Innovasjon Norge

To nye reisemål godkjent i merkeordningen Bærekraftig reisemål

Del

Innovasjon Norge har nå tildelt Lofoten og Suldal Merket for bærekraftig reisemål. I en tid med dramatiske endringer for reiselivsnæringen fortsetter flere reisemål med langsiktig arbeid for økt bærekraft. Listen over godkjente reisemål blir stadig lengre.

Reine i Lofoten. Foto: Mattias Fredriksson, Visit Norway.
Reine i Lofoten. Foto: Mattias Fredriksson, Visit Norway.

- Vi gratulerer Lofoten og Suldal med Merket for bærekraftig reisemål. De har vært gjennom en lang og grundig prosess der de gjennom et bredt samarbeid, grundige målinger og kartlegginger har jobbet for en samlende og god reiselivsutvikling. Til tross for at det er en ekstrem tid for reiselivet er det gledelig å se at reisemål satser fullt på å utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Det er bra for lokalbefolkningen, for reisemålene selv, for miljøet, og for gjestene. Slik styrkes næringen i konkurransen om stadig mer bevisste turister, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

De to reisemålene skulle møte næringsminister Iselin Nybø i Oslo i dag og få diplom for oppnådd milepæl. Møtet er utsatt på grunn av smittesituasjonen.

Merkeordningen er et verktøy for strategisk planlegging, iverksetting og måling av arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling over tid. Både næring, lokalsamfunn og kommuner deltar og bidrar i arbeidet. Prosessen frem mot første godkjenning tar cirka to år, deretter må reisemålet fortsette målinger og god styring, og hvert tredje år må reisemålet godkjennes på nytt.

Lofoten
- Vi er en hel region som har jobbet i lang tid for å oppnå merket som et bærekraftig reisemål. Men det er nå jobben begynner. Vi har satt et nullpunkt og skal jobbe beinhardt i tre år med å forbedre indikatorene og det vi har jobbet med siden 2017. At vi nå har oppnådd merket er både inspirerende og motiverende, og gir oss en tydelig retning fremover, sier Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten.

Det er jobbet aktivt på tvers av Lofoten-samfunnet gjennom hele prosessen, med grundig kartlegging. Prosjektet har omfattet innbyggerundersøkelse, gjesteundersøkelse og arbeid med reiselivsnæringen for å få deres respons. I 2019 var det om lag én million gjestedøgn i Lofoten. Befolkningen er derfor vant til å ta imot mange gjester og kjenner reiselivets ulike sider.

Suldal
- Dette er fantastisk! En bekreftelse på at vi er på rett vei. Merket kjennes riktig ut og også på en måte kjent for Suldal. Det oppmuntrer, inspirerer, og betyr en tydelig retning på reisemålsutviklingen vår og for alle de flotte bedriftene våre og alle som eier, leder og jobber i dem. Merket sender viktige budskap til både oss som bor og jobber her og ikke minst til de som besøker oss. Og så forplikter det! Det konstaterer prosjektleder Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst.

Suldal Vekst har hatt med seg reiselivsnæringen, Suldal Næringsforening og Suldal kommune for å drive fram prosessen. Kommunen har en lang reiselivshistorie og ønsker å jobbe mer målrettet, mer strategisk og smartere med reisemålsutviklingen. - Reiselivsnæringa gir store ringvirkninger i kommunen og området vårt, og vi ønsket et tydeligere strategisk fokus på bærekraft – ikke bare for reiselivsnæringa, men også for hele næringslivet og regionen rundt, sier Steine.

Fakta om ordningen:
For å oppnå merket første gang må reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.

Arbeidet er også reiselivets måte å samle data og indikatorer som inngår i rapportering om FNs bærekraftsmål på.

Merkeordningen bygger på internasjonale standarder for hvordan et reisemål kan sikre bedre grep om egen retning og utvikling i et samspill mellom reiseliv, kommune og lokalsamfunn. Oppnådd merke er likevel kun en milepæl. Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, og for å opprettholde merket må reisemålet oppdatere sin besvarelse og levere tydelig forbedring på 104 indikatorer.

Lenker:

Om Merket for bærekraftig reisemål:
https://www.visitnorway.no/innsikt/brekraftig-reisemaalsutvikling/ 
https://www.visitnorway.no/om-norge/baerekraftig-reiseliv/ 

Kontaktpersoner

Ingunn Sørnes, spesialrådgiver bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge,

insor@innovasjonnorge.no tlf. +47 957 78 663

Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst, e-post laila@suldalvekst.no, tlf. 977 75 757.

Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten, e-post line@visitlofoten.no, tlf. 922 46 956.

Nøkkelord

Bilder

Reine i Lofoten. Foto: Mattias Fredriksson, Visit Norway.
Reine i Lofoten. Foto: Mattias Fredriksson, Visit Norway.
Last ned bilde
Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten.
Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten.
Last ned bilde
Sand i Suldal. Foto: Lise Bjelland, VisitSuldal.
Sand i Suldal. Foto: Lise Bjelland, VisitSuldal.
Last ned bilde
Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst. Foto: Privat.
Laila Steine, daglig leder i Suldal Vekst. Foto: Privat.
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2021 - en SWOT-analyse av norsk næringsliv31.5.2021 12:07:47 CEST | Presseinvitasjon

Verden etterspør grønne og digitale løsninger - EU lanserte i 2019 vekststrategien Green Deal, USA har sin plan Build Back Better. Dette betyr at verden er full av muligheter, akkurat nå. Verden ønsker norske løsninger og norske selskaper velkommen. Men muligheter er bare muligheter om vi ikke aktivt jobber for å ta dem. På Innovasjonstalen skal vi gjøre en SWOT-analyse - hva er styrkene, svakhetene, mulighetene og truslene Norge står overfor i global konkurranse?

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom