KistefosKistefos

The Twist åpnes i dag av Dronning Sonja

H.M. Dronning Sonja vil foreta åpningen av Kistefos` nye spektakulære museumsbygg `The Twist`. H.K.H. Kronprins Frederik av Danmark, Statsminister Erna Solberg, Finansminister Siv Jensen, Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande og 500 inviterte gjester vil også være tilstede.

The Twist på Kistefos © BIG – Bjarke Ingels Group. Foto: Laurian Ghinitoiu

-       Etter mange år med planlegging og utvikling, er vi stolte av å kunne åpne dette flotte nye bygget `The Twist` på Kistefos, noe som lar oss utvikle arbeidet med ledende samtidskunstnere og ønske flere besøkende velkommen enn noen gang før. Vår ambisjon er å gjøre Kistefos til en must-see kulturdestinasjon med et skiftende utstillings- og skulpturprogram i verdensklasse, for å komplementere den rike industrielle arven på stedet, sier Christen Sveaas.

Med sitt spektakulære design, nærmest svevende i et 60 meter langt spenn over Randselva, er The Twist både et museum, en bro og en skulptur i seg selv. Museet er tegnet av de danske stjernearkitektene i BIG – Bjarke Ingels Group, og har blitt kåret til et av verdens vakreste bygg som åpner i 2019 av både Bloomberg og The Telegraph.

Det 1.000 kvm store museumsbygget skrur seg på midten i en skulpturell form og danner en forbindelse mellom nord- og sørsiden av parken. Designet er direkte inspirert av omgivelsene på Kistefos, og museet vil fungere som en forlengelse av oppdagelsesferden gjennom skulpturparken.

-       Vi ble umiddelbart fasinert av det dramatiske landskapet på Kistefos – den buktende elva, de skogkledde elvebreddene og den bratte topografien. Vårt designforslag for det nye bygget var å bygge en bro nummer to i parken, slik at man skaper en rundtur som går på begge sider av elva. Med `The Twist` støtte vi på vår første utfordring med sosial infrastruktur – en bygning som også er en bro – eller en kulturell institusjon som også fungerer som infrastruktur, sier arkitekten bak bygget Bjarke Ingels.

Store panoramavinduer med utsikt over elva og naturen rundt gjør The Twist til et svært vakkert utstillingslokale. Museet vil by på skiftende utstillinger av internasjonalt kaliber, og åpningsutstillingen Hodgkin and Creed - Inside Out’ sammenstiller maler Howard Hodgkin med konseptkunstner Martin Creed. Utstillingen viser viktige verker av begge kunstnerne, blant annet verk fra Sveaas` egen samling og et stedsspesifikt verk av Martin Creed på en av veggene i The Twist. Utstillingen vises frem til 17. november.

Og som selve krone på verket - rommet hvor man gjør sitt fornøde:

- Vi gleder oss til å kunne vise frem verdens flotteste toalett, sier direktør Egil Eide.

Pressekontakt: Maria Sandvik, maria@kistefosmuseum.com, 99649229.

Henvendelser om arkitektur kan rettes til BIG: press@big.dk

The Twist på Kistefos © BIG – Bjarke Ingels Group. Foto: Laurian Ghinitoiu

Kistefos slik vi kjenner det i dag ble etablert i 1996 av investor og kunstsamler Christen Sveaas på området hvor hans bestefar, konsul Anders Sveaas, tidligere drev fabrikk og tresliperi.

Kistefos er Skandinavias største utendørs skulpturpark med 45 skulpturer av norske og internasjonale kunstnere. Skulpturparken har en rekke stedspesifikke verk av ledende internasjonale kunstnere som Tony Cragg, Anish Kapoor, Marc Quinn, Jeppe Hein, John Gerrard, Phillip King, Ilya Kabakov og Lynda Benglis for å nevne noen.

Årets skulptur i den imponerende samlingen er et stedsspesifikt verk av den japanske kunstneren Yayoi Kusama. `Shine of life` ble avduket 26. mai i år og er inspirert av naturen, vannet og historien på Kistefos.

18. september åpner vårt nye spektakulære museumsbygg `The Twist` for publikum. The Twist vil huse skiftene utstillinger av internasjonalt kaliber.

Kistefos inneholder også industrimuseum, kunstgalleri, kafé, museumsbutikk og aktiviteter for barn. Kistefos ligger på Jevnaker i naturskjønne omgivelser, kun 1 time fra Oslo.

Følg saker fra Kistefos

Siste saker fra Kistefos