. Musikkformen kan best beskrives som rivieramusikk, med en undertone av sosialrealisme. Dette er musikk som bare er der, som når bølger skyller mot land på en sandstrand en vakker sommerdag. «Sommersang» tegner et bilde av de små tingene i livet, som gleden av å se en travel humle summe forbi en sommerdag. Det er sommer og vi kan endelig realisere det som vi i en stresset hverdag ønsket at vi hadde tid til. Rett og slett det å sitte ute på trammen og nyte synet av løvetannen, svømme en tur eller seile i en åpen båt. – Noen ord formidles med ettertanke. Det å ha tid til det kjæreste i livet, det å holde en guttepjokk i hånden sin, eller drømmen om henne i sommerkjolen en vakker sommerdag. Den lyse årstiden gir oss tid til å vandre barfota rundt på stranden, glemme sorger og den vonde tanken, rett og slett bare være her, sier ban

Jan Bøhler er ute med sommerlig singel og musikkvideo3.7.2020 08:47:00 CESTPressemelding

En aldri så liten sommerhilsen fra Jan Bøhler er ute på alle plattformer i dag. Hør singelen «Sommerbildene våre» her, og se den nye musikkvideoen her! I fjor slapp endelig Jan Bøhler sitt debutalbum, Enkel Type, og førstkommende fredag henter vi ut én av låtene herifra. Om den forteller Jan: – I disse varme, gode sommerdagene når vi har tid til å la inntrykkene synke inn, opplever vi natur og verden rundt oss på en annen måte. Små ting som vi ellers raser forbi, kan gi rike opplevelser og stemninger. Det er dette «Sommerbildene våre» handler om. At når vi her til lands ikke har så mange varme sommerdager, er det desto viktigere å ha dem med oss hele året, fordi de gir oss mye å leve på av sinnsro, energi, glede og nærhet når hverdagen kommer. Med andre ord er dette en knallfin musikalsk kompanjong å ha med seg gjennom den neste tiden.

Arve Tellefsen gir ut album med forsvunnede opptak2.7.2020 11:07:24 CESTPressemelding

Arve Tellefsen og Kaare Ørnung – et begrep i norsk musikkliv. Utgivelsen ‘Serenade’ solgte over 25000 eksemplarer. Arve og Kaare hadde enda fler iørefallende klassiske perler på repertoaret, og gikk direkte i studio. Men hvor ble det av disse opptakene? Forsvunnet – inntil nå! Albumet 'Haijn Kaare Ørnung å Æ' er ute i morgen, 3. juli. Arve Tellefsen og Kaare Ørnung startet sitt samarbeid i 1965. De to ble folkeeie og reiste land og strand rundt i flere tiår fremover, med talløse opptredener også på radio og TV. Så en dag i 2007 dukket det opp en innspilling som begge hadde glemt: ‘det låter jævla bra!’ Kaare var svært opprømt da han ringte Arve en morgen. Han hadde ryddet hjemme og kom da over en kassett som han satte på for å høre hva det var for noe. «Og så var det oss to, det hørte jeg med en gang. Men det kunne for så vidt like gjerne vært Jascha og Vladimir, for det låter jævla bra!» ropte Kaare inn i telefonen. Arve bemerker lakonisk at de to alltid var på fornavn med sine forbil