Tora Augestad sitt nye album er ute nå

Foto: Andreas Ulvo

Tora Augestad fyller 40 år i desember, og feirer med å slippe sitt nye album Dialogues på Grappa Musikkforlag i dag.

Hør Dialogues her!

I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes nyeste utgivelse Dialogues går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene.

Platen beskriver et spesielt kunstnerskap; Augestad er kjent som en sjangersjonglør og grensesprenger som tar hvert musikalske landskap hun beveger seg inn i på alvor. Duoformatet er intimt og sangene av Henry Purcell via Schubert, Jan Eggum og Kari Bremnes, til nyskrevne låter av Mathias Eick og Trygve Seim, har et neddempet preg. Dialogues følger et døgn og forsøker å transcendere sjangre. Klassiske perler glir sømløst over i evergreens fra «The American Songbook» til nyere sanger av Geirr Tveitt og John Cage. Nok en gang er dette et unikt album fra hennes hånd.

Dialogues er et forsøk på å fange musikalske dialoger på plate. Jeg spiller meg på mange måter gjennom min karriere med skinnende medmusikanter, forteller Tora.

– I en hektisk og støyende tid som vår, ønsket jeg å lage et neddempet album som senker pulsen og som presenterer låtene i et intimt rom. Låtmaterialet fra klassiske miniatyrer via evergreens og nyskrevne ting til den norske sangskatten er noen av mine favoritter. Jeg håper lytteren finner sin favoritt blant sangene som går fra morgen til natt.

Musikerne hun har med seg er Trygve Seim, Christian Eggen og Svante Henryson, Frode Barth, Frank Hovland (Bergen), Bendix Dethleffsen (fra Ibsenprisvinner Marthalers teaterproduksjoner), Torbjørn Dyrud, Erlend Skomsvoll, Jørn Simen Øverli og den sveitsiske barokkspesialisten Martin Zeller. I tillegg er hennes eget ensemble Music for a While, med Stian Carstensen, Mathias Eick, Trygve Brøske, Pål Hausken og Martin Taxt, å finne her som medmusikanter.

10. desember kan du også oppleve Tora live på Parkteatret med julekonserten og 15-årsjubileet for Music for a While. På konserten blir det også vintersanger med juledryss fra ensemblet som feirer 15 år som band i år! Vi kan love en vakker og underholdende konsert med klassiske høydepunkter, allsang, latter, julesvisker og barokkmusikk slik du aldri har hørt den før.

Foto: Andreas Ulvo
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Albumcover for Dialogues

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Aslag Haugens dag i «Hver gang vi møtes»18.1.2020 09:50:42 CETPressemelding

Etter forrige helgs skjønne sesongstart med TV2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til Odd Nordstoga og hans virke, blir denne ukens episode dedikert til en viss legendarisk hallingdøl. Musikken kan du høre allerede nå! Hør sangene fra Aslag Haugens dag her! Aslag Haugen er mest kjent som vokalist, komponist og frontfigur i rockegruppen Hellbillies. Bandet har gitt ut ti studioalbum og fire konsert- og ett samlealbum. De fleste har solgt til gull eller platina. Bandet har vunnet tre Spellemannpriser og ble kåret til Årets spellemann i 2007. De har dessuten vunnet målprisen for sin dialektbruk. «Den finaste eg veit» og «20 år på vegen» er to av flere låter som har gjort Hellbillies kjær og kjent. – Jeg gleder meg til å bli kjent med de andre artistene og håper på masse gode musikalske opplevelser. Å høre de andre artistene sine tolkninger av Hellbillies’ låter blir spennende. Det skumle oppi alt er å tolke de andre sine låter, jeg har stor respekt for de andre som driver i låtsk

Hør Einar Flaas nye singel «Worry Chord»17.1.2020 09:29:17 CETPressemelding

Midt i vintermørke januar gir Einar Flaa ut sin kanskje dystreste sang noensinne. I låta «Worry Chord», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag, synger Einar ærlig om egne bekymringstanker og hvordan de har plaget han så lenge han kan huske. Sjekk ut «Worry Chord» her! – Låta handler også om hvordan han på egenhånd har prøvd å finne en vei ut av mørket uten særlig suksess, og hvordan det hele har toppet seg det siste året, forteller han. Men til tross for låtas moll-stemte tekst, er denne sangen - som er dedikert til moren hans - musikalsk sett lysere og mer håpefull, og minner umiddelbart om en ung Neil Young i sine beste år. «Worry Chord»en del av Einar Flaas kommende og høyst personlige album. På låta blir Einar backet opp av et musikalsk stjernegalleri med Geir Sundstøl som produsent og lagfører.

Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå17.1.2020 09:26:01 CETPressemelding

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag. Hør og kjøp albumet her! – En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017. Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her. For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er de

Nytt album fra Torgersen, Alessandrini og Bergen Filharmoniske Orkester er ute nå17.1.2020 09:00:00 CETPressemelding

Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk i den klassisk/romantiske tradisjonen. Hør albumet her! Komponisten Carl Arnold (1794–1873) brakte Beethovens ånd med seg til Norge, og bygget grunnmuren for det profesjonelle musikklivet i landet vårt. Pianisten Torleif Torgersen har tidligere gitt ut et kritikerrost album med solo klavermusikk av Arnold. Nå presenterer han en innspilling av komponistens store klaverkonsert og sekstett, sammen med Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av dirigent og tidligmusikkekspert Rinaldo Alessandrini. Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk som krever alt av Torleif Torgersen. Det er første gang i moderne tid denne musikken kan høres med instrumentet den er skrevet for – hammerklaveret! I 2011 skrev Dagbladets anmelder: «Minst like gledelig som møtet med Arnold så byr utgivelsen på storartet møte