Three Souls ute med kraftfull soul ballade

Funk bandet inviterer til samtale og åpenhet i sin nye singel "Wish I Knew"

Foto: Jonathan Vivaas Kise

LYTT HER

For noen år siden mistet samtlige i bandet Three Souls en god venn som ikke ønsket å leve lenger. En venn som bar på en sorg ingen visste om. En venn som ble borte alt for tidlig. Årene har gått, men vennene hans kjenner fremdeles på en hjelpeløs følelse av å ikke ha strukket til. Følelsen av at det er noe de kunne ha gjort for å forhindre at det utenkelige kunne skje.

Three Souls` nyeste singel “Wish I Knew” tar for seg nettopp dette. Tomrommet de etterlatte sitter igjen med og de ubesvarte spørsmålene som følger med. “Wish I Knew” er en forløsende soul-ballade ment for å sørge, reflektere og ikke minst minnes. Samtidig ønsker bandet å invitere til en samtale det kan være vanskelig å ha, og å oppfordre til mer åpenhet.

Three Souls er et 8-manns funk-band som leverer solide og fengende låter, og har de siste årene etablert seg som et av de råeste livebandene i Norge. I “Wish i Knew” viser de hvilken bredde og musikalske overskudd de besitter.

Selvmord er et sårt tema det er vanskelig å snakke om, med forvirrende og frustrerende nyanser som gjør at vi ofte unngår hele samtalen. Men paradoksalt nok er det forebyggende å snakke om og være åpen om selvmord. I sangen "Wish I Knew" ønsker gruppa å uttrykke de etterlattes perspektiv. Pårørende kan bli overveldet av skam, sorg og skyldfølelse, og de kan bli opphengt i søken på å finne svar.

Three Souls setter ord på disse følelsene, og håper låta vil kunne gi trøst og signalisere til de som sitter igjen at “du er ikke alene”. Låta tydeliggjør hvor viktig det er for personer med selvmordstanker at man tør å åpne seg opp og spørre om hjelp.

I forbindelse med utgivelsen av “Wish I Knew” lager Three Souls en bevisstgjøringskampanje i samarbeid med organisasjonen LEVE - Landsforeningen for etterlatte etter selvmord. Om bare ett eneste liv kan reddes av denne låta, har den gjort jobben sin. All trøst og glede den ellers kan bringe er bare bonus.

Låta er den tredje singelen fra bandets kommende album som slippes i 2023, og er spilt inn og produsert sammen med Dag Erik Johansen.

Foto: Jonathan Vivaas Kise
Cover: Three Souls - Wish I Knew

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.