Tommy Tokyo er ute med «Country Girl»

Foto: Louie Young Ottosen

Dette er den tredje singelen fra Tommy Tokyo kommende album, som er ute på Drabant Music i dag.

«Country Girl» følger de allerede brilliante smakebitene som er «Gloomsville» og «The Extra Mile». Denne gangen handler det for Tommy om å være ute på reise i musikkens tjeneste, og er musikalsk sett både oppløftende og nedpå på én og samme tid.

– Det er om å forlate hjemmets trygge rammeverk, sier han.

– Og det er jo noe som fører til en umiddelbar lengsel hjem igjen til både «Country Girl» og barna. Samtidig er det et faktum for meg at scenenes tiltrekningskraft er stor.

Vi gleder oss til å presentere resten av albumet The Remaining Days of Life, som kommer på nyåret. Hør «Country Girl» her!

Foto: Louie Young Ottosen
Singelcover for «Country Girl»

Temporary er ute med ny singel fra kommende album28.2.2020 09:15:54 CETPressemelding

Temporarys nye singel er nok den låta de har brukt lengst tid på å skrive, og for en frydefull låt den har blitt! Hør «Standing Still» her! «Sedvanlig smakfull og nydelig» er ordene NRK P3s Ruben Gran brukte da Temporary sin forrige, minimalistiske singel «Youth» ble anbefalt av Urørt. I dag er duoen tilbake med sin nye singel «Standing Still», og denne gangen har de igjen med seg et fullt band. Låta ble opprinnelig snekret sammen av Mikael i kollektivet hans i Trondheim for ca. to år siden. Siden da har han og Jonas jobbet mye med den, både sammen og hver for seg, og til slutt har de endt opp med en sang som i sitt særdeles fornøyelige uttrykk er som skapt for den kommende våren. Tekstmessig setter de dessuten ord på noe mange unge i dag kan relatere til. – «Standing Still» handler om frykten for å stå stille, og følelsen av at man ikke er på vei noe sted, forteller Mikael. – Teksten ble skrevet over lang tid, over forskjellige perioder, noe som gjør at den bærer preg av personlig utv

Magne Furuholmen og kunstnerduo er ute med dystopisk musikkvideo21.2.2020 17:08:00 CETPressemelding

I forbindelse med Magne Furuholmens solo-single, «This is Now America», har den norsk/tyske kunstnerduoen Vegard Vinge og Ida Müller fått frie tøyler til å lage en slags fetter til den berømte videoen for «Take On Me», som denne uken passerte utrolige én milliard visninger på YouTube. Se musikkvideoen til «This is Now America» her! Videoen er et samarbeid mellom Vinge/Müller og Furuholmen, og kan leses som et tilsvar i debatten som har rast rundt Kulturrådets bruk av kultur-midler, der Vinge/Müller er trukket frem og hengt ut basert på korte, tendensiøse klipp fra deres monumentale performace-teater oppsetninger. Videoen er like gjennomarbeidet og spektakulær som den er ubehagelig, og i det magiske håndtegnede universet til Vinge/Müller følger vi en sårbar ungdomsgutt på randen til selv-destruksjon, som kikker bekymret ut på en verden i oppløsning. Istedet for å involvere seg i en meget populistisk opphetet debatt, har kunstnerne altså isteden her gått sammen for å laget et nytt kunstv

Pine Lake er ute med ny musikk21.2.2020 10:20:34 CETPressemelding

Hør den splitter nye singelen «Chosen One» her! Ifølge vokalist Martin Mydske Nilsen tenkte han på et bilde han er veldig glad i da han skrev teksten til denne singelen; Edvard Munchs "Melankoli" (1894). Dette endte da opp som singelens coverbilde. Han forteller videre at dette er en låt som handler om hvordan stort potensial ikke alltid slår ut i full blomst. – Låta setter også fingeren på at en selv kanskje er det største hinderet for å lykkes i relasjoner og ellers i livet, forteller han videre. Pine Lake består av medlemmer med erfaring fra mange ulike sjangre, fra beinhard blodpunk til visepop. Medlemmene har bla. spilt i en rekke band kjent fra undergrunnen i Oslo: Retardos, Shaun Bartlett, White Willow, Yelp med flere. Dette bidrar til et musikalsk uttrykk som spenner bredt men er fjellstøtt forankret i groovy og melankolsk popmusikk. Debutalbumet Strangers at Last ble sluppet i mars 2017, og året etter kom oppfølgeren Sand Through Glass, der bandet samarbeidet på tre spor med e

2 x terningkast 6 til Ole Paus sitt nye album med Motorpsycho31.1.2020 09:32:17 CETPressemelding

"Går det an å lage et av sine beste album i en alder av 72 når du har gitt ut plater siden 1970? Det er 50 år siden, det! Svaret er entydig ja." - Dagbladet, terningkast 6. "Ole Paus har selv sagt at dette er hans beste album siden Garman. Det har vært nesten 30 plater imellom, men jeg tror jammen han har rett." - Aftenposten, terningkast 6. "Kombinasjonen av Ole Paus og Motorpsycho låter slett ikke så dumt som det kan høres ut som. Tvert i mot." - Dagsavisen, terningkast 5. Med landets mest kompromissløse rockeband i ryggen, returnerer ikoniske Ole Paus med sitt nye album, Så nær, så nær, i dag på Drabant Music. Hør og bestill albumet her! Ole Paus ga seg som plateartist i 2013 med trippelalbumet Avslutningen som solgte imponerende 80 000 eksemplarer, og ble med det hans største albumsuksess noensinne. Han har holdt hva han lovet veldig lenge, men da idéen om å gjøre en plate og bli produsert av Motorpsychos Bent Sæther dukket opp for noen år siden, begynte lysten og viljen gradvis å

Inge Bremnes er ute med «Torshov»24.1.2020 09:54:11 CETPressemelding

Inge Bremnes starter det nye tiåret med lekker og seig pop i form av «Torshov», som er ute nå. Hør singelen her! Alle har vel hørt setningen "samme for meg, vi gjør det du vil", vel vitende om at den betyr noe helt annet. Man kan bli motløs av sånt. Det er det denne nye singelen fra Inge Bremnes handler om; utydelige folk som ikke klarer å si hva de vil, men likevel forventer at du skal forstå nøyaktig hva de ønsker. – Det kan føles som bøker på bøker av tegn man helst skulle ha lest. Noen ganger er det kanskje best å få det på lydbok, forteller Inge. «Torshov» følger forrige singel «Meire vi», og begge er med på Inges kommende album. Men de er også klare tegn på at det har skjedd en svært spennende og fengende forandring i hans musikalske uttrykk. – I produksjonen har vi denne gang gått inn for å understreke ønsket om noe enkelt, som en kontrast til vanskelighetene som kan oppstå når mennesker prøver å kommunisere, sier han.

Endelig ny musikk fra Temporary!24.1.2020 09:34:06 CETPressemelding

Den nye singelen «Youth» er ute i dag, og er et drømmende tilbakeblikk til enklere tider. Hør «Youth» her! Både før og etter utgivelsen av fjorårets debutalbum, When I Leave, har Temporary høstet mange lovord for virket sitt, både i studio og på scena. Fortsettelsen begynner nå med «Youth», som er en rolig og melankolsk låt hvor duoen - bestående av Jonas Utseth Peitersen og Mikael Øgaard - har gått tilbake til enkel kassegitar og utsøkte vokalharmonier. – Etter å ha gitt ut et album bestående av mange låter med fullt band, bestemte vi oss fort for at neste singel skulle minne mer om vårt originale uttrykk, sier Mikael. Låta ble skrevet på starten av høsten, i en tid hvor overgangen fra ferie og ro til hverdagslivet er på sitt mest aktuelle. Den ble et slags drømmende tilbakeblikk til enklere tider, langt bort fra hverdagens rutiner og utfordringer. «Youth» er innspilt i kjellerstudioet til Jørn Christensen (CC Cowboys) på Vinderen, som har sørget for å gi låta en helt spesiell stemnin